عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۸۴۶
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۲
در گفت و گو با حجت‌الاسلام رستم‌نژاد عنوان شد:
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) گفت: به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی،‌ امام حسن مجتبی(ع) سازش نکرد بلکه سوزش کرد، یعنی با آن صلح سوخت و ساخت.

عقیق: حجت‌الاسلام مهدی رستم‌نژاد عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه به مناسبت 26 ربیع الأول و سالروز «صلح امام حسن(ع)» گفت: یکی از مهمترین درس‌هایی که صلح امام حسن مجتبی(ع) برای امروز جامعه ما دارد، تحمل امام حسن(ع) در مقابل ناملایمات روزگار است.

وی گفت: صلح امام حسن(ع) یک صلح تحمیلی بود که مطابق خواسته امام(ع) نبود و آن دوران صلح، ‌برای امام مجتبی(ع) به سختی سپری شد و به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی،‌ امام حسن مجتبی(ع) سازش نکرد بلکه سوزش کرد در واقع با آن صلح سوخت. البته مصالح و حکمتی نیز در این راستا وجود داشت.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه صلح امام حسن(ع) زمینه ساز حادثه کربلا بود و مصالح بسیار زیادی برای امت مسلمین در پی داشت، ‌عنوان کرد: از منظر دیگر امام حسن(ع) به شدت در ماجرای صلح،‌ سختی را تحمل کرد مانند دوران خانه نشینی امیرالمؤمنین(ع) و زمان سکوت ایشان و این نکته مهمی است. بنابراین درسی که ما می‌توانیم از امام حسن(ع) بگیریم همین است که گاهی روزگار بر وفق مراد ما نمی‌چرخد، آنچه را که خواسته انسان است تأمین نمی‌شود،‌ حال چه باید بکنیم؟!

وی ادامه داد: درسی که امام حسن مجتبی(ع) به ما می‌دهد به تعبیر یکی از شعرا: مرغ دانا چون به دام افتد ‌تحمل بایدش؛ درس تحمل و بردباری بهترین درس برای مواجهه با ناگواری‌ها، ‌سختی‌ها، مشکلات است. بالأخره گاهی مشکلات و موانع اقتصادی، سیاسی، و حتی نظامی بر ما تحمیل می‌شود که باید آنها را صبورانه و عاقلانه تحمل کرده و سپس به نتیجه برسیم.

حجت‌الاسلام رستم‌نژاد تصریح کرد: امام حسن مجتبی(ع) نشان داد که بدترین وضعیت را می‌توان مدیریت کرد و از آن بهترین نتیجه را گرفت از این رو اگر صلح امام حسن(ع) نبود قطعا قیام کربلا به این زیبایی اتفاق نمی‌افتاد و این مسئله می‌تواند بهترین درس و ارمغان برای ما باشد زمانی که مقتضیات انجام کاری فراهم نیست برای اینکه ما به اهداف بلند و والا برسیم نسبت به هر چه که بر ما تحمیل می‌شود آن رابه یک فرصت تبدیل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه امام حسن(ع) با صبر و تحملی که از خود نشان داد چهره واقعی دشمنی را که ادعای خلافت و دینداری می‌کرد برای همه آشکار کرد، اظهار داشت: حضرت مجتبی(ع) با همان 10 سال سکوت و صلح، چهره کریه و زشت بنی‌امیه را به همگان نشان داد که آنها چه کاره هستند و بعد از آن بود که وقتی حادثه کربلا اتفاق افتاد امام حسین(ع) توانست با آن فداکاری و از خود‌گذشتگی که امام حسن(ع) از خود نشان داد، بهترین استفاده‌ها را ببرد و با ریختن خون خودش در واقع طومار زندگی ننگین بنی‌امیه را در هم بپیچد و تمام کند.

وی خاطر نشان کرد: همین درس تحمل و بردباری و شکیبایی در سختی‌ها،‌ در شرایطی که امکانات با زندگی ما همخوانی ندارد  می‌تواند برای ما بهترین مرحم باشد. نباید با زمان و زمانه بجنگیم و به همه چیز از دریچه یأس بنگریم امام حسن(ع) به ما می‌آموزد که از راه دیگر می‌توان در شرایط نتوانستن‌ها،‌ شرایطی ایجاد کرد که بتوانیم مسیر را ادامه دهیم.

این پژوهشگر دینی با اشاره به آیه «وَإِمَّا یُنسِیَنَّکَ الشَّیْطَانُ فَلاَ تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ» یادآور شد: بر اساس آیات قران کریم وقتی شیطان انسان را به فراموشی انداخت نباید دیگر آن موضوع را ادامه دهد چرا که این‌طور نیست که این فراموشی استمرار داشته باشد ممکن است فراموشی در ابتدا در اختیار من نباشد اما ادامه آن در اختیار خودم هست من می‌توانم تذکر و تنبهی نسبت به آن مسئله ایجاد کرده و ادامه مسیر را دنبال نکنم.

وی گفت: سختی زندگی امام حسن مجتبی(ع) فقط تسلیم به معنای صلح ایشان مقابل حکومت جور نبود بلکه حضرت در خانه خود در کنار همسر و دوستان به ظاهر شیعه و حتی افراد در کوچه و بازار، دائم در آزار و اذیت بود و همسر امام مجتبی(ع) نیز در نهایت،‌ قاتل حضرت می‌شود غیر از خواص اهل بیت(ع) ما بقی افراد به نوعی بر امام(ع) فشار می‌آورند.

حجت‌الاسلام رستم‌نژاد عنوان کرد: تحمل تمام آزار و اذیت‌هایی که برای امام حسن(ع) اتفاق افتاد درسی است برای کسانی که در خانه، بازار، اداره،‌ کوچه و ... دشمنانی دارند و مورد اذیت قرار می‌گیرند، چرا که این امام همام از همه‌ جا زخم زبان می‌خورد. بنابراین ما باید با الگو قرار دادن اهل بیت خصوصاً امام مجتبی(ع) این غفلت و نسیانی را که گاهی بر ما عارض می‌شود، از خودمان دور کنیم. همان‌طور که گاهی خدا و معاد را فراموش می‌کنیم. باید به الگوهای دینی و رهبرانمان توجه کنیم و بهره بگیریم.

 

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین