عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۴۴۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۴
روايت شده است كه آينه را به دست چپ بگير و پس از آن كه چهره‏ ى خود را در آن ديدى، بگو:...
نگاه کردن در آیینه
عقیق: روايت شده است كه آينه را به دست چپ بگير و پس از آن كه چهره‏ ى خود را در آن ديدى، بگو:
«الحمد للَّه الّذي أحسن و أكمل خلقي و حسّن خلقي و خلقني خلقا سويّا و لم يجعلني جبّارا شقيّا. الحمد للَّه الّذي زيّن منّي ما أشان من غيري. اللّهمّ كما أحسنت خلقي فصلّ على محمّد و آل محمّد و حسّن خلقي و تمّم نعمتك عليّ و زيّنّي في عيون خلقك و جمّلني في عيون بريّتك و ارزقني القبول و المهابة و الرّأفة و الرّحمة؛ يا أرحم الرّاحمين.»

«ستايش خدايى را سزد كه بدنم را زيبا و بى ‏نقص آفريد و خوى مرا نيكو گرداند و در اندامم كم و زيادى قرار نداد و مرا زورگو و بى‏ رحم نساخت. پروردگارى را ثنا مى‏ گويم كه اندام‏هايى از مرا كه در ديگران زشت كرده بود، آراست. پروردگارا، چنان كه ظاهر بدنم را نيكو گردانيدى بر محمّد و خاندانش درود فرست و خوى مرا نيز نيكو و نعمتت را بر من كامل گردان و مرا در ديد مخلوقاتت بياراى و در ديد آفريدگانت زيبا كن و پذيرفته شدن كردار و شكوه و مهرورزى و بخشايش را نصيبم ساز؛ اى مهربان‏ترين مهربانان.»

در حديث ديگرى آمده است كه وقتى چهره‏ ات را در آينه ديدى، بگو:
«الحمد للَّه الّذي خلقني بشرا سويّا و زانني و لم يشنّي و فضّلني على كثير من خلقه تفضيلا و منّ عليّ بالإسلام و رضيه لي دينا.»
 «ستايش مى‏ كنم خداوندى را كه مرا بشرى معتدل آفريد و مرا آراست و معيوبم نساخت و بر بسيارى از آفريدگانش برترى فراوان داد و به وسيله‏ ى اسلام بر من منّت نهاد و راضى شد كه آن دين من باشد.»

هر گاه آينه را بر زمين نهادى بگو:
«اللّهمّ لا تغيّر ما بنا من نعمتك و اجعلنا لأنعمك من الشّاكرين.»
 «خداوندا، نعمتى را كه به ما ارزانى فرموده‏ اى دگرگون مساز و ما را شكرگزار نعمت‏هايت قرار ده.»


پی نوشت :
(آداب سفر در فرهنگ نيايش (ترجمه الأمان)، ص: ۹۶)

منبع:افکار
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین