عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۴۳۴
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۳
استاد حوزه علمیه قم گفت: کسانی که در این جهان عزیز بی‌ جهت شده‌اند در روز حساب ذلیل با جهت و با دلیل خواهند بود زیرا قیامت را می‌توان ظرف ظهور حقایق دانست.

عقیق:آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در درس تفسیر قرآن در مسجد اعظم آیاتی از سوره مبارکه «یس» را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: اگر بخواهیم تنها در محدوده معرفت‌شناسی حسی گام برداریم نمی‌توانیم به غیب ایمان پیدا کنیم و مشکل کسانی که آیات الهی را تصادفی می‌پندارند نیز همین مسئله است.

وی افزود: کافران و مشرکان به اهل ایمان می‌گویند چرا باید در راه خدا انقاق کنیم چه اینکه اگر او روزی‌رسان است باید به همه بندگانش نعمت‌هایش را برساند؛ بخل درونی و نیز احساس مالکیت بر آنچه به دست می‌آورند دو عاملی هستند که نمی‌گذارند آنها انفاق کنند.

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه تشریع و تکوین در تفکر مشرکان جایی ندارد و آنها تفاوتی میان این دو قائل نیستند عنوان داشت: این امر مشکلات اعتقادی را برایشان به همراه دارد.

وی ادامه داد: کافران و مشرکان هیچ‌گاه به دنبال دلیل و برهان نبوده و نیستند بلکه همواره می‌خواهند با پیامبران الهی و پیروان آیین حق به جدال بپردازند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه براهین ناقص مشرکان برای کمک نکردن به دیگران تنها بهانه‌ای برای سرپوش گذاشتن بر بخل درونی آنهاست گفت: حرص و آز و بخل صفاتی هستند که درون جان انسان‌ها لانه کرده و هرگاه آدمی بخواهد به سمت کار خیر برود مانع می‌شوند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: بهره‌ای که انسان در این دنیا دارد در مقایسه با جهان آخرت اندک است و به همین دلیل آدمی باید بیشتر بکوشد تا آن دنیا را آباد کند و از مادیات به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به آسایش اخروی بهره بگیرد.

وی با اشاره به اسلامی سخن گفتن و قارونی عمل کردن بسیاری از انسان‌ها تصریح کرد: مشکل اینجاست که می‌گوییم خودمان این مال و ثروت را جمع کرده‌ایم و لازم نیست انفاق کنیم.

آیت‌الله جوادی آملی ابراز داشت: با اینکه مشرکان خود در گمراهی به سر می‌برند ولی اهل ایمان را متهم به زندگی در ضلالت می‌کنند زیرا همه سخنان آنها در نتیجه بخل و مشکل اعتقادی‌شان است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه در روز قیامت صدق و درستی آشکار شده و تمام دشمنی‌ها و دوستی‌های حقیقی روشن خواهند شد گفت: در آن روز انسان‌ها آنچه از حقیقت در این جهان پنهان می‌کردند را آشکار شده می‌بینند.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که در این جهان عزیز بی جهت شده‌اند در روز حساب ذلیل با جهت و با دلیل خواهند بود زیرا قیامت را می‌توان ظرف ظهور حقایق دانست.

آیت‌الله جوادی آملی به ویژگی‌های برزخ اشاره کرد و افزود: علما و شهدا در این مرحله بیدار هستند به همین دلیل می‌توان با آنها ارتباط برقرار کرد و تاثیر گرفت.

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه مؤمنان و کافران عادی در برزخ به خواب فرو می‌روند و در قیامت بر می‌خیزند گفت: آنها در لحظه بیدار شدنشان می‌گویند اینجا کجاست و پاسخ می‌شنوند این همان وعده‌ای است که پیامبران به شما داده بودند.

وی ادامه داد: در روز قیامت بساط زمین و آسمان همچون طوماری برچیده می‌شود ولی تمام پیش‌بینی‌ها توسط پیامبران الهی صورت گرفته و آنها اخبار این روز را به انسان‌ها رسانده‌اند.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به دادگاه عدل الهی در روز قیامت تصریح کرد: این دادگاه جای گلایه و شکایت نیست زیرا انسان‌ها هر عملی را که انجام داده باشند می‌بینند و اعضای بدنشان هم گواهی به آنچه صورت گرفته خواهند داد.

 

منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین