عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۸۳۱۶
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۳
شب دوم مراسم عزاداری در حسینیه آیت الله شاهرودی در مشهد
آگاهی از اسرار و آثار و برکات نماز یکی از بهترین راه های نمازخوان شدن جوانان است؛ اگر نماز آگاهانه اقامه شود، نه تنها عادت نمی شود بلکه به صورت فرهنگ در زندگی متجلی می شود.

به گزارش عقیق از مشهد، دومین شب سوگواری دهه آخر صفر با سخنرانی حجت الاسلام ناصر رفیعی و مداحی احمد واعظی  در حسینیه آیت الله شاهرودی مشهد برگزار شد.

نکاتی از سخنان حجت الاسلام رفیعی پیرامون برکات نماز و نیز پاسخ به برخی شبهات:

* آگاهی از اسرار و آثار و برکات نماز یکی از بهترین راه های نمازخوان شدن جوانان است؛ هزاران همایش تاکنون برگزار و  صدها کتاب چاپ شده است اما هیچ یک به اندازه دانستن برکات و اسرار نماز موثر نبوده و نیست؛ کتاب های اسرار نماز از امام خمینی(ره)، میرزاجوادآقا ملکی تبریزی(ره) و آیت الله جوادی آملی در این زمینه بسیار مفید است.

*از بین بردن تکبر و حرص، غفلت زدایی، افزایش صبر، جلوگیری از فحشاء، زدودن آلودگی های روح و فرونشاندن آتش گناهان از جمله آثار و برکات نماز است.

* اگر نماز آگاهانه اقامه شود، نه تنها عادت نمی شود بلکه به صورت فرهنگ در زندگی متجلی می شود.

* زائرانی که در وقت نماز همچنان دور ضریح امام رضا(ع) در حال زیارت هستند بدانند این امام بزرگوار خودشان مهمترین جلسات را هم برای اقامه نماز اول وقت ترک کرده و می فرمودند: «نصلی و نَعُود»؛ من بارها از مسؤولان خواسته ام این جمله را بالای ضریح حضرت نصب کنند.

* پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص)، دو تفکر شکل گرفت؛ نخست تفکر غدیر که جانشین پیامبر(ص) را طبق نظر و توصیه خود ایشان، حضرت علی(ع) و فرزندان ایشان می دانست و قائل به معصومیت و حجت بودن آنان بود و این که سخن آنان همان سخن پیامبر(ص) است و دیگری، تفکر سقیفه که معتقد بود پس از پیامبر(ص)، سخن اصحاب حجت است.

* ائمه اطهار(ع) سال ها مقابل چشم مردم نماز خوانده اند که گزارشات آن از طرق موثق به ما رسیده است و از آنجا که قول و فعل ایشان همان قول و فعل پیامبر(ص) است، می توانیم یقین کنیم که آیا شیوه نماز خواندن ما همان شیوه پیامبر(ص) است یا خیر.

* از جمله در اصول کافی، جلد سوم، صفحه25 آمده است که زرارة بن اعین و بریر نزد امام باقر(ع) آمده و از نحوه وضوی پیامبر(ص) سؤال کردند. امام فرمودند تشت آبی آوردند و مطابق شیوه ای که ما امروز داریم، وضو گرفتند.

* پیامبر(ص) هنگام قیام نماز دست مبارکشان را بر روی ران ها قرار می دادند و بسم الله را بلند می گفتند. فخر رازی در جلد یک تفسیر خود نیز به این امر اشاره کرده است. سیوطی هم در درالمنثور، جلد یک، صفحه 21 آورده است که وقتی معاویه بسم الله را در نماز آهسته گفت، همه اصحاب به او اعتراض کردند.

*پیامبر(ص) همچنین در سجده نماز، سر بر خاک و زمین می گذاشتند. این که امروز ما از مهر استفاده می کنیم در واقع برای سهولت انجام این سیره پیامبر(ص) است. البته چه خوب است که سازندگان مهر دقت کنند روی مهرها نام و نقشی نباشد و ساده ساخته شوند.

* روایات متعددی وجود دارد که رسول خدا(ص) افزون بر جدا خواندن نمازها، جمع نیز می خواندند در حالی که در مدینه بوده و حالت ترس یا اضطراری هم نداشتند، بنابراین جدا خواندن یا جمع خواندن ایرادی ندارد و هر دو در سیره پیامبر(ص) وجود داشته است.

*شیخ طوسی که از علما و ارکان شیعه است در کتاب تهذیب خود آورده است که: «در شب معراج، جبرئیل اذان را به پیامبر(ص) یاد داد با 2 الله اکبر، لااله الا الله، محمدرسول الله، حی الصلوة، حی علی الفلاح، حی علی خیرالعمل و 2 الله اکبر و 2 لااله الا الله.....» بنابراین جز این عبارات هرچه اضافه شود بدعت بوده و جزء اذان نیست مگر آن که به قصد اذان گفته نشود.

* «حیّ علی خیرالعمل» جزء اذان است و «اشهد أن لااله إلّا الله» را هم شیعه به احترام امیرمؤمنان علی(ع) و به قصد غیر اذان می گوید.

 

گزیده اشعار مداحی احمد واعظی:

گر صفای حرم کعبه به زمزم باشد

زمزم کعبه دل دیده پر نم باشد

تا نبندی ز سخن لب نشود دل گویا

نطق عیسی ثمر روزه مریم باشد

مرگ عشق از چمن سبز فلک چشم مدار

که گلش کاسه در  ریز شبنم باشد

دوش گفتم به خرد نادره غم ها کیست

گفت زینب که دلش کعبه ماتم باشد

سبحه دست ملک رشته ای از مقنعه اش

نخی از چادر او عصمت مریم باشد

زینبم من چلچراغ صحن نور

قاری قرآن غم با لحن شور

عصمت وتقوا نگین تاج من

سرزمین کربلا معراج من

کوه میریزد اگر ایما کنم

بحر می خشکد اگر لب وا کنم

صبر پیراهن درید از صبر من

رشته ها در اختیار جبر من

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
سیدشهید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
0
0
صوت این سخنرانی ها رو از کجا میشه پیدا کرد؟
یازهرا
محمد جواد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
0
0
«در شب معراج، جبرئیل اذان را به پیامبر(ص) یاد داد با 2 الله اکبر، لااله الا الله، محمدرسول الله، حی الصلوة، حی علی الفلاح، حی علی خیرالعمل و 2 الله اکبر و 2 لااله الا الله.....»
چرا ما امروز ابتدای اذان 4مرتبه الله اکبر می گوییم؟
جواد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
0
0
«اشهد أن لااله إلّا الله» را هم شیعه به احترام امیرمؤمنان علی(ع) و به قصد غیر اذان می گوید.
سلام،مطمئنید درست نوشتید به جای لا اله الا الله ،علی ولی الله است
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین