عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۰۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
قدم به قدم تا عاشورا/
هر کس می خواهد از هر ترسی در امان باشد، تسبیحی که از تربت امام حسین(ع) ساخته شده باشد در دست گرفته و دعایی که هنگام خوابیدن در رختخواب خوانده می شود، سه مرتبه بخواند. سپس تسبیح را بوسیده و بر دیدگانش بگذارد .

عقیق:برای محفوظ ماندن انسان از شرور و آفات و حفظ اموال او از دستبرد و سرقت،دستوراتی در روایات اهل بیت(ع) وارد شده است از قبیل:قرائت بعضی از سوره ها و آیات، خواندن برخی از دعاها و حرزها و یا همراه داشتن آن، صدقه دادن. از جمله اموری که برای حفظ انسان و اموال او مفید است، تربت سیدالشهداء می باشد. امام رضا(ع) هر گاه می خواست لباس یا چیز دیگری برای کسی بفرستد، قدری تربت لابلای آن می گذاشت و می فرمود:« تربت، باعث محفوظ ماندن است به اذن خداوند.»

امام صادق(ع) فرمود:« خاک حرام امام حسین(ع)، شفای هر درد و امان از هر ترس است.» و فرمودند: «کام فرزندانتان را به تربت برگیرید که سبب امنیت و باعث محفوظ ماندن آنهاست.»در روایت دیگری نیز از آن حضرت نقل شده که فرمودند:« کام فرزندان خود را به آب فرات و تربت امام حسین(ع) برگیرید، و اگر نبود از آبباران استفاده کنید.»

مرحوم سید بن طاووس می فرماید: هنگامی که امام صادق(ع) به عراق تشریف آوردند، مردم نزد آن بزرگوار اجتماع کرده و عرض کردند: ای سرور ما، تربت امام حسین(ع) شفای هر درد است .آیا امان از هر ترسی هم هست؟حضرت فرمودند: آری این چنین است، هر کس می خواهد از هر ترسی در امان باشد، تسبیحی که از تربت امام حسین(ع) ساخته شده باشد در دست گرفته و دعایی که هنگام خوابیدن در رختخواب خوانده می شود، سه مرتبه بخواند. سپس تسبیح را بوسیده و بر دیدگانش بگذارد و بگوید:"اللهم إنی أسألک بحق هذه التربة صاحبها و بحق جده و بحق أبیه و بحق أمه و بحق أخیه و بحق ولده الطاهرین، اجعلها شفاءً من کل داءٍ وأماناً من کل خوف ٍ و حفظاً من کل سوءٍ." به این معنا که"بارالها! به حق این تربت و صاحب آن، به حق جدش، به حق پدرش،به حق مادرش، به حق برادرش، به حق فرزندان پاکش،این تربت را شفای از هر درد، امان از هر ترس و سبب محفوظ ماندن از هر شر و بلا قرار بده."سپس آن را در جیب خویش بگذارد. اگر این دستورالعمل را در صبح به جای آورد، تا شب در امنیت الهی است و اگر شب به جای آورد، پیوسته تا صبح در امان خداوند تعالی است.

سپس ایشان دو روایت دیگر در دعاهای وارد در این جهت ذکر کرده، می فرماید: روایت شده است که هر کس از سلطان و غیر آن خوف داشته باشد و ( هنگام خروج از منزل) تربت را برداشته و این دعاها را بخواند، ( سبب امنیت و محفوظ ماندن او خواهد بود؛) "اللهم هذه طینة قبر الحسین(ع) ولیک و ابن ولیک، اتخذتها حرزاً لما أخاف و ما لا أخاف." یعنی :"بار خدایا! این خاک قبر امام حسین(ع) ولی تو و فرزند ولی توست، آن را برداشتم تا باعث حفظ من شود از هر چه می ترسم و آن چیزهایی که نمی ترسم."

و روایت دوم:"اللهم إنی أخذته من قبر ولیک و ابن ولیک، فاجعله لی أمناً و حرزاً مما أخاف و مما لاأخاف." یعنی: "خداوندا! من این تربت را از قبر ولی تو و فرزند تو برداشته ام، او را سبب امنبت و محافظت من از آن چه می ترسم و یا نمی ترسم قرار بده."

چنانچه کسی را سحر کرده باشند، دعای مفصلی وارد شده است که آن را به تربت کربلا خوانده و تربت را مهر کرده و بر آن آویزان می کنند، که به خاطر طولانی بودن دعا از ذکر آن خودداری کردیم.


منبع : خاک بهشت 

کدخبرنگار: 211001

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین