عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۷۰۵
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷
نهمین شب شاعر؛ پاسداشت احد ده‌بزرگی
این جمله «ما هر چه بسراییم به آن اعتقاد داشته باشیم» در کار ایشان بارز است. حتی وقتی دکترای افتخاری به ایشان دادند می‌گوید من دکترایم را در دستگاه امام حسین(ع) به دست آورده‌ام.

عقیق: عبدالرضا کوهمال جهرمی از شاعران خطه فارس است که با او در مورد شعر و اندیشه «احد ده‌بزرگی» به مصاحبه نشسته‌ایم. اگر می‌خواهید راجع به ده‌بزرگی بیشتر بدانید،‌ مصاحبه ما با این شاعر خوش‌ذوق را بخوانید؛

- آقای جهرمی! آشنایی شما با آقای احد ده‌بزرگی به چه سالی برمی‌گردد؟

در ادبیات آیینی ما نام آقای ده‌بزرگی نام ماندگاری است و سرایش اشعار مذهبی تنها افتخار ایشان نیست. فعالیت‌هایی که ایشان داشتند حتی در دوره دانش‌آموزی ما که نیمه‌های دهه 60 بود و جنگ بود و ما هم دانش‌آموز بودیم و هم رزمنده،‌ آقای ده‌بزرگی یک سفر آمده بودند جبهه؛ من خیلی مشتاق بودم که ایشان را ببینم و شب‌های شعری هم اوایل انقلاب در جهرم برگزار می‌شد و ایشان می‌آمدند. من با شعرهای شیرازی ایشان که خیلی برایم جذاب بود و هم شعرهای مذهبی و انقلابی ایشان آشنا شدم.

خود آقای ده‌بزرگی خانواده مذهبی دارند که در شیراز معروفند. شعر تراوش اندیشه شاعر است و حتی تربیت‌های دینی در شعر ایشان موثر بوده است.

ایشان هم در انقلاب و هم در زمان دفاع مقدس نقش داشتند. گاهی به عنوان رزمنده و گاهی برای شعر‌خوانی به جبهه می‌رفتند. بعد از انقلاب هم که زمینه‌هایی برای فرهنگ و هنر پیدا می‌شود وارد این عرصه می‌شوند.

- مجموعه زیادی از آقای ده‌بزرگی از سال 61 به بعد چاپ شده مثل «گل می‌روید»، «پنجره‌های همیشه باز»، «لبخند صبح» و حتی شعرهای محلی ایشان آفتاب جنگ شیراز. کدام یک از کارهای ایشان بیشتر به دل شما می‌نشیند؟

در کتاب‌ها مجموعه‌ای از آثار است که یک شاعر را معرفی می‌کند، ولی شعرهای محلی ایشان بیشتر معروف است و همان زمانی هم که می‌آمدند و شعر انقلابی می‌خواندند، همان لهجه شیرین شیرازی ایشان بود که مرا جذب می‌کرد.

- یک وجه جدی شاعری آقای ده‌بزرگی ادبیات عاشورا است. در دو قسمت شاعری عاشورا و خادمی عاشورا. در این مورد صحبت بفرمایید.

فکر می‌کنم آقای ده‌بزرگی تلاقی دین و هنر است یعنی هم وجهه دینی دارد و هم هنری. کار ایشان کار عاطفی است و هنر ایشان هنر عاشقی. در ایشان جاذبه‌هایی هست که موفق شده‌اند با آن خیلی‌ها را جذب کنند. ایشان با جوان‌ها خیلی در ارتباط هستند.

- شعر عاشورایی آقای ده‌بزرگی را چگونه می‌بینید؟

چیزی که خیلی مهم است که باید به آن توجه داشته باشیم اصالت است؛ یعنی در کارهای ایشان اصالتی هست که آن را حتی به دیگران آموزش می‌دهد. این اصالت‌ها سلیقه‌ای نیستند، یعنی یک پایبندی که ما هر چه بسراییم به آن اعتقاد داشته باشیم در کار ایشان است. حتی دکترای افتخار که به ایشان دادند می‌گوید من دکترایم در دستگاه امام حسین بدست آورده‌ام.

چون آقای ده‌بزرگی احساس کرده بودند شعرهایی که دانش‌آموزان در اردوهای دانش‌آموزی می‌خوانند، این شعرها زیاد با فرهنگ و اصالت انقلاب ارتباط ندارد. چون می‌خواستند صحبت آنها را تغییر دهند با شعر عاشورا شروع می‌کنند. فراخوان می‌دهند برای شعر عاشورا که این نشان می‌دهد ایشان عاشق امام حسین هستند. او خادم عاشورا و شاعر عاشوراست.

ما کنگره‌های زیادی رفتیم که متولیان دولتی داشتند و بودجه‌های کلانی هم داشتند که ماندگار نشدند. به اعتقاد من برگزار کنندگان و نیت برگزارکنندگان خیلی مهم است. این که بچه‌های آینده می‌بینند دبیر یک کنگره شعر کشوری خیلی ساده ایستاده و خدمت می‌کند. من یک‌ بار با آقای ده‌بزرگی به کربلا رفتم. یک زمان برای هزینه‌های اردوهای دانش‌آموزی ایشان حتی خانه‌اش را می‌فروشد. حتی جایزه مسابقات شعر دانش‌آموزی را هم خودشان می‌دهند. امروز همین صمیمیت و اخلاص آقای ده‌بزرگی باعث شده ارتباط ایشان با شاعران عاشورایی منحصر به شب شعر عاشورا در شیراز نباشد. حتی ایشان در ازدواج زوج‌های شاعر در شیراز نقش داشتند و اتفاقا چند روز قبل برای من تعریف کردند که یک زوج برای ازدواج‌ آمدند و از من اجازه می‌خواستند، چون می‌گفتند آقای ده‌بزرگی پدر من است.

اگر بخواهیم از خدمت ایشان به گونه‌ای دیگر هم تعبیر کنیم این است که ایشان به فرهنگ ادبیات آیینی‌ ما خدمت شایانی کردند و بارزترین مشخصه شب‌های شعر عاشورا این است که این شب‌های شعر سال‌هاست که با یک موضوع خاصی برگزار می‌شود. مثلا یک سال درباره ام‌البنین و ارتباط آن با عاشورا برگزار شد. شعرهایی رسید که شاید در طول تاریخ ادبیات ما این قدر شعر ما برای حضرت ام‌البنین نداشتیم. این‌ها خدماتی است که در حاشیه موضوعات عاشورا انجام می‌شود.

یک خدمت دیگر که در شب‌های شعر عاشورا انجام می‌دهد توجه آقای ده‌بزرگی به این است که ما باید آموزش را هم مد نظر داشته باشیم. یعنی هر ساله اطلاعات خوبی هم درباره فرهنگ عاشوا از طریق کسانی مثل دکتر سنگری ارائه می‌شود.

یک موضوع دیگر این که آقای ده‌بزرگی همیشه عاشورایی است. این خیلی مهم است که شاعران ما فقط در محرم عاشورایی نباشند. امروز مثلا اگر شاعری در مورد بیداری اسلامی هم شعر بگوید می‌شود شعر عاشورایی، چون تفکر عاشورایی دارد.

- اگر بخواهید آقای ده‌بزرگی در دو کلمه خلاصه کنید با توجه به دوستی شما با ایشان چه خواهید گفت؟

استاد عشق.

- و حرف آخر؟

ایشان در کانون شاعران و نویسندگان دانش‌آموزی در امور تربیتی شیراز هم خیلی فعال بودند من خودم شعبه جهرم آن را پذیرفتم و 4 سال کار کردم.

 

منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین