عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۸۴۹۷
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۶
استاد فلسفه و کلام دانشگاه گفت: یکی از مباحث قابل توجه در بحث کلام، نقد و رفع اشکالات قاعده «لطف» است که در این زمینه آیت‌الله جعفر سبحانی به خوبی ورود کرده‌اند.

عقیق:موسی ملایری استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی  با اشاره به اینکه در سال جاری به تحقیق و بررسی در حوزه قاعده «لطف» در بحث کلام پرداخته است، توضیح داد: «لطف» یکی از مباحث مهم علم کلام و از مبانی علم و قواعد مهم آن است که برای اثبات نبوت و امامت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه دو کار اساسی امسال درباره این موضوع انجام داده است، توضیح داد: یکی از کارها تاریخی است که براساس آن تطور مضمون و مدلول قاعده لطف از متکلمین متقدم تا متأخر بر این است که چه میزان مضمون این قاعده تغییر کرده یا خیر را بررسی کردم.

عضو گروه کلام دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اینکه کار دوم نیز بررسی فراز و نشیب این قاعده از دیدگاه آیت‌الله جعفر سبحانی ‌مرجع تقلید شیعیان بود، توضیح داد: آیت‌الله سبحانی یک متلکم هستند و کارهای کلامی گسترده‌ای ارائه کردند در خصوص استفاده ما از قاعده لطف در علم کلام می‌توان بسیار بحث کرد که من نیز تلاش کردم این بحث را طوری سروسامان دهم که احیاناً اشکالات و نقدهایی که به این قاعده وارد بود، برطرف شود.

ملایری اظهار داشت: به طور مثال برخی اعتقاد داشتند که از این قاعده نمی‌توان ضرورت امامت را استخراج کرد درحالی که آیت‌الله سبحانی سعی کردند مفهوم سازی جدیدی از این قاعده کنند تا این اشکالات رفع شود این در تقویت بحث‌های کلامی بسیار مؤثر است.


منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین