عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۴۴۸
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۱:۳۶
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به این که سبک زندگی اسلامی با زندگی به سبک غربی کاملا تفاوت دارد، گفت: سبک زندگی اسلامی در قالب فقه انعکاس یافته است.

عقیق:عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) که نشست علمی "فقه و سبک زندگی"در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد با اشاره به جایگاه فقه در اسلام، گفت: سبک زندگی اسلامی برگرفته از مباحث فقهی است؛ به طوری که باید  گفت اسلام مهمترین منبع استنباط سبکهای زندگی است.

وی افزود:  ما تنها حکومتی هستیم که اسلام ناب را در رأس امور قرار دادیم و مدعی شدیم که میخواهیم سبک زندگی خود را از دین اسلام بگیریم؛ این ادعا به خاطر ظرفیتهای بالای آموزههای دینی، اخلاقی، فقهی و تجربه تاریخی است؛ البته در این راستا باید نظام هایی را تعریف کنیم تا به این حقیقت برسیم.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: سازمان هایی که ناظر به حقیقت و هویت نقش آفرینی فقه در زندگی هستند، باید منطبق با اسلام کار کنند و یا حداقل تعارضی با آن نداشته باشند.

وی افزود: سبک زندگی اسلامی با این دید و سبک دینی تفاوت فاحشی با زندگی به سبک غربی دارد و اگر ما بیشتر به سمت اسلام برویم این فاصله بیشتر هم خواهد شد؛ این در حالی است که سبک زندگی اسلامی در قالب فقه انعکاس یافته است.

شرف الدین با ذکر این مطلب که فقه، با هنجاری عقلانی همسویی کامل دارد، بیان کرد: همسویی فقه با نظام تکوین و عرف و برخورداری از قوه محرکه اجتهاد از جمله مهمترین ظرفیتهای فقه است که می‌توان این سبک را به بهترین شکل ارایه دهد؛ اجتهاد است که باعث پویایی فقه شده و آن را از کهنه شدن و درجا زدن احکام نجات می دهد.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به این که کار اصلی فقه، الگوسازی و قاعده سازی برای زندگی است، ابراز داشت: اولین گام نیز برای استنباط احکام فقهی ایجاد یک نظریه بنیادین است؛ در واقع نظریه بنیادین فقه آن است که دنیا و آخرت با هم مرتبط هستند و هدف فقه در کنار تنظیم روابط دنیوی، به سعادت رساندن مردم است؛ همین نظریه بنیادین تفاوت فقه و قانون را مشخص میکند زیرا هیچ قانونی هدفش سعادتمند کردن زندگی اخروی مردم نیست.

مدرس دانشکده صداوسیما، دومین گام در استنباط فقهی احکام را ارایه نظریه فقیه دانسته و گفت: در نظریه فقهی بایدگنجانده شود که چه اعمالی می بایست انجام شود و چه اعمالی نه؛ باید به صورت شفاف نظر اسلام نسبت به اوقات فراغت،  کار و تحصیل زنان، ورزش حرفهای، آپارتمان نشینی و... که از مباحث امروز جامعه است، در قالب یک نظریه بیان شود.

شرف الدین، گام بعدی در استبناط سبک زندگی از منظر فقهی را موضوع شناسی و مسئله شناسی ذکر کرد و گفت:  دراین راستا مبحث نیاز کاملا رخ نمایی میکند و عامل شکل دهنده به بسیاری از مقولات دیگر در این زمینه است؛ امروز غربیها با نظریه نیاز همه رفتارهای خود را توجیه میکنند؛ البته ما به هیچ وجه آن را قبول نداریم.

وی، اجتهاد تک گزارهای را از جمله مراحل دیگر استنباط احکام فقهی دانسته و افزود: این بحث مرتبط با سبک زندگی اسلامی بوده و بیشتر حوزه رفتاری و ساحتهای مختلف زندگی فردی و اجتماعی مورد نظر است.

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: برقراری ارتباط نظا موارهای میان ابواب مختلف فقه اجتماعی و ساماندهی آنها در قالب مجموعهای از احکام به هم پیوسته و ارگانیک از جمله ملزمات سیر اجتهاد تک گزارهای است.

شرفالدین  در پایان گفت: زمینه سازی برای جریان به این قواعد و خرده نظامهای فقهی در قلمروهای عینی زندگی اجتماعی از طریق فرهنگسازی و گفتمانسازی جامعه، با ایجاد مشوقهای محیطی برای رفع موانع فرهنگی و اجتماعی، گام بعدی در زمینه تعیین قواعد فقهی سبک زندگی است.


منبع:حوزه

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین