- واکنش آیت الله رئیسی به شعر صف اول+فیلم
- نغمه ساز / نوبت دوم/ مروری بر آثار ماندگار حاج سیدمحمد جوادی
- علت علاقه ویژه زنجانی ها به آیت الله رئیسی/ اخلاص و صفای باطن ایشان مشهود بود
- ولایت پذیری محض و پیگیری امور مردم از بارزترین ویژگی های رئیس جمهور شهید بود
- نغمه ساز / نوبت اول/ مروری بر آثار ماندگار حاج حیدر توکلی
عقیق:حجتالاسلام محمدعلی جاودان از اساتید برجسته اخلاق هستند که در طی دوران زندگی و تحصیل حوزویشان از محضر اساتید برجستهای از جمله آیتالله حاج آقا مجتبی تهرانی، آیتالله خوانساری، آیتالله حقشناس و علامه عسکری بهرهمند شده اند.
در آیه قرآن فرموده است وقتی شما بالای سر کسی که در لحظات و دقایق آخر عمرش است، نشسته اید شما به او نزدیک هستید اما ما از شما به او نزدیک تر هستیم؛ در آیه 85 سوره مبارکه واقعه می فرماید: «وَ نـَحْنُ أقـْرَبُ إلـَیْهِ مِنکـُمْ» ما به او، از شما به او نزدیک تر هستیم «وَلکِن لا تـُبْصِرونَ» و شما این را نمی فهمید؛ بعد در جای دیگر فرمودند ما از رگ گردن به او نزدیک تر هستیم.در آیه شریفه دیگر می فرماید هر طرف رو بگردانید خدا حاضر است؛ ما چه زمان ممکن است خدای حاضر و ناظر را پیدا کنیم؟ خدای ما غایب است؛ یا خدایی نکرده وجود ندارد؛ اگر شخص یک ذره اهل نماز و روزه و خدا و پیغمبر باشد، خدایش غایب است؛ در آیه 67 سوره مبارکه زمر می فرماید:« وَالأرْضُ جَمیعًا قـَبْضَتـُهُ یَوْمَ القیامَةِ» در روز قیامت زمین به تمامی در قبضه قدرت الهی است؛ در ادامه می فرماید:«وَالسَّماواتُ آسمان ها مَطـْویّاتٌ بـِیَمینِهِ» به قدرت او همه آسمان ها در هم پیچیده شده اند.مگر الان زمین در قبضه قدرت الهی نیست؟ خب هست؛ مگر آسمان ها در مشت خدا نیست؟ هست؛ حالا این لفظ ها مثل مشت بشری است؛ برای فهم ماست؛ امروز هم زمین و آسمان در قبضه قدرت الهی است؛ پس چرا اینجا مدام می گوید در قیامت؟ می فرمایند در قیامت این مساله دیده می شود؛ اینکه خدای حاضر و ناظری هست هم در قیامت دیده می شود؛ فرموده همه تان به نزد ما می آیید.
یاد خدا را از کجا شروع می کنیم؟
مگر الان ما در نزد خدا نیستیم؟ هستیم اما برای ما گویی اینطور نیست؛ چکار کنیم که خدای غایب ما به خدای حاضر تبدیل شود؟ بعضی که اصلا خدا ندارند؛ خدای ما هم که غایب است؛ گاهی به یادش می افتیم؛ آن وقت هم از دور صدایش می زنیم؛ هیچ وقت حضوری صدایش نمی زنیم؛ اگر حضوری صدایش بزنیم، دعایمان مستجاب است.یاد خدا را از کجا شروع می کنیم؟ از گناه نکردن؛ گناه نکردن اولین باری است که آدم خدا را یاد می کند و از ترس خدا گناه نمی کند؛ من می دانم حساب دارد؛ خدایی که در خطور ذهنی و خیال است به درد نمی خورد؛ من باید واقعا خدا را حسابگر بدانم که بتوانم جلوی یک شهوت بزرگ بایستم.ذکر گفتن به زبان و خیال دردی را دوا نمی کندقدیم ها یک داستانی را نقل می کردند؛ دیدند یک بنده خدایی زیر لب یک چیزی می گوید و هر نامحرمی هم عبور می کند به او نگاه می کند؛ بعد دیدند دارد استغفار می کند؛ یک کسی آمد و گفت آقا یکی از این استغفارها هم دارد از این طرف می رود؛ این استغفاری که به زبان می گویم و در خیال من است کاری نمی کند؛ اگر یک ذره، یک سر سوزن هم کمتر، به جان من آمد، می شود و من می توانم در برابر هر گناه و هوا و هوسی مقاومت کنم؛ فقط در آن صورت می شود؛ این یاد خداست؛ یاد خدایی که می تواند جلوی گناه را بگیرد.
ذکر گفتن به زبان و خیال دردی را دوا نمی کند؛ اگر آن ذکر در خیال و در جان آدم رسوخ کند، آن وقت می تواند جلوی هر بدی را بگیرد؛ قساوت قلب یک دردی است که با وجود آن هیچ وقت امکان ندارد که آدم خدا را یاد کند.
او گفت که ایشان در یک اتاق بودند و من هم در اتاق دیگر؛ صدای ناله و گریه اش را سحرها از آن اتاق می شنیدیم؛ خودش روضه می خواند و گریه می کرد و سینه می زد؛ این سحر می شود سحر زنده؛ این سحر زنده، آدم را زنده می کند؛ البته آدم باید روزش را بی گناه بگذراند و شب ناله کند و در این صورت ممکن است بشود؛ ناله سحر آن آدم شنیده می شود.
منبع:دانشجو
211008