عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۱۵۸
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۶
متاسفانه در بسیاری اوقات کودکان را از خدا می‌ترسانیم؛ برخی از این کودکان فکر می‌کنند با خدایی عصبانی طرف هستند که به محض کوچک‌ترین اشتباه دست یه تنبیه می‌زند و از وی انتقام می‌گیرد.
عقیق: حسین علی جعفری، مدیر انتشارات ستاد اقامه نماز با اعلام خبر انتشار کتاب "شکوفه های باغ بندگی؛ شیوه های انتقال مفاهیم دینی به کودکان" گفت: ذهن کنجکاو کودک به دنبال شناخت بهتر خداوند است و پرسش های او از اهمیتی خبر می دهد که به این موضوع داده است؛ هنگامی که کودک به خدا می اندیشد و یا از زبان والدین و مربیان بارها جملاتی را درباره خدا یا دیگر مفاهیم دینی می شنود، مانند خدا مهربان است، خدا ما را تنها نمی گذارد، هر چه خدا بخواهد، بهشت و جهنم وجود دارد و جملات فراوان دیگر، بیشتر به یادگیری درباره مفاهیم دینی و به ویژه خداوند مایل می شود.

وی ادامه داد: کودک تصورات اولیه ای از آموزه های دینی دارد که می تواند با اطلاعات تکمیلی مربیان کامل تر شود یا با برخورد نادرست آنان و نیز اطلاعات وارونه ای که از آنها دریافت می کند، نوعی وحشت و ترس از خدا و دین در روان او شکل گیرد. لذا برداشت های اولیه کودک و پایه های توحیدی او از همان دوران خردسالی بنا نهاده می شود.
به گفته وی نویسنده در این اثر عنوان می کند: بدون تردید خانواده، مدرسه، همسالان و اجتماع دینی در اکتساب و حفظ رفتارها و باروهای ایمانی تاثیر مهمی دارد. خانه نخستین مدرسه ای است که رشد معنوی کودک در آن شکل می گیرد و والدین نیز اولین معلمان او هستند. مطالب آموخته شده در محیط خانه غالبا عمیق تر و پایدار تر از مطالبی است که در دیگر مکان ها فرا گرفته می شود. اگر چه در خصوص آموزش دینی مدرسه آغاز کننده این حرکت نیست اما پیچیدگی ها و مشکلات زندگی موجب شده است والدین تمام وظایف آموزشی و تربیتی خود را به نهادهای آموزشی بسپارند.
جعفری عنوان کرد: به اعتقاد نویسنده این اثر مربیان از اساسی ترین عناصر دخیل در فرآیند تربیت شمرده می شوند که در هر فعالیت تربیتی وجودشان ضروری است. مربیان عاملی تاثیرگذار در فرآیند تربیت اند اعم از اینکه آنان روی خود تاثیر گذاشته باشند یا روی دیگری. خواه در نقش مربی و معلم آموزشگاه رسمی باشند خواه در نقش پدر و مادر یا هر نقشی که جنبه تربیتی و هدایتی دارد. مربیان جه افراد معتقدی باشند یا نه، احتمالا کودکان در مرحله ای از زندگی پرسش هایی صریح و موشکافانه درباره مفاهیم دینی از ایشان خواهند پرسید. در این میان معرفی خدا به عنوان اصلی ترین و ماندگارترین مفهوم دینی جایگاه ویژه ای دارد که ناآگاهی مربیان، گذار از این مرحله حساس را با مشکلاتی رو به رو می کند.
مدیر انتشارات ستاد اقامه نماز تصریح کرد: در این راستا این کتاب با هدف آشناسازی کودکان با مفاهیم دینی به منظور ایجاد علاقه به خداوند و اولیای الهی، جلوگیری از بروز اندیشه های انحرافی و غنی سازی افکار کودک و پایه ریزی توحید در ذهن و جان او، تدوین شده است.
وی ضرورت و اهداف سوق دادن کودکان به یادگیری مفاهیم دینی، تحولات روانی – دینی کودک پیش دبستان از نگاه اسلام و روان شناسی، اصول و روش های آموزش مفاهیم دینی به کودکان و پرسش های کودکان و مهارت های پاسخگویی را عناوین چهارگانه فصول این کتاب برشمرد و گفت: آیا تا حالا خدا پیر نشده است، آیا خدا مرا دوست دارد، آیا خدا هم مثل ما می خوابد، خدا چقدر بزرگ است، خدا از کجا آمده، خدا کیست، خدا کجاست، خدای ذهنی، خدا ابزار تهدید، عدم خجالت از پاسخ نمی دانم، طرح محتوای دینی با زبانی شیرین و ساده، تکیه بر تمایلات فطری کودک، آثار و فواید آموزش دین در کلام معصومان (ع)، شرح ماهیت ایمان برای کودک و پیوند مفاهیم دینی با مسائل روزمره کودک از جمله مطالبی است که در این اثر به چشم می خورد.
به گفته وی در بخشی از این کتاب با عنوان" خدا، ابزار تهدید" بیان شده است: "متاسفانه در بسیاری اوقات شاهدیم که کودکان با خدا ترسانده می شوند. این نوع برخورد با کودک، سبب می شود او از خداوند وحشت کند و تصور ناقصی درباره خدا به دست آورد. برخی از این کودکان فکر می کنند با خدایی عصبانی طرف هستند که به محض کوچکترین اشتباه دست یه تنبیه می زند و از وی انتقام می گیرد."
جعفری یادآور شد: "شکوفه های باغ بندگی" به قلم عبدالاحد اسلامی در 213 صفحه، با شمارگان 5 هزار نسخه و بهای 5000 تومان از سوی موسسه فرهنگی انتشاراتی ستاد اقامه نماز به چاپ رسید.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین