عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۱۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۶
برادرتان را بدرقه كنيد كه رونده بايد برود و بدرقه كن بايد برگردد، و نيز هر يك در خور خود با او سخنى گفت.

عقیق: پيغمبر اکرم(ص) چون جعفر طيار را به حبشه فرستاد، او را بدرقه كرد و اين كلمات را توشه سفر او قرار داد:
»
خداوندا در آسان كردن هر مشكلى به او عنايت داشته باش، كه اين كار بر تو آسان و تو بر هر كار و هر چيز توانايى- و از تو براى او راحتى و عافيت هميشگى و دنيا و آخرت مى ‏طلبم«.
پيغمبر (ص)مردى را وداع كرد و فرمود: «خداوند به تو توشه تقوى (بدهد) و گناهانت بيامرزد و به هر جا روى ترا با خير روبرو سازد».
چون امير مؤمنان (ع) ابا ذر رضى اللَّه عنه را بدرقه كرد امام حسن و امام حسين(ع) و عقيل و عبد اللَّه جعفر و عمار ياسر نيز او را بدرقه كردند، حضرت فرمود:
برادرتان را بدرقه كنيد كه رونده بايد برود و بدرقه كن بايد برگردد، و نيز هر يك در خور خود با او سخنى گفت
حضرت حسين (ع) فرمود: «اى اباذر خدا ترا رحمت كند اين قوم ترا با بلا و مصيبت برنج و محنت مبتلى ساختند كه تو دين خود را به آنها ندادى و آنها دنياى خود را از تو دريغ داشتند و آنها چقدر به آنچه تو ندادى نيازمندند و تو از آنچه آنها دريغ نمودند، بى‏ نيازى». 
ابو ذر گفت: خدا شما اهل بيت را رحمت كند، كه من در دنيا محبوب و خواسته‏ اى جز شما اهل بيت ندارم، كه هر گاه به ياد شما افتم پيغمبر (ص) جد بزرگوارتان را بخاطر آرم.
و پيغمبر (ص) چون مؤمنى را وداع مي كرد، مي فرمود: «خداوند به شما توشه تقوى دهد و شما را به همه خوبى‏ ها متوجه سازد، و حاجتتان را برآرد، و دين و دنياى شما را سالم بدارد و به سلامت بسوى من باز گرداند.» 
و در خبر ديگر است كه: پيغمبر (ص)، چون مى‏ خواست مسافرى را توديع كند، دست او را مى‏ گرفت، و مي فرمود: «خداوند همراهان خوبى نصيب تو كند، و معونه ترا كامل سازد، و ناملايمات را بر تو آسان گرداند، و دور را بر تو نزديك گرداند، مهمات ترا كفايت نمايد، و دين و امانت ترا نگهبانى كند، و عمل ترا ختم بخير نمايد، و ترا به همه نيكى‏ ها متوجه سازد، بر تو باد به تقوا و ترس از خدا، ترا بخدا وديعه ميدهم، به بركت خدا حركت نما


پی نوشت:

مكارم الأخلاق / ترجمه ميرباقرى، ج‏۱، ص476و477

منبع:افکار

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین