عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۲۴۱
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴
استاد سعیدیان عنوان کرد:
قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اثرات ذکر به عنوان یکی از راه‌های دست‌یابی به رضوان الهی گفت: در میان اذکار صلوات و استغفار دو بال پرواز انسان به سوی سلوک الهی است.

عقیق: استاد محمدحسین سعیدیان، قاری بین‌المللی کشورمان در جلسه آموزش هفتگی قرآن کریم که در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد با اشاره به راه‌های دست‌یابی به سعادت بشری و رضوان الهی گفت: خداوند در سوره مبارکه دهر 5 راه رسیدن به سعادت آدمی را معرفی می‌کند که یکی از این راه‌ها توجه به ذکر دایمی پروردگار عالم است. در میان اذکار صلوات و استغفار بسیار مورد تأکید بوده و انسان در هر درجه و مرتبه عرفانی که باشد می‌تواند از ثمرات آن بهره‌مند شود. ذکر صلوات به قدری اهمیت دارد که در روایات نقل است حضرت ابراهیم(ع) به واسطه توجه به این ذکر به مقام خلیل و دوست خداوند نایل شد .همچنین عرفا می‌گویند کسانی که می‌خواهند گناهی را ترک کنند صلوات و استغفار دو بال سعادت آدمی به سوی سلوک الی الله است.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم راه رسیدن به سعادت اخروی را بسیار ناهموار و سخت معرفی می‌کند که آدمی در این مسیر سال‌ها در ورطه‌های خطرناک شیطانی می‌ افتد و برای عبور سلامت از آنها نیازمند بهره‌مندی از شاخصه‌های الهی است که باید از قرآن و روایات به دست آید.

سعیدیان تصریح کرد: خداوند در سوره انسان راه رسیدن به بهشت و ملک کبیر را نشان می‌دهد و توجه به ذکر و یاد دایمی خداوند یکی از این راه‌هاست.

قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به تأثیرات توجه دایمی به پروردگار عالم گفت: انسان اگر در زندگی همیشه به یاد خدا باشد در مسیر سعادت حقیقی قرار می‌گیرد و زندگی دنیایی و اخروی او تأمین می‌شود. خداوند در قرآن می‌فرماید انسان باید در همه حال صبح و شب به یاد خدا باشد و اگر آدمی از یاد خدا غفلت کند به بد منزلگاهی می‌رسد.

سعیدیان افزود: خدا می‌فرماید شما من را در طاعت و رسم بندگی پیروی کنید تا من هم در آخرت رسم خدایی را در حق شما بجا آورم. آدمی باید حتی در لحظه خواب نیز به یاد خدا باشد زیرا در آن لحظه ملک الهی جان انسان را قبض می‌کند و صبح دوباره این جان را به آدمی بازمی‌گرداند و این شکری بسیار دارد.

سعیدیان عنوان کرد: یکی از نشانه‌های بدی افراد فراموشی ذکر خداوند است که قرآن در مورد این افراد می‌فرماید عمل‌شان ممزوج با نفاق بوده و گاهی به یاد خدا هستند و گاهی از ذکر خدا روی‌گردان‌اند، شیطان نیز با این افراد همواره قرین است؛ انسانی که در غفلت بسر می‌برد شیطان بهترین همنشین او بوده و او را به ورطه‌های نابودی می‌کشاند. همچنین کسی که اهل ذکر نیست خداوند زندگی او را به تنگنا و فشار می‌کشاند و آدمی به هر جا که می‌رسد، ناراضی است چون شب‌زنده‌دار نبوده و از عبادت در دل شب که نشاط‌آور است، بی‌بهره‌اند، یاد خدا نور قلب بوده و موجب پاکی دل آدمی می‌شود و ستون ایمان است. ذکر خدا انسان را از وسوسه‌های شیطان نجات می‌دهد و شفابخش بیماری دل آدمی است، پیچیده‌ترین مشکلات انسان با ذکر خدا حل می‌شود.

سعیدیان افزود: انسان نباید به ظاهر اکتفا کند و با گرفتن تسبیح در دست خود را دایم‌الذکر بداند بلکه ذکر خدا توجه قلبی می‌خواهد. حقیقت ذکر آن است که اگر به واجب الهی رسیدی آن را درست انجام داده و از آن حفاظت و حراست کنی همچون که به نماز و توجه به این فریضه الهی بسیار تأکید شده و حفاظت از نماز تنها خواندن اول وقت آن نبوده حتی گرفتن دوستانی که انسان را از یاد خدا دور می‌کنند می‌تواند موجب کهولت در انجام این فیضه الهی شود. ترک گناه و انجام واجب الهی یکی از راه‌های دست‌یابی به سعادت بشریت بوده که در ارزش‌ها و ثمرات ذکر نقل است که ذکر برتر از دعاست چون دعا تحت ذکر تحقق می‌یابد و بالا می‌رود.

سعیدیان با اشاره به شرایط ذکر صحیح تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین شرایط مقبولیت ذکر حضور قلب است که اگر این‌طور نباشد مانند چراغ بدون فروغ است. ذکر زمانی مناسب است که همراه با مراقبه بوده و کسی که بر دل خود نگهبان قرار ندهد و خط قرمز در زندگی‌اش نداشته باشد نمی‌تواند از برکات ذکر بهره‌مند شود. مهم‌ترین و عظیم‌ترین ذکر الهی قرآن کریم است که انسان می‌تواند از آیه آیه آن بهره‌مند شود و به سعادت دنیا و آخرت دست یابد. یکی از شروط ذکر مقبول پنهان‌کاری است یعنی کسی از گفتن ذکر آدمی مطلع نشود. در میان اذکار نیز صلوات و استغفار بسیار سفارش شده زیرا به واسطه آن گناهان آدمی پاک می‌شود و برکات دنیا و آخرت در سایه آن محقق می‌شود.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین