عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۸۸۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۶
يك پژوهشگر علوم ديني:
يك پژوهشگر علوم ديني معتقد است كه مراسم باشكوه اربعين حسيني باعث همبستگي بيشتر دو ملت ايران و عراق مي‌شود.

عقیق: حجت الاسلام سيد محمود كريمي در اين رابطه اظهار كرد: از امام عسگري(ع) نقل شده است كه مومن ۵ نشانه دارد كه يكي از آنها زيارت حضرت سيدالشهدا(ع) در روز اربعين است .مراسم اربعين حسيني كه هرساله باشكوه‌تر از دوره‌هاي قبل برگزار مي‌شود در واقع رويدادي است كه دو كشور بزرگ جهان تشيع يعني ايران و عراق در برگزاري آن شريك مي‌شوند و مردم ايران و عراق در اين مراسم جهان بيني و داشته‌هاي مذهبي خود را با يكديگر به اشتراك مي‌گذارند.

وي افزود: ملت‌هاي ايران و عراق اشتراكات بسياري با يكديگر دارند. وقتي كه بسياري از مردم ايران با پاي پياده براي زيارت بارگاه مطهر سيداشهدا(ع) راهي كربلا مي‌شوند و مردم عراق نيز با اخلاص كامل به عنوان ميزبان با هر چه در توان دارند پذيراي مهمانان خود هستند؛ پيوندهاي عميق مذهبي، فرهنگي و اجتماعي ميان دو ملت بوجود مي‌آيد.

اين پژوهشگر حوزه و دانشگاه، با بيان اينكه آداب، رسوم، سنت‌ها و باورهاي مذهبي بسياري در اين مراسم باشكوه بين ملت‌هاي ايران و عراق ردو بدل مي‌شود تصريح كرد: مردم عراق معمولا از دهم صفر خود را براي مراسم اربعين حسيني آماده مي‌كنند. آنها به عشق امام خود هرچه را دارند در طبق اخلاص گذاشته تا از زائران ايراني پذيراي كنند. البته شايد بدليل برخي مشكلات و مسائلي كه دارند نتوانند در حد استانداردهاي بالا شرايط ميزباني را فراهم كنند ولي مهم اين است كه زائران ايراني بايد بدانند اين تمام داشته و موجوديت مردم عراق است كه البته بسيار هم ارزشمند مي‌باشد.

سيد محمود كريمي همچنين با اشاره به اينكه زائران ايراني كه براي زيارت بارگاه حضرت سيد الشهدا(ع) در روز اربعين راهي كربلا مي‌شوند، بايد در طي سفر برخي آداب خاص اين سفر معنوي را نيز رعايت كنند، خاطر نشان كرد: فرهنگ عاشورايي داشتن و مراعات آن را كردن يكي از لازمه‌هاي اين سفر است كه زائران بايد به آن توجه جدي داشته باشند. زائر بارگاه حضرت سيدالشهدا(ع) در روز اربعين بايد هم به لحاظ ظاهري و هم به لحاظ باطني براي ساير مسلمانان و شيعيان الگو باشند. ياد و ذكر دائم خداوند تبارك و تعالي و درك واقعي قيام عاشورا مطمئناً نورانيت زائر امام حسین(ع) را دو چندان خواهد كرد. مطمئناً طي اين سفر زائران ما موارد بسيار مثبتي را از مردم عراق ياد خواهند گرفت كه به اعتقاد من بايد به آنها توجه كرد. احترام به ميزبان در همه موارد امري بديهي و بسيار روشن از طرف ايرانيان در طي اين سفر بايد باشد.

وي افزود: پيش از سفر زائران ما بايد بدانند نبايد حق و حقوقي بر گردن آنها باشد. اين حق و حقوق نيز حتماً نبايد جنبه مادي داشته باشد بلكه حتي اگر به لحاظ روابط اجتماعي و يا اخلاق هم بود فرد بايد به خاطر حقي كه خداي ناكرده ضايع كرده است حلاليت بطلبد. مطالعه زندگي حضرت سيدالشهدا(ع) و خواندن زيارت نامه‌هاي مختلف آن حضرت نيز از اعمال سفارش شده در اين سفر است.
اين پژوهشگر علوم امور مذهبي و ديني همچنين به اهميت داشتن همراه و رفيق خوب در اين سفر اشاره كرد و گفت: در روايات داريم كه رفيق خوب مي‌تواند سرنوشت انسان را تعغير دهد، از همين رو داشتن يك همسفر خوب و هم عقيده در اين سفر بسيار ضروري است.

اين روحاني كاروان‌هاي زيارتي در ادامه افزود: بسياري از مراجع بر اين نكته تأكيد داشته و دارند كه اين تنها انسان‌ها نيستند كه نسبت به حضرت سيدالشهدا(ع) ارادت دارند. زائران در نزديكي كربلا بايد با قدم‌هاي كوتاه به سمت بارگاه مطهر حركت كنند و بدانند كه به تعداد اين قدم‌ها خداوند گناهان بنده خود را مورد بخشش و آمرزش قرار مي‌دهد.

وي در پايان تأكيد كرد كه مسئولان ايراني برگزار كننده اين مراسم و همچنين كساني كه مسئوليت زائران ايراني را بر عهده دارند بايد با تدبير خاص و برخورد اسلامي خود به گونه‌اي مردم را در اين مراسم هدايت كنند كه خداي ناكرده دشمنان كه همواره به دنبال فرصتي براي ضربه زدن به اجتماع شيعيان هستند در خواسته‌هاي خود ناكام باقي بمانند و اين مراسم نيز به مانند سال‌هاي قبل باشكوه خاص خود نشانگر اجتماع بزرگ شيعيان جهان اسلام باشد


منبع:حج


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین