عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۳۲۹
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۸
وجود مقدس امام هادي(ع) به يكي از اهالي ري مي‌فرمايند: «اگر قبر عبدالعظيم (ع) كه در نزد شماست زيارت مي‌كردي مانند كسي بودي كه امام حسين (ع) را در كربلا زيارت كرده است.»

عقیق: امروز چهارم ربيع‌الثاني مصادف با ولادت حضرت عبدالعظيم حسني(ع) سفير سيار ائمه اطهار است. به همين مناسبت نكاتي درباره زندگي نامه و منزلت ايشان بيان مي‌شود:

۱. عبدالعظيم (ع) فرزند عبدالله بن علي، از نوادگان حضرت امام حسن مجتبي (ع) است و نسبش با چهار واسطه به آن حضرت مي‌رسد. پدرش «عبدالله» و مادرش «فاطمه» دختر عقبه بن قيس نام داشت.
ايشان در در روز پنج‌شنبه چهارم ربيع الثاني سال
۱۷۳ ق در مدينه به دنيا آمد. مدّت ۷۹ سال عمر با بركتش همزمان با دوران امامت چهار امام معصوم يعني امام موسي كاظم (ع)، امام رضا (ع)، امام محمدتقي (ع) و امام علي النّقي (ع) مقارن بود.

۲. ايشان علاوه بر نقل احاديث فراوان از ائمه، كتاب‌هايي به نام خطبه‌هاي اميرالمومنين علي (ع) و كتاب يوم و ليله (درباره وظايف و اعمال مستحب و اخلاقي افراد در هر شبانه روز) تاليف كرده است. امام هادي (ع) به يكي از شيعيان كه براي زيارت و طرح سوالات از ري به سامرا رفته بود، فرمودند: «اي اباحماد، هرگاه با مشكلي از مشكلات ديني يا پرسشي از مسائل اسلامي روبه رو شدي آن مشكل و سوال خود را با عبدالعظيم‌ حسني در ميان بگذار و از او بخواه تا پاسخ سؤالات تو را بيان نمايد».

۳. در زمان حيات ايشان خلفا عباسي خفقان شديدي براي شيعيان ايجاد كرده بودند. متوكل عباسي در سال ۲۳۶ يعني وقتي حضرت عبدالعظيم ۶۳ ساله و وجود مقدس امام هادي (ع) ۲۴ ساله بودند، به قبر مطهر اباعبدالله الحسين (ع) يورش برده و اقدام به ويران و شخم زدن آن كردند. در‌‌ همان زمان بود كه معجزه حائر حسيني (كشتن آب به دور قبر و و وارد نشدن آب به قبر مطهر) اتفاق افتاد.
البته دو سال قبل از تولد عبدالعظيم حسني نيز گنبد مطهر سيدالشهداء توسط هارون الرشيد تخريب و درخت سدري كه كنار قبر بود بريده شد.
به اين اوصاف و مشكلات براي شيعيان و زيارت سرور شهيدان، امام معصوم حضرت امام هادي (ع) به جناب عبدالعظيم حسني - حدود سال
۲۵۰- دستور كوچ كردن به ري و ديدار و ارتباط ايشان با شيعيان در شهرهاي مختلف مي‌دهند و در منزلتش به يكي از از اهالي ري مي‌فرمايند: «اگر قبر عبدالعظيم (ع) كه در نزد شماست زيارت مي‌كردي مانند كسي بودي كه امام حسين (ع) را در كربلا زيارت كرده است

۴. حضرت عبدالعظيم الحسني (ع) وقتي به ري آمدند، قبر شريف حضرت امامزاده حمزه (ع) كه فرزند امام موسي كاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است را زيارت مي‌كردند. هم اكنون نيز قبر ايشان در جوار امامزاده حمزه (ع) قرار دارد. امامزاده طاهر (ع) نيز كه با هشت واسطه به امام زين العابدين (ع) مي‌رسد و از انديشمندان بزرگ اوائل قرن چهارم بوده، در جوار اين دو بزرگوار دفن است.
و به راستي، مدفن اين اولياء «قبله» تهران است!
روحشان شاد و مكتب‌شان پررهرو باد.


211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین