عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۷۲۹
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۶
یک استاد حوزه؛
یک فعال حوزه نهج‌البلاغه گفت: برای وحدت و حفظ کرامت انسان‌ها باید همسویی ایجاد کنیم نه اینکه آرمان‌ها و اندیشه‌ها را یکسان کنیم.

عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین احمد غلامعلی با بیان این‌که «ابتدا باید مفهوم وحدت را تبیین کنیم» اظهار کرد: وحدت در اندیشه‌ها و آرمان‌ها یک کار نادرست است، ما نمی‌توانیم در اندیشه‌های افراد وحدت ایجاد کنیم چراکه هر قشری به نوعی متفاوت فکر می‌کند و اندیشه‌های مختلفی در ذهنشان دارند پس نمی‌توانیم با این تکثر اندیشه‌ها وحدتی را به وجود آوریم.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به این‌که «وحدت یک امر ضروری و مهم است» تصریح کرد: حضرت علی(ع) در خطبه‌ای می‌فرمایند اختلاف باعث سقوط می‌شود و اتحاد عامل بقایای دولت‌ها است، پس عامل بقای اندیشه اسلامی وحدت است.

غلامعلی خاطرنشان کرد: ما در حکومت‌های گذشته دیده‌ایم وقتی یکدل نبود‌ند با اختلافاتی که داشتند از بین رفتند حکومت‌هایی همچون موسی‌، عیسی،‌ ابراهیم و امثال این‌ها. پس اختلاف باعث می‌شود حکومت سست گردد.

این استاد فعال حوزه نهج‌البلاغه افزود: در زمان امروز هم وقتی کشورهای اسلامی با همدیگر متحد شدند توانستند بیداری اسلامی به وجود بیاورند ولی متاسفانه به دلیل آنکه به ریسمان الهی چنگ نزدند و بر سر حکومت با هم دعوا کردند انقلاب آنها راه به جایی نبرد.

غلامعلی یادآور شد: خدا در سوره انفال به ما دستور می‌دهد که نزاع نکنیم تا به پیروزی برسیم ما با عدم وحدت به بن‌بست می‌رسیم پس اتحاد اسلامی یک ضرورت مهم است و با اتحاد می‌توانیم سخن خود را به جهانیان برسانیم.

وی در ادامه با اشاره به موانعی که در راستای وحدت وجود دارد، گفت: یکی از موانع وحدت این است که گاهی متاسفانه افراد در باطن‌شان خیالات پلید دارند و این باطل بودن افکار باعث می‌شود که این جمعیت اسلامی دچار پراکندگی شوند مسلمانان نباید همیشه نیمه خالی را ببینند بلکه اگر می‌خواهند به وحدت برسند باید به نیمه مثبت زندگی نگاه کنند.

این استاد فعال حوزه نهج‌البلاغه ادامه داد: یکی دیگر از موانعی که در راستای وحدت وجود دارد تعصب بی‌جا نسبت به اعتقادات است چه شیعه و چه سنی نباید برافکار خود بی‌جهت پافشاری کند، چراکه این تعصبات مانع وحدت است ما باید رفتار تسامحی خود را حفظ کنیم ولی در عین حال وحدت را نیز مد نظر قرار دهیم.

غلامعلی در ادامه با اشاره به حدیثی از حضرت علی‌(ع) گفت: هیچ کس بر اجتماع مسلمانان مصمم‌تر از من نیست ولی حضرت با این گفتاری که داشت باز هم 25 سال سکوت کرد چراکه می‌خواست وحدت مسلمانان حفظ شود اینها باید الگوی جامعه ما اسلامی قرار گیرند در این راستا شیعه و سنی باید همواره پشت هم باشند تا به وحدت آنها آسیبی نرسد و سنی‌ها نیز از تفکر وهابی به وجود آمده که می‌خواهد ریشه آنها را نابود کند، کنارگیری کنند.

وی در پایان گفت: یکی دیگر از مسائلی که باعث می‌شود مسلمانان به وحدت برسند این است که در تمامی مسائل پشت هم باشند،‌ خیرخواه همدیگر بوده و یاد بگیرند که در این هفته وحدت به یکدیگر هدیه دهند چراکه دادن هدیه باعث می‌شود دوستی‌ها مستحکم‌تر گردد. آنهایی که باعث اختلاف شیعه و سنی می‌شوند آنها هیچ کدام مسلمان نیستند.


منبع:ایسنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین