عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۸۱۱
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۴
همزمان با آغاز هفته وحدت و میلاد سراسر نور و پر برکت رسول ‌اکرم(ص) مراسم جشن با حضور مسلمانان در صربستان، اتیوپی، سیرالئون و اندونزی با هدف انتقال پیام صلح و دوستی پیامبر مهربانی‌ها برگزار شده است.

عقیق: همزمان با آغاز هفته وحدت در سراسر کره خاکی مراسم جشن و سرور به مناسبت میلاد حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) برگزار می‌شود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

رئیس مجلس اعلای اسلامی اتیوپی: پیغمبر(ص) پیامبر دوستی است

جشن باشکوهی با حضور مسلمانان اتیوپی در مسجد جامع انوار آدیس آبابا به همت  مجلس اعلای مسلمانان اتیوپی برگزار شد، هزاران مسلمان که به حضرت محمد(ص) عشق می‌ورزیدند، با لباس‌های مخصوص جشن و چهره‌هایی شادمان برای ابراز ارادت به رسول مهربانی در مسجد انوار حاضر شدند. 

 

بیدار مقدم سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در اتیوپی نیز به دعوت مجلس اعلای اتیوپی در این مراسم شرکت کرد.

در ابتدای مراسم پس از تلاوت آیات کلام الله مجید سخنرانان به ترتیب امام جمعه مسجد جامع انوار، کیار رئیس مجلس اعلای اتیوپی، روسای مجلس اعلای اسلامی در آدیس آبابا و ایالت ارومیا به سخنرانی پرداختند و سپس مراسم با مولودی خوانی و مدیحه سرایی دسته جمعی ادامه یافت

بر اساس این گزارش، مراسم باشکوهی در مسجد نوی ساد مرکز استان ویوودینا صربستان با حضور جمع کثیری از مسلمانان و شیفتگان مکتب محمدی و با سخنرانی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد همراه با آیین مولودی خوانی برپا شد.

در این اجتماع معنوی ، محمود شالویی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سخنانی با اشاره به ولادت نورانی و پر برکت پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) گفت: خداوند بر آدمیان منت نهاد و عالی‌ترین نعمت خویش را ارزانی داشت تا برای جهانی که در جهل و تاریکی فرو رفته و ظلم و ستم بر پیکره آن سایه افکنده بود، اشرف مخلوقات خویش را برگزیند و رسالت هدایت و راه سعادت را به او بسپارد.

کیار رئیس مجلس اعلای اسلامی اتیوپی با اشاره به شرایط اجتماعی عربستان در زمان ولادت حضرت رسول(ص) و نسب بزرگ آن حضرت، ایشان را  پیامبر دوستی و خاتم الانبیاء خواند و مسلمانان را دعوت به همبستگی و اتحاد کرد.

محمد نوراحمد رئیس مجلس اعلای اسلامی در آدیس آبابا نیز در سخنانی نوید را به مسلمانان اتیوپی داد که تا سال 2015 هفت مسجد جدید برای مسلمانان احداث خواهد شد.

وی همچنین با دعوت مسلمانان به وحدت اسلامی گفت: حضرت رسول اکرم(ص) کانون اتحاد و همبستگی همه مسلمانان  است.

محمد حسن(سومالیایی الاصل) از علمای بزرگ اتیوپی و سفیر سابق سومالی در مصر نیز در سخنانی گفت: برخلاف عقیده برخی ازافراط گرایان که برپایی این جشن‌ها را بدعت در دین می‌دانند، مراسم جشن مولودالنبی(ص) هیچ منافاتی با دین اسلام ندارد.

جشن میلاد در صربستان/ امام جمعه نوی‌ساد: مسلمانان بیش از هر زمان دیگر به وحدت نیازمندند 

 

 

وی افزود: محمد(ص) انسان برگزیده الهی بود که موجبات نجات بشریت را فراهم آورد و با ابلاغ وحی الهی مردم را به بندگی یکتای معبود فرا خواند و از کفر و شرک وبت پرستی و خرافه‌گویی برحذر داشت.

رایزن فرهنگی ایران ابراز داشت: وجود پیامبر سرشار از خیر و برکت است و نعمت حضور و مکتب با فضیلتی که به ارمغان آورده شایسته سپاس و ستایش بسیار به درگاه خداوند است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز هفته وحدت با ابتکار امام خمینی(ره) ادامه داد: مسلمانان با الهام از تعالیم نبوی و آموزه‌های قرآنی به عنوان امت واحد بایستی در اتحاد و انسجام بکوشند و به پیروی از پیامبر والا مقام خویش با محبت و مهربانی با یکدیگر رفتار کنند و به گونه‌ای عمل کنند که غیر مسلمانان هم از گستره مهر آنان بهره‌مند شوند.

 

در ادامه این مراسم افندی فدیل (فاضل) موراتی رئیس مشیخت اسلامی مرکز ویوودینا و امام جمعه نوی‌ساد گفت: ایران کشور دوست و برادر ماست و اسلام محور وحدت و محبت امت مسلمان هست.

وی در ادامه به شرحی از زندگی نورانی پیامبر اسلام پرداخت و ولادت حضرت مصطفی(ص) را موجب برکت جهان و نوری در عالم انسانی دانست و افزود: وجود پیامبر نعمتی بزرگ است که مسلمانان باید آن را قدر بدانند.

امام جمعه نوی‌ساد بیان داشت: در شرایط امروزی مسلمانان بیش از هر زمان دیگر به وحدت و یکپارچگی نیازمندند و هر جدایی که بین مسلمانان به وجود آمده ناشی از تفرقه دشمنان است، بنابراین لازم است که مسلمانان با آگاهی و هوشیاری اتحاد خود را حفظ کنند و از تفرقه افکنی دشمنان دور شوند.

رئیس مشیخت اسلامی استان ویوودینا، ایران اسلامی را کشوری بزرگ و مهم در جهان اسلام خواند و گفت: در شهرهایی مانند قم، فرصت‌های مناسبی هم برای گفت‌وگوی عالمان دینی فراهم می‌شود .

ناگفته نماند در استان ویوودینا که یکی از مهم‌ترین مراکز صربستان محسوب می‌شود مسلمانان دارای 6 مسجد هستند که توسط افندی موراتی مدیریت می‌شود.

جشن میلاد النبی(ص) در اندونزی برگزار می‌شود

مراسم جشن‌های میلاد النبی(ص) و ولادت امام جعفر صادق(ع) بنا به دعوت رسمی رایزنی فرهنگی ایران با شرکت و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالحسن احمدی شاهرختی در شهرهای مختلف اندونزی برگزار می‌شود.

از جمله برنامه‌های حجت‌الاسلام شاهرختی حضور در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمی شیعی و اهل سنت، مساجد و مدارس همراه با قرائت قرآن، ابتهال، سخنرانی و نیز برگزاری کارگاه آموزشی صوت و لحن است، همچنین ارائه مقاله علمی با عنوان «توسعه علوم قرآنی در ایران امروز» در دانشگاه علوم قرآنی جاکارتا و نیز سخنرانی علمی در نشست تخصصی قرآنی با عنوان «راه‌های تدبر در قرآن» در کالج اسلامی صدرا و اجرای قرائت قرآن همراه با سخنرانی در مسجد استقلال یکی دیگر از برنامه‌های وی خواهد بود.

دوازده ربیع‌الاول در سیرالئون تعطیل رسمی اعلام شد

علیرغم تلاش عوامل وهابیت در لغو تعطیلی سالروز ولادت حضرت محمد مصطفی(ص) با پیشنهاد کنگره مسلمانان، علما و ائمه جمعه و جماعات، دولت سیرالئون دوازده ربیع الاول را بر اساس تقویم قمری این کشور به عنوان «مولود النبی» تعطیل رسمی اعلام کرد.

به همین منظور همایش یک روزه‌ای تحت عنوان «بررسی وحدت در قرآن مجید، سنت پیامبر اکرم(ص) و اهل البیت(ع) با محوریت اندیشه‌های امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(دام ظله العالی)» 26 دی ماه جاری در سالن اجتماعات نمایندگی فرهنگی ایران و همچنین مراسم ویژه‌ای با حضور سفیر کشورمان، ایرانیان مقیم، اساتید و دانشجویان، علما و شخصیت‌های مسلمان و مسیحی با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین رقوی، قزلسفلی رایزن فرهنگی ایران، شیخ تیجان سیلاه و خانم نادیا در سالن دانشکده اسلامی فریتاون 23 دی‌ ماه برگزار شد.

نگاهی به فرهنگ و فولکولر مولود النبی در سیرالئون

به مناسبت میلاد با سعادت حضرت محمد مصطفی (ص) معروف به " مولود النبی " مسلمانان سیرالئون طبق سنت دیرینه خود بدون توجه به تبلیغات سوء عوامل وهابیت از اوایل ماه ربیع الاول به مدت سه ماه در مساجد و مدارس اسلامی این کشور اقدام به برگزاری جشن، گردهمایی و مراسم مولود خوانی می‌کنند.

در هر یک از مراسم سنتی مولود النبی ابتدا سی جزء قرآن مجید به طور هم زمان قرائت سپس شخصیت‌های دعوت شده در خصوص ابعاد شخصیت پیامبر اکرم(ص) سخنرانی کرده و آن گاه اشعاری در وصف حضرت محمد(ص) خوانده شده و دیگران تکرار می‌کنند.

شرکت کنندگان به ویژه زنان که لباس‌های نو، هم‌شکل و هم‌رنگ بر تن دارند به منظور تحقق حاجات و ادای نذر خود مبلغی پول و مواد غذایی به مراسم مولود خوانی هدیه می‌کنند، شکلات‌های با طعم فلفل، میوه سنتی کولا و ... از جمله اقلامی هستند که بر روی پارچه سفید حلقه شرکت کنندگان قرار دارند، در انتهای مراسم اقلام خوراکی موجود در روی پارچه سفید به عنوان تبرک و شفای میلاد حضرت محمد(ص) بین شرکت‌کنندگان توزیع می‌شود.

بر اساس این گزارش، سازمان‌ها، انجمن‌ها، امام‌های جمعه و جماعات، مدیران مدارس و ... طی دعوت رسمی از رایزنی فرهنگی برای هر چه مفیدتر برگزار شدن مراسم میلاد حضرت محمد(ص) دعوت به عمل می‌آورند، مساجد متعدد در فریتاون و شهرستان‌های سیرالئون همچنین مدارس اسلامی آباردین، امام صادق(ع)، اهل البیت(ع)، الهادی(ع) در مکینی، امام سجاد(ع) در کونو، امام خمینی(ره) در لنگی و ... از جمله مراکز دینی، علمی و فرهنگی هستند که با مشارکت این نمایندگی مراسم میلاد حضرت محمد(ص)، امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت را ظرف هفته جاری برگزار می‌کنند.


منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین