عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۸۱۱۸
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۲
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: اربعین را باید به عنوان یک نمادی از از امت اسلام یاد کرد که می‌تواند قابلیت‌های خود را در خدمت امت قرار دهد.

عقیق:ابعاد بین المللی پیاده روی اربیعنحجت‌الاسلام احمد مبلغی، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی ضمن تشریح ابعاد مختلف اربعین و آثار آن برای جهان اسلام گفت: هر یک از دو مذهب شیعه و سنی به لحاظ داشتن آموزه‌ها و دیدگاه‌ها، در فضای اجتماعی به سمت ایجاد نمادهایی برای اندیشه‌های خود به پیش رفته‌اند. گاه نیز این نمادها حاکی از میزان ظرفیت و وجود قابلیت‌هایی در مذهب می‌باشد که در فضای بیرونی و اجتماعی با نماد ویژه‌ای ظهور و بروز پیدا می‌کند.

وی افزود: شیعه که قابلیت عظیم عاشورا را با خود به همراه دارد توانسته است نمادهایی از این قابلیت عظیم، مهم و پراندیشه و نیز پراحساس را در بستر زمان شکل دهد.

این پژوهشگر حوزه دینی خاطرنشان کرد: یکی از این نمادها حضور در اربعین است که این حضور از طرف شیعه همواره و همیشه حالتی برجاسته و پررنگ داشته است و امروز که فضاها و زمینه‌های ابراز نمادها و تقویت آنها بیش از گذشته شده اربعین شکل ویژه‌تر، دقیق‌تر و اجتماعی‌تر و بین‌المللی به خود گرفته است.

حجت‌الاسلام مبلغی افزود: راهپیمایی اربعین از سوی شیعه در فضای عراق و به سمت مرقد مطهر حضرت امام حسین (ع( حقیقتا یک حضور پررنگ است که نه فقط به نفع شیعه بلکه به نفع جهان اسلام است. این نمادها بر اساس نگاه اسلامی و مذهبی نباید به مثابه مخالفت با بخش دیگری از جهان اسلام یعنی اهل سنت تلقی شود. اصولا امامان ما و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بخصوص حضرت ابا عبدالله که موسس این نهضت بوده دارای حرکتی در فضای امت اسلامی بودند و دل به حال امت می‌سوزاندند و حرکت آنها در جهت نفع و منفعت‌رسانی به همه امت اسلامی بود.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: امروزه نیز عزاداری امام حسین (ع) و نمادهای شیعه و عاشورایی و نماد اربعین و حضور در آن نباید از این چهارچوب بیرون رود بلکه باید پیام و رویکردی در سطح همه امت اسلام به خود بگیرد. درست است که این رویداد قابلیت شیعی و حسینی را بازتاب می‌کند اما این حرکت باید به گونه‌ای شکل بگیرد که سایر امت اسلامی احساس کنند بخشی از امت اسلام دارای پتانسیل عظیمی هستند و این حرکت و نتیجه منوط به رفتار عالمان شیعه و فضاهای ماهواره‌ای است.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی  یادآور شد: فضاهای ماهواره‌ای از این نماد به شکل غلط و نادرست استفاده نکنند بلکه بیشتر جنبه‌های مثبت و ایجابی آن را نشان دهند تا بیانگر این واقعیت باشد که حسین بن علی (ع) همچنان که در حیات خود در جهت منافع امت اسلامی گام برمی‌داشت شهادت و اربعین آن حضرت نیز در جهت منفعت امت اسلام است.

وی در پاسخ به این سوال که اصولا چرا اربعین در فضای شیعه اهمیت پیدا کرد و چرا شیعه معاصر سعی می‌کند تا ابعاد بین‌المللی به این حرکت بدهد، گفت: اصل اهمیت اربعین ناشی از روایاتی از ائمه اطهار (ع) مبنی بر اهمیت اربعین و ضرورت حضور در این فضا و فرصت است. بازگشت و نگاه پراهمیت شیعه به اربعین به روایات اهل بیت (ع) و سیره آنان می‌رسد اما اینکه چرا اربعین انتخاب شده است شاید دلایل آن را این است دانست که اربعین از قیام عاشورا فاصله می‌گیرد و روز عاشورا روز احساس است به دلیل اینکه مصیبت بزرگ بوده ذهن و فکر را به خود مشغول می‌دارد اما اربعین یک فضای فاصله‌گرفته از آن کانون مصیبت است و جای عقلانیت‌اندیشی و تحلیل می‌باشد و زمینه و فرصتی برای بهره‌گیری از این قیام فراهم می‌شود.

حجت‌الاسلام مبلغی تصریح کرد: شاید علت انتخاب اربعین و توجه به آن این باشد اما به هر حال این یک واقعه تاریخی می‌باشد و از دیرباز اربعین همواره در بین شیعه جایگاه ویژه‌ای داشته است.

وی در تبیین این موضوع که چرا شیعه معاصر چنین واکنشی را در برابر اربعین از خود نشان می‌دهد، گفت: اصولا در فضای جهانی‌شده‌ای که امروز شکل گرفته و در حال پیشرفت و شکل‌گیری بیشتر است هر گروه و طایفه‌ای به دنبال آن است که هویت فکری، اندیشه‌ای و قابلیتی خود را بروز دهد که شیعه نیز از این مسئله مستثنی نیست اما این نماد در ذات خود معارض با فضای امت اسلامی نیست بلکه موافق با آن و در خدمت آن است، بنابراین اگر کسی این نماد را به گونه‌ای تنظیم کند و یا به شکلی از آن استفاده ببرد و یا به طریقی در ارایه واقعیات و انعکاس ابعاد آن دست ببرد که آن را تبدیل به نمادی طایفه‌ای بگرداند با این کار نه‌تنها به امام حسین (ع) خدمتی نشده بلکه به عاشورا و به دین اسلام آسیب می‌زند و اسلام از آن خدمت عاشورا محروم می‌ماند، پس اربعین را باید به عنوان یک نماد از بخشی از امت اسلام یاد کرد که می‌تواند قابلیت‌های خود را در خدمت امت قرار دهد.


منبع:شبستان

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین