عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۵۹۲
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶
در احادیث آمده است که برای تعجیل فرج امام زمان(عج) بسیار دعا کنید که فرج شما در آن است و نیز دعا برای آن حضرت را مایه زیاد شدن نعمتها و استجابت دعا دانسته اند.

عقیق:دعا برای امام زمان (عج) را باید اظهار محبت قلبی و نوعی زنده کردن امر ائمه اطهار(ع) دانست که مصداق بارز فرمایش امام رضا (ع) است که فرمودند: «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً أَحْیَا أَمَرَنَا» خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده کند. (1)
در احادیث فراوانی هم دعا برای امام زمان(عج) مایه ناراحتی و وحشت شیطان لعین، نجات یافتن از فتنه های آخرالزمان، شفاعت آن حضرت در قیامت و... برشمرده شده است. یکی از دعاهای معروف امام رضا (ع) دعا برای صاحب الامر(عج) است.
الإمام الرضا علیه السلام ـ کان یَأمُرُ لِصاحِبِ الأَمرِ بِهذَا الدُّعاءِ ـ : اللّهُمَّ ادفَع عَن وَلِیِّکَ وخَلیفَتِکَ وحُجَّتِکَ عَلى خَلقِکَ ، ولِسانِکَ المُعَبِّرِ عَنکَ النّاطِقِ بِحُکمِکَ ، و.....
امام رضا علیه السلام به خواندن این دعا براى حضرت صاحب الامر دستور مى داد: بار خدایا، دور گردان (بلاها را) از ولّى خودت و جانشینت و حجّت تو بر خلقت و آن که زبان گویاى توست و سخنگوى حکم تو و دیده توست که به اذن و اجازه تو مى نگرد و گواه تو بر بندگانت مى باشد، سرور است و مجاهد، پناه برنده به توست و عبادت کننده تو؛ او را از شرّ هر آن چه آفریده اى و ساخته اى و پدید آورده اى و صورت بخشیده اى، در پناه خود بدار و با نگهداشت خود، او را از پیش رو و راست و چپ و بالاى سر و زیر پایش نگه دار، نگهداشتى که هرکس را با آن حفظ کنى، از بین نرود و با حفظ او [راه و رسم ]رسول خودت و پدران او را که امامان تو و ارکان تو هستند، حفظ فرما و او را در ودیعه خود گیر؛ ودیعه اى که [چون تو امانت دار آن هستى ]هرگز تباه نمى شود و او را در امان و زنهار ناشکستنى خویش و در پناه حمایت و قدرت مقهور ناشدنى خود، قرار ده و با امان استوارت او را امان ده؛ امانى که هرکس را بدان امان دهى، هرگز تنها و بى یاور نماند و اورا در سایه حمایت و رحمت خویش نگه دار؛ سایه حمایتى که هرکس در آن باشد، گزندى نبیند؛ با یارى عزّتمند خویش، او را یارى رسان و با سپاه همواره چیره ات، تأییدش فرما و بانیروى خویش او را نیرو بخش و [شکر ]فرشتگانت را پشت سر او قرار ده و دوستدار او را دوست بدار و با دشمن او دشمن باش و زره محکم خویش را بر قامت او بپوشان و او را در حلقه اى از انبوه فرشتگان، محفوظ بدار.
بار خدایا، به وسیله او، از هم گسیختگى [ما] را به پیوستگى و تفرقه و جدایى را به همبستگى مبدل گردان و ستم را نابود کن و عدل و داد را آشکار گردان و زمین را به طول عمر او، آراسته گردان و او را نصرت عطا فرما و از طریق ایجاد رعب [در دل دشمنانش]، او را یارى و پیروزى ده و یارانش را قدرت بخش و کسانى را که تنها و بى یاورش گذارند، تنها گذار و هرکه را کمر به دشمنى او بندد، نابود کن و هر که را با او دغلى و ناراستى کند، واژگون ساز و سران و استوانه ها و ارکان کفر را با دست او، از میان بردار و سردمداران گمراهى و بدعت گزاران و از بین برندگان سنّت [پیامبر] و تقویت کنندگان باطل را به وسیله او، درهم شکن و جبّاران را به دست او، خوار گردان و کافران و همه ملحدان را در شرق و غرب عالم و خشکى و دریا و دشت و کوه، به دست او هلاک گردان تا جایى که احدى از آنان نگذارى و نشانى از آنها برجاى ننهى.
بار خدایا! شهرهایت را از (لوث وجود) آنان پاک گردان و انتقام بندگانت را از ایشان بگیر و به وسیله او (امام زمان) مؤمنان را بر سریر عزّت (و قدرت) بنشان و سنتهاى فرستادگان را به دست او زنده بگردان و حکمتها (و تعالیم) پیامبران را آموزش ده و از دین و احکامت، آن چه را که محو و تحریف گشته است، به دست او تجدید گردان، تا این که دینت را به وسیله او و با دست او، دوباره نو و تازه و ناب و درست و عارى از کژى و بدعت سازى و ظلمت ستم را به نور عدالتش روشن گردانى و آتشهاى کفر را به دست او فرو نشانى و حقّ را که پیچیده و مبهم گشته و عدالت را که ناشناخته مانده است، روشن سازى؛ زیرا او، بنده توست که وى را براى خودت برگزیده اى و بر عالم غیب خویش، ترجیحش داده اى و از گناهان، مصونش داشته اى و از هر گونه عیبى، مبرّایش ساخته اى و از پلیدى، پاکش کرده اى و از آلودگى، سالم نگهش داشته اى.
بار خدایا، در روز قیامت و در روز فرا رسیدن آن هنگامه بزرگ، ما براى او گواهى مى دهیم که هیچ گناهى نکرد و هیچ معصیتى مرتکب نشد و کمترین طاعتى از تو را فرو نگذاشت و حرمت تو را زیر پا ننهاد و هیچ فریضه اى از فرایض تو را تغییر ندارد و هیچ شریعتى از شرایع تو را عوض نکرد و او هدایتگر و هدایت شده و پاک و پرهیزگار و پاکیزه و پسندیده و وارسته است.
بار خدایا! به او و همسر و فرزندان و ذریّه و امّت و همه رعیتش، آن عطا فرما که مایه روشنى دیدگان او و شادمانى جانش گردد و سراسر گیتى را، از نزدیک و دور و قدرتمند و ضعیف، در قلمرو او در آور تا فرمان او بر هر فرمانى جارى گردد و با حقّ خود بر هر باطلى چیره آید.
بار خدایا، ما را به دست او، سالک طریق هدایت و شاهراه [رستگارى ]و راه میانه که تندرونده پیش افتاده، بدان بر مى گردد و واپس مانده، به آن ملحق مى شود، قرارده و قدرت فرمانبرى از او عطایمان فرما و در پیروى از او استوارمان بدار ونعمت پیروى از او را به ما ارزانى دار، ما را در حزب او در آور و از آنان قرارمان ده که فرمان او را برپا مى دارند و در رکاب او شکیبایى مى ورزند و با خیرخواهى و خلوص نسبت به او، خشنودى تو را مى جویند، تا این که روز قیامت ما را در زمره یاران و مددکاران و تقویت کنندگان قدرت و سلطنت او، محشور فرمایى.
بارخدایا! ما را در این امر، از هر گونه شکّ و شبهه و ریا و شهرت طلبى خالص گردان، تا در آن جز به تو تکیه نکنیم و چیزى جز رضاى تو نطلبیم، تا این که ما را در جایگاه او قرار دهى و در بهشت، ما را در کنار او جاى دهى، ما را از بى حوصلگى و تنبلى و سستى نگهدار و از کسانى قرارمان ده که به واسطه آنان دینت را یارى مى دهى و یارى دادن به ولىّ خود را تقویت مى کنى؛ (بار خدایا) دیگران را جایگزین ما مگردان؛ زیرا که قرار دادن دیگران به جاى ما براى تو آسان است، اما براى ما بسى گران باشد.
بار خدایا، بر ولیعهدان وى و پیشوایان پس از او، درود فرست و آنان را به آرمانهایشان برسان و بر عمرشان بیفزاى و یارى و نصرت خود به آنان را افزون گردان و فرمان خود را که به دست آنان سپرده اى، برایشان به اتمام رسان و پایه هایشان را استوار بدار و ما را یار آنان و یاور دینت قرار بده؛ زیرا ایشان معدن هاى کلمات تو و خزانه داران دانش تو و ارکان توحید تو و تکیه گاههاى دین تو و زمامداران امر تو و بندگان منتخب تو و برگزیدگان از خلق تو و اولیاى تو و سلاله اولیاى تو و برگزیدگان فرزندان پیامبران تو هستند، سلام و رحمت و برکات خدا بر او و آنان باد. (2)



پی نوشت ها:
1. مسند امام رضا(ع) ج1، ص 6/
2. اهل بیت در قرآن و حدیث ج2 > حدیث شماره : 801230

منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین