عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۴۳۶
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۳
بیش از یک میلیون و 341 هزار نفر در ایران مزین به نام ، القاب و کنیه‌های امام یازدهم شیعیان، حضرت امام حسن عسکری (ع) هستند.

»عقیق: مهدی تدین» مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان ثبت احوال کشور گفت: بیش از یک میلیون و 22 هزار نفر از هموطنان عزیزمان نام «حسن» دارند.

وی افزود: 29 هزار نفر از هموطنان «هادی» نام گذاری شده‌اند و 26 هزار نفر نیز «نقی» نام دارند.

تدین اعلام کرد: همچنین نام‌های "عسکری" 2720 بار و "زکی" نزدیک به 1380 نفر از فراوان ترین القاب امام حسن عسکری(ع) است که در این پایگاه اطلاعات جمعیتی به ثبت رسیده است.

وی افزود: "ابومحمد" از کنیه‌های یازدهمین اختر تابناک آسمان ولایت و امت است که برای نام گذاری فرزندان ایرانیان استفاده شده است.

عسکر در لغت به معنای لشکر، حصار و پناهگاه آمده است. عسکر یکی از القاب امام حسن بن علی الزکی العسکری(ع) امام یازدهم شیعیان است. «عسکر» در عرف عرفان و اخلاق اسلامی به کسی گفته می شود که در پناه و حوزه الهی باشد. امام حسن عسکری(ع) به این صفت متعین بوده‌اند و همه خوبیها و فضائل اخلاقی در زندگی او موج می‌زد و «زکی» از القاب آن بزرگوار به معنی ظهور پاکی‌ها و خوبی‌ها آمده است. هرکس نام او «عسکر» یا «زکی» باشد و به پاکی و طهارت باطنی و ظاهری مداومت کند ، خوبی ها و زیبایی های اخلاقی در وجود او ملکه می‌شود و بدی ها ، جایی برای خودنمایی پیدا نمی‌کند.

از آن امام همام سوال می‌کنند که میزان خوبی‌ها چیست؟ در پاسخ فرمودند: «خیر اخوانک من نسی ذنبک و ذکر احسانک الیه» بهترین افراد و برادران تو در این حوزه کسی است که گناهت را فراموش کند و خوبی‌های ترا نسبت به خود پیوسته به یادآورد.

اگر کسی به این صفت آراسته شود، در حفاظت ولایت امام حسن عسکری(ع) قرار خواهد گرفت و از همه آسیب‌های ظاهری و غیبی در امان خواهد.

هشتم ربیع الثانی (روز شنبه 19بهمن) ، سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری علیه السلام (سال 232 هجری قمری) است.

 

منبع:ابنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین