عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۱۲۳
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۳
همه شبهات از شیطنت است که در دل‌های برخی از افراد ضعیف شبهات نفوذ می‌کند تا از این طریق سد راه مبلغان شوند و بهترین ابزار دشمنان در تبلیغ ضد دین هستند.

عقیق:آیت الله عبدالله جوادی آملی در جلسه تفسیر قرآن در مسجد اعظم با اشاره به فرازی از آیات ابتدایی سوره صافات اظهار کرد: در آغاز سوره صافات بخشی از مسائل توحید و معاد مطرح می‌شود بعد از سوگند ملائک فرمود پروردگار شما واحد است چرا که آسمان و زمین را منظم خلق و اداره می‌شود. جهان خلقت یک خالق و ناظم دارد که خالق همه این‌ها خدا ی سبحان است. 

مفسر بزرگ قرآن کریم، به پاسخ قرآن درباره شبهات معاد اشاره کرد و افزود: در جریان معاد قرآن کریم گاهی طرح منکران معاد را نقل می‌کند و پاسخ می‌دهد،‌گاه اول پاسخ را می‌گوید و بعد شبهه را نقل می‌کند گاهی هم می‌گوید نظم دقیق عالم را ما آفریدیم و اراده کار آن‌ها سهل است. 

استاد عالی حوزه علمیه تصریح کرد: فرازی از آیات سوره اعراف نشان می‌دهد سلسله آسمان‌های غیبی وجود دارد که به روی کفار باز نمی‌شود و اینکه برخی انسان‌ها به فضا می‌روند به آن آسمان‌های غیبی دست پیدا نمی‌کنند.

مرجع تقلید شیعیان با تاکید بر اینکه خدا برخی مطالب را روشن و شفاف برای ما بیان کرده است، عنوان کرد: خدا مطالب را با دو شیوه شفاف و تمثیلی برای انسان‌ها بازگو کرده است فرض مثال در فرازهایی از قرآن رمی و تیراندازی شیطان با شهاب سنگ‌ها از سلسله تمثیل‌های قرآن است و فرشته‌ها از این طریق مانع نفوذ شیاطین شوند و گرنه تیری و شهاب سنگی در کار نیست.

وی با بیان اینکه برخی فرشته‌ها دارای علوم غیبی‌اند که شیاطین نمی‌توانند به این علوم دست پیدا کنند و اگر به طرف آن علوم بروند سنگسار می‌شوند، خاطرنشان کرد: شیطان مطالب را از این طریق دسترسی ای که برخی شیاطین به اخبار غیب دارند و از آن با خبر می‌شوند، جعل و تحریف می‌کنند.

آیت الله جوادی آملی گفت: همه این شبهات از شیطنت است که در دل‌های برخی از افراد ضعیف این شبهات نفوذ می‌کند تا از این طریق سد راه مبلغان شوند. اگر شیطان چنین موجودی است که با ملائکه ارتباط دارد این آیات را بر ظواهر هم در نظر بگیریم درست است.

مفسر بزرگ قرآن کریم اظهار کرد: اگر آسمان را به دو قسم تقسیم کردیم یکی ظاهری که علم نجوم بر آن مطالعه می‌کنند و دیگری آسمان غیب است که درهای آن به روی کفار باز نمی‌شود در آن آسمان فرشتگان محافظان اسرار الهی هستند.

استاد عالی حوزه علمیه افزود: شیطان مارد شیطان خاصی است که در سوره توبه تمرد را کار انسان طغیانگر عنوان کرده، منظور قرآن هم همین است که منافق مارد و متمرد است، البته در بررسی تدبیرات الهی شیاطین نمی‌توانند استراق کنند چرا که از هر راهی که بروند تیرهای غیب به آن‌ها می‌خورد و آن‌ها را طرد می‌کند.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه کار انسان‌ها دو گونه است، خاطرنشان کرد: خدا در سوره مبارکه نسا می‌فرماید ریشه همه کار‌ها از ذات خدا اما خطا‌ها از خودتان است به طور مثال رمی و مجاهده‌ای که مجاهدان انجام می‌دهند خدا آن را به خود اسناد می‌دهد اما اگر همین کار را کفار انجام دهند به خودشان برمی گردد.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: در سوره نسا و اسرا گفته شده برخی کار‌ها که حلال و حق است با واسطه یا بی‌واسطه به ذات اقدس الهی برمی گردد.

 

منبع:جام

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین