عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۰۶۴
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷
میرزاجانی خبر داد؛
رئیس حوره ارتباطات شورای عالی قرآن شورای گفت: شورای هم‌افزایی فعالیت‌های مجازی دستگاه‌های قرآنی کشور تشکیل شد، طی آن همه نهادهای قرآنی با حضور در این شورا، جهت ارتقای برنامه‌های مجازی همفکری می‌کنند.
عقیق: سیدعلی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن و محمدتقی میرزاجانی در حاشیه نشست خبری سومین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم، به تشریح بخشی از فعالیت‌های قرآنی شورای عالی قرآن پرداخت.

سرابی در این نشست خبری به تشریح فعالیت‌های شورای عالی قرآن پرداخت و گفت: بعد از جنگ تحمیلی و شروع فعالیت‌های مضاعف فرهنگی در کشور ترویج فعالیت‌های قرآنی از طریق حفظ و قرائت در دستور کار جدی مسئولان فرهنگی کشور قرار گرفت. صداوسیمای جمهوری اسلامی هم برنامه‌های مختلفی را در شبکه‌های مختلف خود گنجاند. رشد کمی برنامه‌های در دهه 70 چشمگیر بود، اما کاستی‌هایی نیز در کنار آن وجود داشت. در صداوسیما ضمن پخش تلاوت‌های برجسته و مناجات‌های دینی و مذهبی برنامه‌های ضعیف و غیرکارشناسانه‌ای به چشم می‌خورد با تدبیر مقام معظم رهبری اوایل دهه 70 شورای عالی قرآن صداوسیما تاسیس شد. این شورا متشکل از اساتید برجسته قرآنی و نمایندگانی از رسانه ملی بود که با ریاست سیدعلی مقدم شروع به کار کرد.

وی ادامه داد: شورای عالی قرآن صداوسیما به سیاست‌گذاری در عرصه ملی پرداخت و استانداردهایی را برای تولید و پخش برنامه‌های قرآنی و نغمه‌های دینی تدوین کرد. این استانداردها به دستگاه‌های ذی‌ربط رسانه ملی ابلاغ شد. طی 2 سال وضعیت پخش و تولید برنامه‌های دینی سامان و رشد خوبی یافت. در سال‌های بعد اهتمام شورای عالی قرآن به تولیدات فاخر این عرصه افزایش یافت .یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های شورای عالی قرآن، فعالیت‌های رسانه‌ای بود و شاید همین امر سبب ظهور و بروز قاریان بسیاری در کشور شد و امروزه سالانه صدها قاری و حافظ قرآن کریم به منظور تبلیغ به خارج از مرزها اعزام می‌شوند که همه این‌ها از برکات تدابیر رهبری است که تشکیل شورای عالی قرآن هم یکی از این تدابیر است.

وی با اشاره به رصد برنامه‌های قرآنی سازمان صدا و سیما اظهار داشت: یکی از معاونت‌های شورا، معاونت نظارت است که در آن همه برنامه‌های قرآنی سازمان صدا و سیما رصد و اگر برنامه‌ای با معیارهای ما تطابق نداشته باشد، متوقف می‌شود، همچنین با نظارت شورای عالی قرآن، بالای 90 درصد برنامه‌ها با استانداردهای بالای علمی و فنی تولید می‌شود.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن اظهار داشت: اواخر دهه 70 علاوه بر رادیو قرآن رسانه ملی شبکه قرآن را به مجموعه رسانه قرآنی کشور اضافه کرد و پخش برنامه‌های قرآنی-مذهبی به عرصه جدیدی وارد شد. یکی از دلایل رشد کمی و کیفی جامعه قرآنی در کشور فعالیتهای فوق‌العاده رسانه‌ای بود که اتفاق افتاد. هرساله برنامه‌های تبلیغی خوبی در خارج از مرزها نیز صورت می‌گیرد و قُراء به کشورهای دیگر سفر می‌کنند تا نقش اعظمی را در ترویج فرهنگ اسلامی داشته باشند.

سرابی در ادامه سخنانش بیان کرد: شورای عالی قرآن برای تقویت جریان قرآنی در کشور اقدامات بسیاری را در حد بضاعت خود شکل داد. گردهمایی‌های سالانه، برنامه‌های آموزشی هفتگی، شناسایی استعدادها از سراسر کشور، فعالیت‌های رسانه‌ای در عرصه قرائت و حفظ، شرکت در نمایشگاه‌های قرآن، معرفی فن قرائت و ... از جمله‌ کارهایی بوده است که در سال اخیر توجه بسیاری بر آنها معطوف شده است. خود قرآن‌کریم یک رسانه کارآمد به شمار می‌رود و قابلیت‌های برای انس و ترویج معانی فراهم می‌کند.

میرزاجانی، رئیس حوره ارتباطات شورای عالی قرآن در ادامه این نشست گفت: چندی پیش فراخوان دهمین نشست تخصصی حافظان و قاریان قرآن‌کریم منتشر شد. هر ساله یک نشست جامع و تخصصی در این حوزه برگزار می‌شود که اردیبهشت سال 93 دهمین نشست آن برقرار خواهد بود، شاید هیچ برنامه‌ای به جامعیت این نشست در نهادهای مشابه برگزار نشود. هر ساله یک موضوع مشخص در دستور کار قرار می‌گیرد. خشوع در تلاوت و «خاستگاه اصلاحات تجویدی» موضوع مطرح شده در نشست‌های اخیر بود اما امسال ویژگی تلاوت‌های استادانه موضوع خاص مورد نظر در دهمین نشست تخصصی بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: افراد می‌توانند در عناوین و قالب‌های مانند ویژگی‌های تلاوت استادانه مستند به آیات و روایات، شاخص‌های هنری در تلاوت استادانه، شاخص‌علمی، جایگاه فن تلاوت قرآن در نگاه رهبری و... مقالات خود را تا پایان فرودین‌ماه سال 93 به دبیرخانه نشست ارسال کنند. مقالات در دبیرخانه این نشست مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته و نتایج آن در همایش ارائه می‌شود.

رئیس حوره ارتباطات شورای عالی قرآن افزود: شورای عالی قرآن طی سال‌های فعالیت خود اقدامات بسیاری را صورت داده است که می‌توان از آن میان به کارگاه‌های آموزشی-پژوهشی، تدوین محتوای تواشی‌ها و ابتهال‌ها، انتشار کتب تخصصی و تولید متون فاخر تواشیح برای رسانه ملی، ارسال و مجوز پخش برنامه قرآنی تلویزیونی، دیدار جامع قرآنی با مقام معظم رهبری، سفرهای استانی کارشناسان و ... اشاره کرد.

میرزاجانی در پایان از امضای تفاهم‌نامه با نهادهای مختلف قرآنی به منظور ارتقای فعالیت در فضای مجازی خبر داد و گفت: شورای هم‌افزایی فعالیت‌های مجازی دستگاه‌های قرآنی کشور تشکیل شده و طی آن همه نهادهای قرآنی با حضور در این شورا، جهت ارتقای برنامه‌های مجازی همفکری می‌کنند. این طرح به زودی به صورت گسترده اطلاع‌رسانی می‌شود.

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین