عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۲۶۳
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۶
رییس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی پاسخ میدهد؛
خواندن سوره حمد از جایگاه والایی در قرآن برخوردار است و در روایات بیان شده اگر این سوره را بر مُرده خواندید و آن میت زنده شد، تعجب نکنید.

عقیق: گاه در بین عوام شنیده می شود که هر ماه قمری با روز شنبه آغاز شود، با خواندن روزی 70 مرتبه سوره حمد تا شنبه هفته دیگر، می توان به حاجت دست یافت و به آروزی خود رسید؛ در خصوص صحت و سقم این مطلب و آیا اینکه این موضوع ریشه روایی داشته و در روایات بیان شده است یا خیر، را از حجت الاسلام سید محمد سادات منصوری رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی جویا شدیم:
 

این مطلب که گفته می شود خواندن 70 بار سوره حمد در ماه قمری که با روز شنبه آغاز می شود تا هفته دیگر موجب برآورده شدن حوائج می شود، آیا ریشه روایی دارد یا سخنی عامیانه است؟
این مطلب یعنی خواندن سوره حمد در روز شنبه ای که آغاز ماه قمری است تا هفته پس از آن، ریشه روایی ندارد و ما در هیچ روایتی این مطلب را نیافتیم. اما به طور کلی خواندن سوره حمد از جایگاه والایی در قرآن برخوردار است و در روایات بیان شده اگر این سوره را بر مُرده خواندید و آن میت زنده شد، تعجب نکنید، بسیار مفید و شایسته است. سوره حمد یکی از مهم ترین سوره های قرآن است که برای برآوردن شدن حاجات به خواندن این سوره تاکید شده است و قرائت آن ثواب بسیاری دارد. اما این مساله ای که بیان شد سند روایی ندارد اما خواندن هفتاد مرتبه سوره حمد در هر روز یا تعداد روزهایی از ماه و سال، بی اثر نیست و اثرات و برکات فراوانی دارد. بنابراین اگرچه این موضوع سندی ندارد اما انجام آن نیز مانعی ندارد و ترک آن سفارش نمی شود به دلیل عظمت این سوره و خواص فراوانی که در استجابت دعا دارد.
 

اگر چه خواندن اذکار و ادعیه و قرآن، مساله ای مناسب و اثرگذار است اما بیان چنین مطالبی که روزهای خاصی برای قرائت اذکار خاصی تعیین می شود، هر چند به گفته شما بدون خاصیت و اثر نیست، آیا موجب ترویج بدعت در دین نمی شود؟
ببینید اگر کسی مساله ای را که در دین وجود ندارد اما به اسم شخص خاصی و امامان معصوم (ع) و پیامبر (ص (بیان کند و آن را منسوب به ایشان کند و بگوید این مطلب در دین توصیه شده در حالی که آن روایت یا عمل و ذکر در دین نباشد، این موضوع بدعت در دین و جعل حدیث و دروغ بستن به خدا و پیامبر (ص) و معصومین (ع) است. اما اصل کار خواندن سوره حمد و دیگر اذکار که ساختگی نباشند، بسیار خوب و مناسب است همان طور که اگر کسی توصیه کند روزی دو رکعت نماز برای برآورده شدن حاجات بخوانید، این دستور مناسب است و در دین توصیه شده است اما تعداد روز و ماه ندارد.
 

آیا این مساله یعنی خواندن 70 مرتبه سوره حمد در روز اول ماه قمری که با شنبه آغاز می شود، در سیره بزرگان دین دیده شده است؟
من شخصا این مطلب را ندیده ام اگر چه ممکن است این سیره در در میان برخی بزرگان دین باشد. اما به طور کلی یک سری دستورهای دینی داریم که برخی بزرگان دین به شاگردان خود به فراخور حال آنان توصیه می کنند. مثلا به بعضی دستور قرائت هزار مرتبه لا اله الّا الله و به برخی دیگر خواندن 40 مرتبه سوره انعام را می دهند اما این که بگوییم دستور کلی برای برآوردن حاجات یا سیر و سلوک معنوی موجود باشد، این طور نیست.


آیا قرائت اذکار و ادعیه و بخصوص سوره حمد که در مرتبه و مقام آن تاکید کردید، غیر از اجابت دعا آثار و برکات دیگری نیز دارد؟

بله قطعا. البته اصل خواندن قرآن است که ثواب و آثار معنوی فراوانی دارد. یکی از مهترین سوره های قرآن سوره حمد است و اثر وضعی خود را دارد. انسان با قرائت این سوره ارتباط معنوی خاصی با خالق برقرار می کند و تمرکز در حاجت خود پیدا کرده و دفع بلا از او می کند. هر چند ما انسان ها غافلیم که بزرگترین بلا خود ما هستیم. انسانی که سعی در تربیت اخلاقی خود نداشته باشد یک روز در یک جایی بالاخره آبروی خود را خواهد برد و گرفتار بدی ها می شود. این است که انسان باید با خواندن این اذکار ابتدا سعی در اصلاح و تزکیه خود داشته باشد. شفایی که در قرآن به آن تاکید شده، (وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ ۙ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا)(سوره اسراء، آیه 17) تنها شفای جسمانی نیست بلکه شفای فرهنگی، اخلاقی و معنوی نیز هست که آرامش را نیز در پی دارد.

 

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین