عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۴۱۳
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۳
مکیال المکارم . . .
دعا برای حضرت مهدی و درخواست تعجیل فرج و ظهور آن حضرت تاسی جستن به حجت های برگزیده الهی و یاری کردن آن حضرت به زبان و تمسک به شیوه اولیای خداست.

عقیق: "مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏ اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.
اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏ نویسد:
"چون ما نمى‏ توانیم حقوق آن حضرت را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، به جا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مى ‏باشد."


در بیان چگونگی رعایت آن امانت الهی
در این باره باید گفت که این کار به چند امر حاصل می شود ازجمله:
1- محبت امامان در دل و اعتقاد به ولایت آنان و وجوب اطاعتشان و این رعایت قلبی را به هر حال باید انجام داد و احدی را در ترک آن عذر نیست.
2- تمسک به ملازمت و پیروی آنان در تمام اوامر و نواهی ایشان و تأسی جستن به ایشان که غرض از نصب امام همین است.
3- تلاش کامل در جهت دور کردن آزار و اذیت از آنان و این مقدمه حفظ خود و اسرار و خاندان و مال و فرزندان و شیعیان ایشان است و همین است که تقیه برایش تشریع گردیده و اوامر موکدی درباره آن وارد شده است.
4- تمام سعی در رساندن منافع به آنان به آنچه خداوند واجب یا مستحب نموده است.
5- بیان حقانیت و امامت ایشان و بازگو کردن فضایل و مناقب آنان و آشکار کردن گمراهی مخالفینشان البته برای کسی که اهلیت داشته باشد و گرنه از آنکه باید با او تقیه کرد این امور باید مکتوم بماند.
6- اظهار محبت قلبی به وسیله زبان و دست و غیر اینها و اقسام دیگر نصرت و یاری و رعایت این امانت الهی.


اینکه دعا برای تعجیل فرج از مصادیق رعایت امانت است
البته این امر واضح است و نیازی به بیان ندارد زیرا که دعا برای حضرت مهدی و درخواست تعجیل فرج و ظهور آن حضرت تاسی جستن به حجت های برگزیده الهی و یاری کردن آن حضرت به زبان و تمسک به شیوه اولیای خداست و همین مقدار اشاره برای آنکه گوش شنوا دارد کافی است.

 

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین