عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۸۵۳۱
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۸
حسن پلارک با بیان اینکه مرحله اول ساخت صحن حضرت زهرا(س) پیشرفتی 80 درصدی داشته است، گفت: 410 متر از فضای صحن تا مضجع مطهر امیرالمؤمنین(ع) به عنوان مسیر قدم‌گاه در نظر گرفته شده است.

عقیق:حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در خصوص آخرین پیشرفت‌های صورت گرفته در ساخت صحن حضرت زهرا(س) در جوار حرم مطهر علوی گفت: صحن حضرت زهرا(س) یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مذهبی جهان اسلام است که بعد از شهر مکه و مدینه در بین مراکز مذهبی، بزرگ‌ترین پروژه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این پروژه هم از نظر زیربنا و ابعاد و هم از نظر نوع معماری که معماری اسلامی ـ ایرانی است بزرگ‌ترین پروژه معماری جهان تشیع محسوب می‌‌شود که 218 هزار زیربنا دارد و در طبقات مختلف دارای دو بخش زیارتی و خدماتی است.

410 متر فضای قدم‌گاهی

پلارک گفت: 70 درصد فضای صحن حضرت زهرا(س) را فضای زیارتی شامل صحن و شبستان زیارتی که مستقیماً به بالای سر مضجع مطهر حضرت علی(ع) وصل می‌شود و بقیه را قسمت خدماتی شامل کتابخانه، موزه و مضیف‌‌های حرم تشکیل می‌دهند که به مقام امام سجاد(ع) وصل می‌شوند.

وی ادامه داد: 410 متر از فضای صحن تا مضجع مطهر حضرت علی(ع) به عنوان مسیر قدم‌گاه در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول با پیش بینی اینکه با یک ماه تأخیر در فروردین ماه سال آینده قسمت اول پروژه به اتمام برسد، در خصوص زمانبندی اجرای طرح، گفت: دو سال زمان برای ساخت اسکلت پروژه در نظر گرفته شده است که پایان امسال این دو سال به اتمام می‌رسد و پیشرفت پروژه نیز بالای 80 درصد بوده است، البته برای اتمام کل پروژه چهار سال زمان در نظر گرفته شده است که دو سال باقی‌مانده صرف معماری، سفت‌کاری و تزئینات شامل آیینه‌کاری، سنگ‌کاری، کاشی‌کاری و فرش کردن صحن‌ها خواهد شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: سفارش بافت فرش داده شده و فرش صحن طوری طراحی خواهد شد که تزئینات سقف با طرح و رنگ فرش همخوانی داشته باشد و به احتمال زیاد فرش‌ها به هم متصل خواهد بود.

وی اظهار کرد: صحن حضرت زهرا(س) در برخی نقاط چهار طبقه، برخی قسمت‌ها سه طبقه و در قسمت شبستان‌های زیارتی در دو طبقه ساخته می‌شود.

مشارکت دولت و مردم عراق در ساخت صحن حضرت زهرا(س)

پلارک در خصوص مشارکت دولت عراق در ساخت صحن حضرت زهرا(س) گفت: دولت عراق برای مشارکت در ساخت بخش غیر زیارتی صحن اعلام آمادگی کرده است که در حال عقد قرارداد هستیم. همچنین آزادسازی زمین‌های اطراف حرم حضرت علی(ع) توسط دولت عراق انجام و طی آن بیش از 16 هتل تخریب شد و بیش از 20 میلیون دلار غرامت به صاحبان زمین‌ها و هتل‌ها پرداخت شد.


منبع : ایکنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین