عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۸۳۰۲
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۹
کلیدهای هستی گاهی عوامل مادی است که واسطه فیض می شوند، نظیر باران که وسیله زنده شدن خاک و زمین می گردد، 'فاحیی به الارض' گاهی نیز اسمای الهی است.
عقیق:لَهُ مَقَالِیدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاءُ وَیَقْدِرُ إِنَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ؛ کلیدهاى آسمانها و زمین از آن اوست براى هر کس که بخواهد روزى را گشاده یا تنگ مى‏ گرداند اوست که بر هر چیزى دانا است. (شوری، 12)
مقالید جمع مقلید به معنای کلید است. کلید وسیله بستن و باز کردن است و کسی که کلید زمین و آسمان را دارد می تواند رزق را باز کرده یا ببندد.
کلیدهای هستی گاهی عوامل مادی است که واسطه فیض می شوند، نظیر باران که وسیله زنده شدن خاک و زمین می گردد، "فاحیی به الارض" (بقره، 164) گاهی نیز اسمای الهی است که نمونه آن را در دعای سمات می خوانیم: "اسئلک باسمک الذی اذا دعیت به علی مغالق ابواب السماء للفتح بالرحمه انفتحت..." خداوندا! تو را به آن اسمی می خوانم که اگر بر درهای بسته آسمان ها خوانده شود با رحمت تو گشوده می شود.
توسعه یا تنگی رزق نشانه مهر یا قهر الهی نیست، زیرا قرآن می فرماید: "فلاتعجبک اموالهم ولااولادهم انما یرید الله لیعذبهم بها" (توبه، 55) سرمایه و فرزند کفار سبب شگفتی تو نشود زیرا که خداوند اراده کرده آنان را با همین امکانات در همین دنیا عذاب کند.
اگرچه توسعه یا تنگی رزش و معیشت در دست خدا است لیکن انسان نباید از تلاش باز ایستد. قرآن فرمان می دهد: "وابتغوا من فضل الله" (جمعه، 10) به سراغ فضل الهی بروید و برای کسب مال تلاش کنید.
رزق همیشه مادی نیست، چراکه در دعا می خوانیم: "اللهم ارزقنی توفیق الطاعه و بعد المعصیه" خداوندا! توفیق اطاعت و بندگی خودت و دوری از گناه را روزی من کن.
قرآن کلیدهای توسعه را به ما آموخته و می فرماید: "لئن شرکتم لازیدنکم" (ابراهیم، 7) اگر شکر کنید، شما را با دادن روزی زیاد می کند.
"استغفروا ربکم... یرسل السماء علیکم مدرارا" (هود، 52) از پروردگارتان استغفار کنید، او برای شما باران می فرستد.
"و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لایحتسب" (طلاق، 2 و 3) هر که نسبت به خدا پروا داشته باشد، او را از بن بست نجات داده و از راهی که محاسبه نمی کند، روزی می دهد.

منبع:قدس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین