عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۵۴۱
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷
حضرت آیت‌الله سبحانی:
حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی گفت: یکی از مراتب تهذیب نفس آن است که انسان خواهان سرپرستی و ریاست بر دیگران نباشد.

عقیق: مرجع تقلید شیعیان جهان امروز در درس خارج اصول خود در مسجد اعظم با بیان اینکه قصاص در مقابل قتل صورت می‌گیرد اظهار داشت: در حقیقت قصاص اثر خود قتل است.

او افزود: برخی آثار مربوط به عنوان هستند ولی در اینجا قصاص اثر همان قتلی است که صورت گرفته است.

این مرجع تقلید با اشاره به قتل بر اثر اشتباه و غیر عمد هم دارای آثاری است عنوان داشت: در اینجا اثر عنوان مطرح می‌شود و شخص قاتل باید دیه بپردازد.

او ادامه داد: دیه دادن در حقیقت اثر خود خطا محسوب می‌شود و باید پرداخت شود؛ موضوع هیچ‌گاه حکم خود را از بین نمی‌برد به این ترتیب که اگر قتلی بدون عمد باشد دیه هم واجب نباشد.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به دیگر کاربردهای حدیث رفع گفت: اگر در نماز اشتباهی صورت گیرد و به عمد باشد نماز را باطل می‌کند ولی اگر بر اثر خطا باشد اثری دیگر دارد و به عنوان مثال سجده سهو باید بجا آورد زیرا نسیان نیز در شرع مقدس دارای اثری است.

مفسر قرآن کریم بیان داشت: حدیث رفع آثار معنون یعنی ذات‌الشیء را بر می‌دارد ولی عناوین عارض بر شیء باقی هستند.

او با اشاره به قاعده لاضرر و لا ضرار خاطرنشان کرد: در ظاهر پرداخت خمس و زکات ضرر به مال انسان وارد می‌کنند ولی پاسخ اینجاست که آثار دارای اقسامی هستند؛ احکام در اینجا ضرر را در نظر گرفته و خمس را واجب گردانده است.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه خمس و زکات به نفع جامعه هستند گفت: جهاد فی سبیل‌الله نیز کشته شدن را در پی دارد بنابراین در ظاهر نوعی ضرر به حساب می‌آید ولی در اینجا باید آثار این عناوین را هم در نظر گرفت زیرا اسلام ضرر را هم مد نظر داشته است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: البته این نوع ضررها عوامانه هستند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: جامعه نیازمند رئیس و رهبر است؛ حاکم ظالم بهتر از آن است که هرج و مرج در جامعه رخ دهد زیرا او برای حفظ کرسی خود نظامی به جامعه می‌بخشد ولی نبود حاکم بی‌نظمی را در پی دارد.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه حاکم ظالم بهتر از هرج و مرج است عنوان داشت: با این حال امام صادق(ع) می‌فرماید اگر مردم خودشان به سمت من بیایند در را به روی آنها نمی‌بندم.

این مرجع تقلید افزود: لازم نیست ریاست حتما مربوط به شهر و کشوری باشد بلکه حتی در یک مدرسه و نهاد هم اگر انسان سنگ ریاست را به سینه بزند تمام اصول را زیر پا خواهد گذاشت ولی اگر به دنبال ریاست نباشد و مردم خواهان او باشند اشکالی ندارد.

او با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) نیز فرمود در 25 سال حکومت را رها کردم خاطرنشان کرد: با این وجود وقتی مردم به در خانه من هجوم آوردند و به قدری بودند که حسنین زیر دست و پا ماندند حجت بر من تمام شد و من نیز قیام به حکومت کردم بنابراین یکی از مراتب تهذیب نفس آن است که انسان خواهان سرپرستی و ریاست بر دیگران نباشد.

 

منبع:شفقنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین