عقیق: حجتالاسلام محمدعلی جاودان از اساتید برجسته اخلاق هستند که در طی دوران زندگی و تحصیل حوزویشان از محضر اساتید برجستهای از جمله آیتالله حاج آقا مجتبی تهرانی، آیتالله خوانساری، آیتالله حقشناس و علامه عسکری بهرهمند شده اند.
غفلت ناشی از بی ایمانی است
غفلت مربوط به طبع است؛ غفلت ناشی از بی ایمانی است؛ این بی ایمانی مطلق هم از یک جریان دیگری ایجاد می شود؛ در آیه 125 سوره مبارکه انعام می فرماید: «فـَمَنْ یُردِ اللهُ أنْ یَهدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإسْلام » آنجا شرح صدر به کفر بود؛ اینجا شرح صدر به اسلام است؛ هرکس که خدا بخواهد او را هدایت کند سینه اش را باز می کند؛ سینه اش را برای پذیرش اسلام باز می کند.
تمام سود زندگی شما آن لحظه ای است که به یاد خدا هستید
اگر کسی با گناه می جنگد به چه دلیل این کار را انجام می دهد؟ از یک قیامتی می
ترسد؛ از خدا می ترسد؛ اگر هیچ دلیل مادی ای وجود ندارد و فقط خداست و ممکن است من
از ترس خدا و قیامت و حساب و کتاب گناه نکنم، این سود شماست؛ لحظه ای است که
شما از عمرت سود می بری.
آیا اگر من سید هستم احساس خویشاوندی می کنم؟ خویشاوندی را حس می کنم؟
یک دوستی داشتیم که شبی از عمرش بلای بسیار سختی بر او وارد شد؛ یعنی مثلا همه چیزش سوخت؛ خودش گفت آن شب من احساس خویشاوندی می کردم؛ البته او آدم زحمت کشیده ای است؛ آیا اگر من سید هستم احساس خویشاوندی می کنم؟ خویشاوندی را حس می کنم؟ او گفت آن شب حس می کردم؛ این را فقط باید یکبار بچشید تا متوجه شوید چه عرض می کنم.
لفظ ها کوچک است؛ فقط برای نزدیک شدن به ذهن ما است؛ ربّ رحیم را حس می کند؛ مثل
اینکه یک دست مهربانی در دست آدم باشد؛ آن هم بسیار اندک و کم قیمت است؛ آنجا به
آن ربّ رحیم می رسد که از تمام چیزهایی که برای آن آدم بهشتی هست و هرچه بخواهد
برایش هست، بزرگتر است؛ تمام آنها در مقابل آن احساسِ ربّ رحیم کوچک است.
منبع:دانشجو
211008