عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۸۶۷۶
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۵
مولف 'سنت در اوج غربت':
سنگی که حضرت ابراهیم (ع) روی آن ایستاد و کعبه را بنا نهاد ارزش یافته و خداوند امر می‌فرماید اینجا را محل نماز قرار دهید؛ بنابراین،بزرگداشت قبر پیامبر (ص) نیز از جمله موارد تعظیم شعائر الله است.
عقیق: "این سیره پیامبر(ص) بوده و انبیاء گذشته بوده که پیروان دیگر ادیان نیز برای قبور اهمیت قائل بوده و هستند. باید دانست بزرگداشت قبر پیامبر(ص (از جمله موارد تعظیم شعائر الله است که قرآن نسبت به آن تاکید می کند ." اینها بخش هایی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا حسینی، دکترای علم حقوق و کارشناس کلام پیرامون یکی از انحرافات وهابیت در سنت نبوی(ص) است؛ گفتگوی ما با این استاد حوزه و دانشگاه و مولف کتاب های " گامی به سوی اتحاد"،"صحابه در مکتب تشیع" ، "سنت در اوج غربت"،"ماجرای بیعت" و "نقد و بررسی سب و لعن" از نظرتان می گذرد:
 

وهابیت که داعیه دار عمل به سنت پیامبر(ص) و صحابه است، در عمل تحریفاتی را نسبت به سنت نبوی مرتکب می شود؛ بارزترین و مشهودترین این اعمال، بحث زیارت است، در این خصوص عملکرد این فرقه ضاله را تشریح بفرمایید.
یکی از آموزه های سیره پیامبر(ص) و حتی انبیا گذشته، مساله قرار دادن مقابر در ساختمان و مورد توجه قرار دادن شعائر الله بوده است؛ از جمله این که پیامبر(ص) قبر فاطمه بنت اسد(س) را در منزل عقیل پسر ابوطالب، برادر حضرت علی(ع) قرار دادند(قبرستان بقیع فعلی) و پس از آن قبر چهار امام معصوم نیز در آنجا محل زیارت مسلمین(حدود 1300 است) قرار گرفته. اما قبر خود پیامبر(ص) نیز دخول خانه ایشان قرار داده شده است اما وهابیت با استشهاد به روایت ساختگی عجیب بیان می کنند که پیامبر(ص) فرمودند: خدایا قبر من را بتی قرار نده که پرستیده شود؛ غضب الهی به قومی که قبر انبیاء را مسجد قرار دادند، شدت پیدا کرد. (کتاب توحید محمد بن وهاب عبدالوهاب، ص 144 باب 21)
اما سوالی که باید از این فرقه منحرف کرد این است کجا غضب الهی نسبت به این موضوع شدت یافته است در حالی که مگر قبر حضرت اسماعیل(ع) و تعدادی از انبیاء کنار خدا خانه و مسجد الحرام قرار نگرفته؟ آیا این مکان یعنی مسجد الحرام که محل عبادت است مورد غضب الهی قرار گرفته؟! روشن است وجهی برای این گونه روایات جعلی نیست جز هتک حرمت نسبت به ساحت پیامبر(ص).
از سوی دیگر پیامبر (ص) به زیارت قبر مادر خویش در سرزمین ابواء رفتند و آنچنان گریستند که همراهان ایشان نیز به گریه می افتند و این مطلب در روایات اهل سنت نیز نقل شده است.
این سیره پیامبر(ص) بوده و انبیاء گذشته بوده که پیروان دیگر ادیان نیز برای قبور اهمیت قائل بوده و هستند. باید دانست بزرگداشت قبر پیامبر(ص) از جمله موارد تعظیم شعائر الله است که قرآن نسبت به آن تاکید می کند. سنگی که حضرت ابراهیم(ع) روی آن ایستاد و خانه کعبه را بنا نهاد ارزش پیدا کرده و خداوند امر می فرماید اینجا را محل نماز قرار دهید؛ «وَ اتَّخِذُوا مِن مَقامِ إِبراهِیمَ مُصَلَّی» (بقره/125) یا در جایی که هاجر رفت و آمد کرده است، خداوند آن را از شعائر الله می خواند:" إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ ۖ"(بقره/158) یا جایی که حضرت اسماعیل (ع) پای خود را به زمین زد و از آن آب جوشید و سال هاست(حدود 3000 سال) این چشمه که زمزم نامیده شده مسلمانان به آن تبرک می جویند.
با این توصیف وقتی سنگی که ابراهیم(ع) روی آن ایستاده، جایی که هاجر رفت و آمد کرده، قبر اسماعیل(ع) کنار خانه خدا واقع شده و هنگام طواف کعبه، آن هم طواف می شود، مورد احترام و طبق آیه قرآن از شعائر الله است، چطور می شود قبر پیامبر(ص) که در مقام بشری برابر ایشان نیست، به منزله بت به حساب آید؟! آیا این جز توهین و هتک حرمت ایشان و کلامی قبیح است؟ 

ریشه این اعتقاد را چه کسی بنیان گذاری کرده است؟

ابن تیمیه موسس وهابیت؛ او مکان هایی که به عنوان محل شهادت و حرم اولیای خدا است را به منزله بت می داند که نام قبر و حرم بر آن می گذارند؛ همچنین ابن قیم جوزیه شاگرد ابن تیمیه در کتاب زادالمعاد فی الهدی خیر العباد، ص 661 بیان می کند: واجب است خراب کردن این بارگاه ها که بر قبرها بنا شده است و این ها را به عنوان بت و طاغوت می پرستند و جایز نیست بقای اینها بعد از اینکه قدرت بر خرابی آنها پیدا کردند حتی یک روز و اینها به منزله لات و عزّی و بلکه از آن بزرگتر است از جهت شرک

سیره اهل سنت در این باره چگونه است؟

ببینید مسلمانان بیش از 1300 سال است که حرم مطهر پیامبر(ص) را زیارت می کنند و اهل سنت نیز برای بزرگان خود به همین شیوه برخورد کرده اند. به طور مثال در بغداد بارگاه ابوحنیفه به صورت مجلل ساخته شده و مورد احترام و تجلیل آنهاست؛ بنابراین وهابیت که این نظرات و افکار پوشالی را مطرح می کند در حالی که بیش از 1300 سال مسلمانان حرم پیامبر(ص) را احترام و زیارت می کنند، هدفی جز ترک و تحقیر مقام شامخ پیامبر(ص) ندارند. وهابیت که خود را پیرو احمد بن حنبل می داند، حتی در این مورد نیز بر خلاف سیره او گام برمی دارد. البته این موضوع به لحاظ بودجه و حمایتی است که از ناحیه استکبار جهانی می شوند. متاسفانه برخی از افراد نیز به دلیل عدم آگاهی از سم پاشی وهابیت، در معرض دام آنها قرار می گیرند و در پاره ای از موارد در جوامع اهل سنت، تبلیغات وهابیت توانسته جای خود را باز کند

این موضع توهین به پیامبر(ص) از سوی وهابیت ظاهرا تا مشرک دانستن پدر ایشان نیز پیش رفته است؛ وهابیت با چه هدفی این مساله را دامن می زند؟

بله وهابیت نه تنها پدر، بلکه مادر حضرت محمد (ص) را مشرک می داند و پس از تخریب قبرستان بقیع، آنها قبر پدر پیامبر (ص) را نیز که میان بازار بود و جایگاه خوبی داشت، تخریب کرده و هیچ اثری از آن باقی نگذاشتند با این بهانه که نباید بارگاه برای قبور ساخته شود و قبر از سطح زمین بلندتر باشد؛ ضمن طرح چنین مساله ای، با روایت ساختگی و مجعولی بیان کردند که عبدالله پدر پیامبر (ص) به دلیل آن که مسلمان نبوده نباید هیچ اثری از قبرش باقی بماند و این مطلب هتک حرمت عظیمی به پیامبر (ص) بود. در حالی که مسلم است پیامبر(ص) از اصلاب شامخه و ارحام مطهره ولادت یافته و تمامی اجداد ایشان موحد بودند و ممکن نیست پدر ایشان غیرموحد باشد و این سنت الهی است. همان طور که به دلیل آن که در زمان حیات حضرت مریم (س) کسی نبود که در شان همسری ایشان و پدری پیامبر خدا (ص) باشد، ایشان بدون شوهر و با دمیدن روح الهی توسط جبرییل باردار شدند، چرا که نباید پیامبر خدا از صلبی ناپاک به وجود می آمد. با این وجود چطور ممکن است حضرت محمد (ص) با مقامی عظیمی که دارد و کسی را برابری با ایشان نیست، پدری غیر موحد باشد؟! این جسارتی است از سوی وهابیت به پیامبر (ص) که هرگز قابل اغماض نیست.

 

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین