عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۹۷۸
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۷
به مناسبت سالگرد شهادت شهید باقری
غلامحسین افشردی به سرعت مورد توجه مسئولان سپاه قرار گرفت، جوانی که با گذشت تنها ۲۶ بهار از عمرش توانسته بود جلوتر از فرماندهان سن و سال‌دار ارتش و بسیج آن روزها، سری در میان سرها داشته باشد.

عقیق: سایت شهدای ایران نوشت: نظام ارتش در آن زمان به دلیل وقوع انقلاب و تسویه نیروهای وفادار به رژیم طاغوت دارای انسجام نبود و از این رو، یگان‌های زرهی و پیاده ارتش صدام، در اندک زمانی با اجرای عملیات‌های مختلف به خاک ایران وارد شدند.

امام(ره)، در همان زمان از مردم می خواهند در دفاع از کشور شرکت کنند، صدها و هزاران جوان به صورت خودجوش در قالب تشکل هایی که به نام بسیج مزین شد به جبهه ها رفتند و برای دفاع از کشور فعالیت خود را آغاز کردند.

در این میان جوانی لاغر اندام با خودکار و کاغذی که در روزنامه جمهوری اسلامی، از سال 58 به دست گرفته بود ، با استقبال از فرمان امام خمینی(ره) به جبهه ها و نسبت به ارسال اخبار جنگ به روزنامه اقدام می کرد. در همان روزها در سال 59 بود که به استخدام سپاه پاسداران، نهادی که نوپا و برخواسته از آرمان های انقلاب اسلامی بود در آمد.

غلامحسین افشردی به دلیل علاقه اش به انجام فعالیت های اطلاعاتی و حضور در این مناطق و ترسیم دقیق نقشه های موجود، به سرعت مورد توجه مسئولان سپاه قرار گرفت، جوانی که با گذشت تنها 26 بهار از عمرش توانسته بود، جلوتر از فرماندهان سن و سال دار ارتش و بسیج آن روزها، سری در میان سرها داشته باشد و نگاه ها و نقطه نظراتش، محوری شود برای انجام عملیات های مختلف بر علیه دشمن.

این ویژگی ها و سوابق خبری اش در روزنامه، او را به این نتیجه رساند که برای موفقیت در اجرای رزم های نظامی بر علیه دشمن از سوی سپاه، نیازمند ایجاد واحد اطلاعات عملیات در این مجموعه است بنابر این، با وجود سنم کم، با تشریح موقعیت و لزوم ایجاد چنین واحدی در سپاه، توانست پایه گذاری واحد اطلاعات عملیات سپاه را با نیروهایی متخصص در این حوزه به انجام برساند.

ایجاد قرارگاه مشترک سپاه و ارتش با نام نصر و سپس انتصابش به عنوان فرمانده قرارگاه کربلا و جانشینی قرارگاه های جنوب کشور از جمله ماموریت ها و برنامه هایی بود که باقری آن را بر عهده گرفت و در نهایت به جانشینی فرماندهی نیروهای زمینی سپاه نیز منصوب شد.

فعالیتش در این حوزه او را مجبور می کرد نام مستعاری برای خود بر گزیند و از این رو، با انتخاب نام حسن باقری در ذهن ها ماندگار شد و او را در جبهه ها، نه غلامحسین افشردی بلکه، حسن باقری می شناختند.

ارایه اطلاعات دقیق از سوی واحدی که او آن را راه اندازی کرده و اینک تمامی مناطق جنگی و عملیاتی را در غرب و جنوب پوشش می داد در نهایت منجر به پیروزی در برخی عملیات های دفاع مقدس شد از جمله عملیات شکست حصر آبادان، فتح بستان و فتح خرمشهر شد و این موفقیت ها توانایی او را در مدیریت اطلاعاتی در جبهه های جنگ به خوبی نشان داد.

افشردی اطلاعات – عملیات را رکنی مهم در اجرای برنامه های نظامی در سپاه می دانست و بر ضرورت اجرای دقیق فعالیت های اطلاعاتی قبل از عملیات ها تاکید می کرد و می گفت: «خود بحث اطلاعات هدف است بکوشید این را در ذهنتان جای دهید که اطلاعات هدف واسطه نیست بلکه خود هدف اصلی است و حتی دیگر این اطلاعات هیچ به درد نخورد، نخستین نکته ای که یک فرمانده درعملیات بدان نیاز دارد این است که از جوانب خودش اطلاع داشته باشد تا وضعیت کلی خود را ندانید نمی توانید اطلاعاتی جمع آوری کنید.ضعف و قوت دشمن داشتن تانکها نیست بلکه تأثیر فرهنگ ارتش روی افراد است که هنوز نتوانسته ایم برآورد کاملی از روحیه ارتش عراق داشته باشیم و بدانیم که چه زمان این ارتش از هم می پاشد».

غلامحسین اما روحیه ای دیگر هم داشت و علاقه به حضور میدانی او در صحنه ها و مشارکتش در اجرای برنامه های اطلاعاتی او را در مسیر پرخطری انداخته بود، برخی فرماندهان و دوستانش او را از حضور مستقیم در فعالیت های اطلاعاتی بر حذر داشته و می خواستند که او دراتاق های مدیریتی نسبت به فرماندهی افراد اقدام کند، موضوعی که با روحیاتش همخوانی نداشت و هرگز به انجام آن تن نداد.

حضورش یک سال و نیمه اش در جبهه ها، شور عجیبی را در خطوط دفاعی کشور و در انجام عملیات های نظامی ایجاد کرده بود، این شور اما درظهر 9 بهمن ماه 61 و در سن 27 سالگی، هنگامی که او مطابق معمول برای ترسیم خطوط دفاعی دشمن مشغول فعالیت بود، براثر اصابت گلوله خمپاره ، او را به معبودش رساند و نامش را در تاریخ ایران جاودانه کرد.

مادر غلامحسین در مورد او می گوید: ماشاءالله که خیلی شیطان بود. شیطنتش که گل می کرد دیوار راست را می رفت بالا! درعین حال که محجوب و سر به زیر بود، شجاع و شرور هم بود. در بچگی هم شیطنت خودش را داشت. به اعتراف خود بچه ها، من صبر داشتم والا هر مادری حوصله تحمل این همه جسارت ایشان را نداشت. این را هم تا یادم نرفته بگویم که خدا وکیلی شیطنتش هم قشنگ بود از یک طرف می خواستم دعوایش بکنم از یک طرف دل خودم هم می سوخت.

سال گذشته صدا و سیما، با تولیدی مستندی با عنوان آخرین روزهای زمستان، یکی از تاریخی ترین مستندهای ساخته شده در مورد شهدای کشور را در قالب مجموعه ای 10 قسمتی تولید و پخش کرد و با این مستند بود که بسیاری حسن باقری را با نام واقعی اش و با گذشت 30 سال از شهادتش شناختند.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین