عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۴۹۱
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۳
در برنامه «آینه خانه» مطرح شد؛
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: وقتی موضوعی در جامعه خریدار دارد، عرضه هم می‌شود؛ وقتی افراد بر اساس مدرک تحصیلی، شغل و امثال این‌ها ارزش‌گذاری ‌شوند، در نتیجه مدرک‌گرایی نیز در جامعه رواج می‌یابد.

عقیق: حجت الاسلام شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهردادی تهران در برنامه «آینه خانه»  که با موضوع تفاخر به طور زنده از شبکه دو سیما پخش می‌شد، گفت: آنچه در اسلام تقبیح شده است، پول و ثروت نیست بلکه شیوه استفاده از آن است؛ اگر با ثروت بخواهیم توجه دیگران را گدایی کنیم، دچار تفاخر می‌شویم.

وی با بیان اینکه عیبی ندارد دنبال رفاه باشیم اما تجمل با رفاه فرق دارد، گفت: در مساله تفاخر مهم عدد و رقم‌های مالی نیست؛ این‌که شخص چگونه و با چه قیمتی خرید می‌کند به سبک زندگی‌اش ارتباط دارد، اما در سبک زندگی اسلامی فرد با این اعداد و ارقام نباید به دنبال جلب توجه باشد. کسی که پذیرش دیگری را طلب می‌کند، احساس ارزشمندی او به توجه دیگران وابسته است که این رفتار نشانه حقارت است.

حجت الاسلام مرادی با اشاره به رواج تفاخر به واسطه مقام و منزلت در جامعه نیز گفت: وقتی با شخصی در ارتباط هستیم، باور داشته باشیم که آنچه اهمیت دارد، شخصیت اوست و مقام و منزلتش مطرح نیست؛ به خصوص که تاکید بر مقام و منزلت، خود نوعی تفاخر به حساب می‌آید. بنابراین جایگاه و منزلت افراد در ارزیابی شخصیت آن‌ها موثر نیست و ارزش افراد به چیزهای دیگری است.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی درباره مسائل مالی همیشه خوب نیست گفت: وقتی اطلاع دادن به دیگران موضوعیت و علتی نداشته و فقط برای نمایش و پز دادن باشد دچار تفاخر شده‌ایم.

حجت‌الاسلام مرادی با اشاره به اینکه عوامل متعدد فرهنگی دست به دست هم می‌دهند تا تفاخر در جامعه رواج یابد افزود: وقتی موضوعی در جامعه خریدار دارد، عرضه هم می‌شود؛ وقتی افراد بر اساس مدرک تحصیلی، شغل و امثال این‌ها ارزش‌گذاری ‌شوند، در نتیجه مدرک‌گرایی نیز در جامعه رواج می‌یابد.

حجت الاسلام شهاب مرادی اظهار داشت: آدم حقیری که دنبال جلب توجه دیگران است نمی‌تواند عاشق شود، فداکاری بلد نیست، ادای عشق را در می‌آورد اما پس از یک مدت نتیجه این گونه رفتارهای غیر اصیل، طلاق‌هایی می‌شود که امروز در جامعه‌مان می‌بینیم.

وی در پایان با تاکید بر نقش خانواده‌ها در انتقال رفتارها به فرزندان اظهار داشت: بچه‌های خانواده‌های متظاهر اهل تظاهر و ریا می‌شوند. متاسفانه گاهی افراد با استفاده از اصالت خانوادگی خود به دنبال تفاخر هستند؛ حتی گاهی با دین‌داری خود به دنبال پز دادن به دیگران هستند که وجه اشتراک این رفتارها جلب توجه است.

 

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دلتنگ كربلا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
0
1
استادمثل هميشه عالي
يدونه ايد
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین