عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۵۵۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹
هوای عراق سرد است؛
سرپرست اداره کل امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با اعلام آغاز اعزام زائران عتبات در دورجدید ثبت نامها گفت : باتوجه به هوای بسیار سرد عراق در این ایام، زائران حتما لباس گرم به همراه داشته باشند.

عقیق: محسن نظافتی، سرپرست اداره کل امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت از آغاز اعزام دوره جدید زائران ایرانی به کربلای معلی خبر داد و گفت: دوره جدید اعزام به عتبات 23 آذر ماه آغاز و تا 20 اسفند ماه ادامه می یابد.
وی افزود: در این دوره 267 هزار زائر ایرانی به کربلای معلی اعزام می‌شوند که براساس برنامه ریزی انجام شده این گروه روزانه در قالب 80 دستگاه اتوبوس، به عتبات می‌روند.
نظافتی با بیان اینکه نزدیک به 45 درصد زائران به صورت هوایی و قریب به 55 درصد زمینی به عتبات اعزام می‌شوند، خاطرنشان کرد: این گروه در طی 88 روز تا 20 اسفند ماه به کربلا می‌روند و از 11 ایستگاه پروازی اعزام می‌شوند.

قیمت های عتبات هیچ تغییر نکرده است
وی از تغییر نیافتن قیمت‌های عتبات خبر داد و افزود: در حال حاضر قیمت اعزام به عتبات به صورت زمینی نزدیک به 740 هزار تا 790 هزار تومان و به صورت هوایی نزدیک به یک میلیون و 90 هزار تا یک میلیون و 270 هزار تومان تعیین شده است.
سرپرست اداره کل امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در ادامه توصیه‌هایی به زائران عتبات ارائه کرد و گفت: باتوجه به اینکه این روزها هوای عراق بسیار سرد است، بنابراین کسانی که در این ایام اعزام می‌شوند حتما لباس گرم به همراه داشته باشند.
وی به حضور میلیونی زائران حسینی در اربعین اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه قریب به 20 میلیون نفر در کربلا در اربعین حضور دارند بدیهی است در بخش خدمات با مشکلاتی روبه رو شویم و همچنین احتمال جابه جایی برخی هتل‌ها در این ایام وجود دارد.
نظافتی تصریح کرد: همچنین با توجه به بسته شدن مسیرهای حمل و نقل در داخل شهر کربلا و ناممکن بودن انتقال غذای گرم برای زائران، در این روزها غذاهای کنسرو شده در اختیار آنها قرار داده می شود و امیدواریم که زایران این سختی‌ها را با سعه صدر تحمل کنند.
وی یادآور شد: مردم می بایست از این مسائل اطلاع داشته و با سعه صدر ما را همراهی کنند، زیرا حضور بیست میلیون زائران در اربعین باعث برخی محدودیت‌ها می‌شود که امیدواریم زائران با توجه به حضور معنوی خود این کمبودها را احساس نکنند.

سرپرست اداره کل امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت، همچنین با توصیه برخی نکات پزشکی گفت: با توجه به اینکه برخی بیماری‌ها در چنین جمعیت انبوهی ممکن است بوجود آید، زائران سعی کنند از استفاده از وسایل شخصی دیگران به شدت خودداری کنند تادچار مشکلات و مسائل بهداشتی نشوند.

اعزام 400 هزار زائران ایرانی خارج از سیستم ثبت نامی سازمان حج وزیارت

وی همچنین از اعزام نزدیک به  400 هزار زائران ایرانی خارج از سیستم ثبت نامی سازمان حج و زیارت خبر داد و افزود: با توجه به اعزام زائران به صورت انفرادی به عتبات و وجود برخی مشکلات، از این رو جلساتی با حضور وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف تشکیل شد که سازمان حج و زیارت این افراد را ساماندهی کند بنابراین این گروه‌ها به صورت ساماندهی شده اعزام می شوند.

نظافتی تصریح کرد: قریب به  یک ماه است که مدیران و مسوولان بخش‌های مختلف از ارگان‌ها و نهادهای گوناگون به صورت 24 ساعته در این زمینه تلاش می‌کنند تا بتوانند خدمات بهتر و بیشتری را به زائران اباعبدالله الحسین|(ع) ارائه کنند.

وی با بیان اینکه در این ایام تمامی زائران به صورت ساماندهی شده و گروهی از مرز خارج می‌شوند، افزود: همه زائران تحت پوشش بیمه درمان قرار گرفته اند. بنابراین اگر اتفاقی رخ دهد و یا خدای نخواسته کسی دچار حادثه و یا مشکلی شود، تا سقف 114 میلیون تومان دیه پرداخت می‌شود.

سرپرست اداره کل امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت، اظهار کرد: همچنین برای زائران تا سقف 15 میلیون هزینه بستری، 1 میلیون تومان هزینه درمان سرپایی و اگر در عراق بستری شوند تا سقف 2هزار دلار هزینه درمان در نظر گرفته شده است.

همه زائران تحت پوشش بیمه درمان قرار گرفته اند

وی همچنین از استقرار 7 درمانگاه ثابت و دو درمانگاه سیار در ایام اربعین در عتبات قرار داد و افزود: همه زائران ایرانی که در این ایام اعزام می‌شوند و تحت بیمه درمان هستند خدمات درمانی را به صورت رایگان دریافت می کنند.

این مقام مسوول در سازمان حج، همچنین از ثبت اسامی تمامی زائران ایرانی اعزامی به عتبات خبر داد و اظهار داشت: تمامی اسامی را داریم و همه زائران قابل شناسایی هستند و تحت پوشش بیمه قرار دارند.

وی یادآور شد: در این مدت ارگان‌های زیادی همچون نیروی انتظامی، کمرگ، مرزبانی، پایانه‌های مرزی، اورژانس کشور، وزارت خارجه و وزارت کشور دست به دست هم دادند تا بتوانند خدمات بیشتری را برای زائران فراهم کنند.

نظافتی همچنین از اعزام بیش از 85 هزار زائر ایرانی در قالب طرح ساماندهی به عتبات تا روز جمعه خبر داد و گفت: روز گذشته نیز 25 هزار نفر از زائران ساماندهی شده از استان خوزستان عازم کربلای معلی شدند.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که هم اینک چه عوارضی از زائران دریافت می‌شود، گفت: افزون بر مبلغی که به عنوان خروج از کشور از زائران گرفته می‌شود، 15 هزار تومان برای تحت پوشش قرار دادن زائران دریافت می شود و آن دسته از زائران ایرانی که به صورت زمینی و از مرز مهران عازم می‌شوند براساس مصوبه شورای شهر این شهر، 10 هزار تومان پرداخت می کنند که در قبال آن برخی خدمات به زائران ارائه می‌ گردد؛ اما دریافت این مبلغ به لحاظ قانونی در حال حاضر در وزارت کشور در حال بررسی است.

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین