عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۲۸۹
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۶
معصومه طاهری،‌ دبیر کنگره بین المللی بانو مجتهده امین ‌با اشاره به جایگاه و ویژگی های عرفانی و علمی بانو مجتهده امین، وی را عالمی اهل عمل و الگویی برای زنان جامعه امروز خواند.

عقیق: برنامه «اردی بهشت»،‌ به تهیه کنندگی «ناصر رنجبر»،‌ صبح دوشنبه،‌ 28 بهمن ماه در راستای معرفی شخصیت علمی و عرفانی بانو مجتهده امین،‌ با حضور فائزه مصلحی، ‌استاد حوزه و دانشگاه و معصومه طاهری،‌ دبیر علمی کنگره بزرگداشت بانو مجتهده امین،‌ به روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.


بر پایه این گزارش، معصومه طاهری،‌ دبیر کنگره بانو مجتهده امین طی صحبت های خود در این برنامه اظهار کرد: بانو مجتهده امین در تاریخ معاصر ما منحصر به فرد است چراکه وی در حوزه های مختلف اعم از تفسیر قرآن، ‌عرفان،‌ فقه، ‌فلسفه سرآمد دوران خود محسوب می شد.


وی ادامه داد:‌ بانو مجتهده امین چهار دوره تاریخی قاجار، ‌پهلوی اول،‌ پهلوی دوم و انقلاب اسلامی را درک کرد، ‌او در زمان انقلاب مشروطه یازده ساله بود و در سن بیست سالگی ازدواج کرد و از محضر اساتیدی چون آِت الله زفره ای،‌آِت الله نجفی اصفهانی بهره برد.

 طاهری در ادامه به اهداف برپایی کنگره اشاره و تصریح کرد: بانو امین حجتی برای زنان است، او مفسر قرآن بود و آثار متعددی را در سطوح بالا به قلم نگارش در آورد و موسس اولین حوزه علمیه خواهران شد،‌ لذا ستارگان تابناکی چون او باید به عنوان الگو معرفی شوند لذا در سال 1371 اولین کنگره بانو مجتهده امین در اصفهان،‌دومین کنگره در سال 1372 در قم و سومین کنگره در سال 1392 با بیست سال فاصله برگزار شد که علت این فاصله طولانی به مسایل متعددی از جمله کوتاهی مسوولان،‌حوزه های علمیه و حتی زنان جامعه بازمی گشت.


وی با بیان اینکه هدف ما از برپایی این کنگره معرفی الگو بود،‌افزود: با توجه به این مساله در 16 بهمن ماه سال جاری سومین کنگره از سوی کانون فرهنگی بانو مجتهده امین،‌حوزه علمیه خواهران تهران،‌صدا وسیما و برخی دانشگاه های کشور برگزار شد.


طاهری در ادامه گفت: بانو مجتهده امین عالم اهل عمل بود،‌الگویی برای زنان جامعه ما که که به درجات علمی و عرفانی بالایی رسید.


گفتنی است بانو مجتهده امین در سال 1308 در اصفهان چشم به جهان گشود. نَسَبش با سی واسطه به علی بن حسین(ع) می‌رسد. او از چهار سالگی به فراگرفتن قرآن و از یازده سالگی به تحصیل زبان عربی پرداخت. با اینکه در پانزده سالگی ازدواج کرد، هرگز همسرداری و تربیت فرزندان، او را از تحصیل علم باز نداشت. در بیست سالگی به تحصیل فقه و اصول، تفسیر و علم حدیث پرداخت و به حکمت، فلسفه و عرفان روی آورد. علیرغم تمام مشکلاتی که در آن دوران برای تحصیل بانوان متدیّن وجود داشت، در چهل سالگی به دنبال سال‌ها تلاش شبانه‌روزی به اخذ درجه اجتهاد نائل آمد.

وی پس از پشت سر نهادن مدارج علمی در حضور استادانی چون شیخ ابوالقاسم زفره‌ای، حسین نظام الدین کچویی، سید ابوالقاسم دهکردی، میرزا علی آقا شیرازی، میر سید علی نجف آبادی، از دو شخصیت دیگر به نامهای محمدکاظم شیرازی و شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم، اجازه اجتهاد دریافت کرد.
 

در قسمتی از اجازه‌نامه مرحوم آیت‌الله شیرازی در توصیف ایشان چنین آمده‌ است:
دختر مرحوم حاج سید محمدعلی امین التجّار اصفهانی که بانویی بزرگوار، شریف، اصیل، عالم و فرزانه، برگزیده زنان زمان و مایه شگفتی دورانش می‌باشد، از کسانی است که مدت مدیدی از عمرش و زمان درازی از زندگیش را صرف تحصیل علم نموده‌است.

 

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین