عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۷۰۱
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۶
حجت‌الاسلام طباطبایی در برنامه 'شب آسمانی':
حجت‌الاسلام طباطبایی بااشاره به مصادیق مختلفی که در میان ادیان توحیدی در باب ظهور ولی عصر(عج) بیان شده است، گفت: اساسا پیروان ادیان مختلف منتظر موعود عصر(ع) هستند.
عقیق: برنامه "شب آسمانی" به تهیه‌کنندگی "علیرضا قطبی" با موضوع "بشارت در ادیان مختلف" باحضور حجت‌الاسلام "سیدمحمدرضا طباطبایی" به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

ابتدای این برنامه به طرح تعدادی از پرسش های بینندگان برنامه اختصاص یافت که بر این اساس بیننده ای عنوان کرده بود که در در مورد اشارات مربوط به کتاب مقدس از عنوان (آیه) استفاده نکنید، چراکه آیه مربوط به قرآن است.

حجت‌الاسلام طباطبایی درباره نظر این بیننده، گفت: استفاده از لفظ (آیه) که به کار برده می‌شود در مورد تورات و انجیل است و از این جهت استفاده می‌شود که در فرهنگ هم‌وطنان مسیحی این واژه مصطلح است.

در ادامه یکی دیگر از پرسش های بینندگان برنامه "شب آسمانی" بر این مبنا طرح شد که آیا در میان یهودیان نیز اعتقاد به حضرت مهدی(عج) وجود دارد؟ که حجت‌الاسلام طباطبایی در پاسخ به این سوال گفت: مسیحیان معتقدند مسیح مصلوب شد و او را در قبر قرار دادند و بعد از 3 روز از قبر برخاست و به نزد خدا رفت و موقع ظهور باز می‌گردد، اما مسلمانان می‌گویند: مسیح مستقیم به معراج رفت و مصلوب هم نشد، ما معتقدیم حضرت مسیح به عنوان یار و یاور امام زمان(عج) همراه ایشان خواهد بود.

در بخش بعدی برنامه ویدئویی از یک مستند پخش شد که طی آن اشاره به انجیل یوحنا شد، در این ویدئو به فصل هفتم این انجیل اشاره شد که طی آن یحیی برای نخستین بار مردم را به پرستش خدا دعوت کرد و بزرگان یهود در مورد او به اختلاف افتادند و برخی گفتند او مسیح است و گروه دیگر گفتند مسیح نیست بلکه آن نبی است.

در ادامه امیرمهرداد خسروی خطاب به هموطنان مسیحی عنوان کرد که طی ارتباط با برنامه نظر خود و قرائت‌شان از (آن نبی) را بیان کنند که منظور از آن نبی در انجیل یوحنا کیست.

همچنین در بخش بعدی،‌ حجت‌الاسلام طباطبایی به روایتی در جلد50 بحارالانوار باب سوم،‌حدیث 28 اشاره و افزود: در این روایت آمده است که شخصی مسیحی به نام یوسف بن یعقوب بود که متوکل او را حضار کرد،‌ به او گفته می‌شود صد دینار نذر امام هادی(ع) کن، ‌زمانی که یوسف بن یعقوب در راه بود با خود فکر کرد و تصمیم گرفت که نذرش را قبل از این که حاجتش اجابت شود، ادا کند لذا راه خود را به سمت سامرا کج می‌کند،‌ زمانی که می رسد با خود می‌گوید: حال منزل امام هادی(ع) را چگونه پیدا کنم لذا در دل با خود سه نشانه را قرار مبدهد، ‌اول بی قید سوار اسب مرکب می شود یعنی مرکب را هدایت به مسیر خاصی نکرده و اجازه می‌دهد که مرکب خود برود و هرجا ایستاد سراغ از امام را می‌گیرد، لذا مرکب بعد از طی مسافتی ایستاد و او پیاده شد،‌ ناگهان در آن مسیر فردی درب منزل را باز کرد و پرسید تو یوسف بن یعقوب هستی؟ آن شخص خادم امام(ع) بود،‌ سپس گفت صد دیناری که نذر کردی را و در آستین پنهاد داشته‌ای تحویل من ده تا به حض رت برسانم، ‌زمانی هم که یوسف بن یعقوب نزد امام هادی(ع) می رسد، حضرت می فرماید: عده ای فکر می کنند، ولایت ما اهل بیت(ع) به درد شما مسیحیان و یهودیان نمی‌خورد. درحالی که آنان دروغ می‌گویند. حتی اگر مسلمان هم نمی‌شوی ولایت ما به درد شما خواهد خورد، ‌یوسف بن یعقوب می‌رود و متوکل نیز به او آزاری نرساند.

وی در ادامه به بخش دیگری از انجیل یوحنا اشاره و خاطر نشان کرد: در فصل اول آیه 19 در مورد حضرت یحیی عبارتی آدمه است، ‌یهودیان از او سه سوال کردند، گفتند تو کیستی تو مسیح هستی؟ گفت: مسیح نیستم،‌ در ادامه و در آیه 21 پرسیدند آیا الیاس هستی؟ گفت: نیستم، پرسیدند آیا تو (آن نبی) هستی؟ گفت: نه ؛‌همچنین در انجیل یوحنا آمده است که یحیی گفت: کسی است و من او را ذکر کردم و او پس از من می‌آید و پیش از من است زیرا که از آن پیش بود و آنان بعد از اینکه جواب او را شنیدند برخی گفتند او (آن نبی) است و برخی گفتند مسیح است.

در بخش بعدی برنامه "شب آسمانی" ویدئویی از پیروان صابئین مندایی که از پروان حضرت یحیی(ع) هستن پخش شد.

حجت‌الاسلام طباطبایی درباره این ویدئو گفت: از آداب منداییان این است که مدام غسل می‌کنند. لذا همواره دچار مشکلاتی نظیر پادرد هستند، آنها با وجود آنکه بسیار در اقلیت هستند اما منتظر موعود منجی هستند.

وی با بیان اینکه آیین‌های شرقی از اصل خود منحرف شده‌اند اما همچنان رگ و ریشه‌هایی از اعتقاد به پیامبران بعدی در این آیین‌ها وجود دارد، افزود: در کتب آیین‌های هندوییسم و بودیسم بشارت‌هایی این چنینی وجود دارد،‌ مثلا در کتاب "بهاویشیا پورانا" ازجمله کتب مقدس هندوییسم و بودیسم آمده است که: مالخا یک معلم روحانی است که با یارانش ظهور می‌کند و اسم او محمد است.

این پژوهشگر ادامه داد: این پیشگویی مربوط به سه هزار سال قبل می‌شود که در کتاب مذکور آمده است،‌ البته برای بسیاری سوال است که چگونه در میان برخی ادیان بعضا برخی رویکردی سوال برانگیز دارند که علت آن مساله به منافع شخصی و هواهی نفسانی بر می‌گردد، مثلا تری جونز کشیش مسیحی است، فردی که شهرتی ندارد، می آید و به خاطر به دست آوردن شهرت چنین توهین می‌کند.

همچنین در بخش بعد ویدئویی از موبد اردشیر خورشیدیان و بخشی از نیایش‌های زردشتیان پخش و در ادامه موبد خورشیدیان درباره برخی مناسک و همچنین عناوینی که در زردشت به موعود اطلاق می شود صحبت و به "سوشیانس" اشاره کرد که در زردشت همان موعود است که با آمدن او جهان پر از عدل و داد می‌شود.

 

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین