عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۲۷۶
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۳
یکی از نمازهای مستحبی که وارد شده است در هنگام کم شدن آب های روی زمین و نباریدن باران خوانده شود، تا از این طریق از خداوند متعال طلب باران گردد، نماز استسقا (نماز باران) می باشد.

عقیق:براساس روایات سبب نیامدن باران به خاطر گسترش گناهان، ناسپاسی نعمت ها، نپرداختن حق مردم، کم فروشی، ظلم، نیرنگ، ترک امر به معروف و نهی از منکر، نپرداختن زکات و... است که موجب خشم پروردگار و نیامدن باران می شود، اما باید دانست یکی از راه های درخواست و طلب بخشش از سوی خداوند بجاآوردن نماز استسقا برای رهایی از بی آبی و خشکسالی می باشد.

نحوه بجا آوردن نماز باران
این نماز دو رکعت است و آن مانند نماز عیدین (عید فطر و قربان) می باشد به نحوی که در هر رکعت یک حمد و یک سوره توحید، و در رکعت اول، پنج تکبیر دارد و در رکعت دوم چهار تکبیر، پس از هر تکبیر در هر رکعت، یک قنوت است. بهتر است در قنوت، دعایی خوانده شود که طلب باران در آن است.

مستحبات نماز استسقاء
_1
بلند خواندن حمد و سوره.
_2
مستحب است سوره اعلی در رکعت اول و سوره الشمس در رکعت دوم.
3
_و نیز مستحب است این که نماز را بعد از گرفتن سه روز روزه بخوانند، یعنی امام امر کند مردم را که سه روز روزه بگیرند و آنگاه به صحرا روند برای نماز، به نحو سه روز روزه، روز اول روزه شنبه و آخرش دوشنبه باشد و یا روز اول چهارشنبه و آخرش جمعه باشد.
_4
و نیز مستحب است که نماز باران پس از توبه مردم از گناهان به سوی خدا و بعد از تطهیر اخلاق خود از صفحات پست نفسانی باشد.
 _5
بیرون رفتن امام جماعت همراه با نمازگزار به صحرا، در نهایت وقار و آرامش و خشوع و حالت نیاز و انتخاب جایی تمیز برای نماز، و داشتن حالتی نیازمندانه و ترحم انگیز، مثلاً پابرهنه بودن.
6
_منبر را با خود به صحرا ببرند، و بچه ها را از مادرانشان جدا سازند تا گریه ها و ضجه ها زیاد شود و سبب نزول رحمت گردد.
7
_پیشنماز، پس از نماز، ردای خود را دگرگون سازد، یعنی قسمت راست را به سمت چپ و سمت چپ را به راست بگرداند و با صدای بلند صد مرتبه تکبیر به طرف راست و صدبار تسبیح به سمت چپ بگوید و صد بار حمد و شکر خدا بگوید، مردم هم همصدا با او ذکر بگویند و آنگاه دعا کند، مردم هم دعا کنند و آمین بگویند و بسیار تضرع و ناله نمایند.
8
_بهتر است در دعاها، از آنچه از امامان معصوم (ع) نقل شده استفاده شود، از جمله دعاهای وارد شده در صحیفه سجادیه.
9
_چنانچه بعد از خواندن نماز با آن همه مقدمات دعای ایشان مستجاب شد و باران بارید و سیراب شدند پس مطلوب حاصل است، و اگر استجابت دعا تأخیر افتاد و باران نبارید، دوباره و سه باره به صحرا برگردند و نماز بخوانند و از رحمت خداوند مأیوس نشوند چون برای پیغمبران گذشته هم چنین اتفاقی افتاده که در بار اول باران نباریده و بار دوم یا سوم باریده است.

سابقه نماز باران
از جمله نمازهای معروف باران، نمازی است که مرحوم آیة الله سید محمدتقی خوانساری در دوره حضور انگلیسی ها در قم برگزار کرد و سبب نزول باران شد و خارجی ها به شدت تحت تأثیر قرار گرفتند.
آنچه رحمت الهی را جلب می کند، شکسته دلی، خضوع، خلوص و توبه مردم و توجه آنان به سوی پروردگار است. گاهی خدا ازروی ترحم و رحمت به حیوانات نیز ممکن است باران رحمت را بر همه، از جمله آدمیان نازل کند.
در حدیث است که: حضرت سلیمان (ع) با اصحاب خویش به سوی نماز باران می رفتند. حضرت مورچه ای را دید که یکی از پاهای خود را به سوی آسمان بلند کرده و عرضه می دارد.
خدایا! ما آفریده ای از آفریدگان توییم که از روزی تو بی نیاز نیستیم، ما را به خاطر گناهان بنی آدم نابود مکن.
حضرت سلیمان به همراهانش فرمود: برگردید! با دعای دیگری غیر از شما، سیراب شدید.
امام صادق (ع) نیز می فرمایند: پیروان فرعون روزی پیش او آمدند و گفتند: آب نیل خشک شده و هلاک خواهیم شد. گفت: امروز برگردید.
شب خودش به میان رود نیل رفت و دست به دعا برداشت و گفت: خدایا می دانی که می دانم که جز تو، کسی قدرت ندارد برایمان آب آورد، پس به ما آب برسان. صبحِ آن نیل دوباره جوشید و جاری شد.
و از جمله نمازهای معروف باران در دوره معاصر، نمازی است که مرحوم آیة الله سید محمدتقی خوانساری در دوره حضور انگلیسی ها در قم برگزار کرد و سبب نزول باران شد و خارجی ها به شدت تحت تأثیر قرار گرفتند.


پی نوشت ها:

_1امام خمینی (ره). تحریرالوسیله، ج1: 245
_2
عباس عزیزی. نمازهای مستحبی:
151

منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین