عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۲۶۸
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸
مکیال المکارم . . .
خداوند متعال به این عمل ارزنده -دعا برای حضرت بقیه الله الاعظم- به فرشتگانش مباهات می کند.

"عقیق: مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏ اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.
اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏نویسد:
"
چون ما نمى‏توانیم حقوق آن حضرت را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، به جا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مى‏باشد."


مباهات خداوند متعال
خداوند متعال به این عمل ارزنده -دعا برای حضرت بقیه الله الاعظم- به فرشتگانش مباهات می کند.
استغفار فرشتگان
و دلیل بر این دو مکرمت روایتی است که در مجلد اول بحار مستندا از حضرت ابی عبدالله صادق آمده که به داوود بن سرحان فرمود: این داوود سلام مرا به دوستان و پیروانم برسان و اینکه می گویم: خداوند رحمت کند بنده ای را که با دیگری جمع بشود پس امر ما را مذاکره نمایند که سومی آنان فرشته ای خواهد بود که برای آن دو طلب مغفرت کند.
و هیچ گاه دو نفری بر یاد ما جمع نشوند مگر اینکه خدای تعالی به جهت اجتماع آنان به فرشتگانش مباهات می نماید. پس هرگاه اجتماع کردید به یادآوری و گفت و شنود امر ما بپردازید که در جمع شدن و مذاکره شما احیای امر ماست و بهترین مردم بعد از ما کسی است که امر ما را مذاکره کند و به یاد ما دعوت نماید.
می گویم: وجه دلالت اینکه پرداختن به دعا برای مولایمان صاحب الزمان از بارزترین مصادیق ذکر و ارزنده ترین افراد آن است خداوند ما و سایر مومنین را به آن توفیق دهد.

 

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین