عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۲۵۷
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۲
صله رحم سبب آبادى خانه و موجب افزایش عمر خواهد بود، گرچه از خوبان نباشد.

عقیق:روزى منصور دوانیقى به امام صادق (ع) عرض کرد: یاابن رسول اللّه! حدیثى را پیرامون دیدار و رسیدگى به خویشان برایم گفته‌اى، دوست دارم آن حدیث را تکرار فرمائى تا فرزندم نیز بشنود.
حضرت صادق آل محمّد(ص) فرمودند: امیرالمؤمنین على(ع) از رسول خدا شنیدند که فرمود: چنانچه مردى با یکى از خویشان خود صله رحم نماید و از عمرش سه سال بیشتر باقى نباشد، خداوند متعال آن را به مدّت سى سال طولانى مى نماید و اگر قطع صله رحم نمود و سى سال از عمرش باقى بود، خداوند آن را سه سال مى گرداند.
منصور گفت: این حدیث خوب بود؛ ولى قصد من آن نبود، حضرت فرمود: بلى، پدرم از امیرالمؤمنین على (ع) و او از رسول خدا (ص) روایت نمود که صله رحم سبب عمران و آبادى خانه و زندگى است و نیز موجب افزایش عمر خواهد بود، گرچه از خوبان نباشد.

منصور گفت: این خوب بود، ولى منظورم حدیث دیگرى است .
امام جعفر صادق (ع) فرمودند: پدرم باقرالعلوم از پدرش زین العابدین و او از پدرش سیدالشهداء، از امیرالمؤمنین على (ع) و او از رسول خدا (ص) حدیثى را نقل کرده است که فرمودند:
صله رحم بازخواست شب اوّل قبر و محاسبات قیامت را آسان مى‌گرداند؛ و دل مرده را با از بین بردن کینه‌ها و حسادت‌ها و ناراحتى ها زنده و شاداب مى‌نماید.
در این هنگام منصور گفت: آرى ، منظورم همین حدیث بود(1).


پی نوشت :

1_امالى شیخ طوسى : ص ۳۱۶، بحارالا نوار: ج ۴۷، ص ۱۶۳، ح ۳.

منبع:سبک زندگی

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین