عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۷۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۱
منتشر شد؛
پس از درخواست‌ مکرر روشندلان، منتخب توضیح‌المسائل حضرات آیات سیستانی و وحید خراسانی آماده شده و تهیه نسخه شنیداری رساله عملیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دست اقدام است.

عقیق: منصوره ضیایی‌فر مدیر بخش تولید کتب گویا در دفتر فرهنگ معلولین قم به مناسبت روز جهانی معلولین، با تشریح فعالیت‌های دفتر فرهنگ معلولین گفت: این مؤسسه توانسته است در جهت استفاده و بهره‌مندی بیشتر معلولان و نابینایان از سال گذشته پروژه کتاب گویا را آغاز کند.

وی افزود: پس از درخواست‌های مکرر روشندلان و عموم مردم که خواهان فتاوا و دیدگاه‌های فقهی مراجع بودند، تولید نسخه شنیداری توضیح المسائل و مناسک به روش گویا با نام احکام گویا آغاز شد و تاکنون منتخب توضیح المسائل و مناسک حج آیت‌الله سیستانی، منتخب توضیح المسائل آیت‌الله وحید خراسانی آماده شده و تهیه رساله عملیه آیت‌الله خامنه‌ای نیز در دست اقدام است.

ضیایی‌فر همچنین با تشریح فعالیت بخش تولید کتاب‌ها و منابع به خط بریل، بیان داشت: رساله توضیح المسائل، مناسک حج و کتاب فقه برای غرب نشینان از آیت‌الله سیستانی و از تألیفات آیت‌الله وحید خراسانی منتخب رساله توضیح المسائل و کتاب آشنایی با اصول دین، به خط بریل تبدیل شده است.

تولید کتب فقهی و مذهبی به صورت کتاب گویا

وی بیان کرد: دفتر فرهنگ معلولین در زمینه نیازهای مذهبی و اعتقادی توانسته منابعی را به صورت کتاب گویا تولید کند که شامل: کتاب‌هایی چون قرآن کریم، نهج‌البلاغه، مفاتیح الحیات، تفسیر المیزان، تفسیر مجمع‌البیان و موضوعات مربوط به زن و خانواده می‌باشد و هر کدام از این مجموعه‌ها به صورت لوح فشرده در قالب DVD آماده شده است.

ضیائی‌فر در توضیح این مطلب اظهارداشت:  متأسفانه به رغم جمعیت زیاد نابینایان در ایران هنوز برای آموزش بریل به آن‌ها و ثانیاً برای تبدیل کتاب‌های معمولی به بریل اقدامات جدی نشده است؛ و باید گفت کم کاری در بخش کتاب‌های مذهبی افزون‌تر است. تصور بفرمایید حدود یک میلیون نابینای ایرانی، نیاز به رساله عملیه، قرآن، نهج‌البلاغه و نیازهای اساسی این چنینی دارند. اما هیچ نهادی وجود ندارد که این منابع را برای نابینایان فراهم نماید.

عضو دفتر فرهنگ معلولین با اشاره به بخش دیگری از جامعه معلولین تصریح کرد: معلولان ذهنی نیز نیازمند استفاده از احکام شرعی هستند و نیاز داریم در این بخش طلابی از حوزه علمیه برای کسب مهارت‌های لازم برای برخورد با این معلولان داوطلب شوند تا نیازهای فقهی و اعتقادی این دسته را نیز برطرف کنند.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین هدف این مرکز کمک به معلولین است، برای اینکه به عنصری سودمند تبدیل شوند و مثل انسان‌های عادی و سالم در خدمات اجتماعی و سیر توسعه اجتماعی نقش آفرین باشند.

روشندلان می‌خواهند در حوزه علمیه تحصیل کنند

ضیایی فر در پایان به علاقه وافر تعدادی از نابینایان برای تحصیل در حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: تعدادی از نابینایان از ما درخواست کرده‌اند که مقدمات تحصیل در حوزه علمیه را برایشان فراهم کنیم، اما پس از نامه نگاری‌ها هنوز از جانب حوزه علمیه پاسخی دریافت نکرده‌ایم و بسیار مشتاق هستیم که در این زمینه اقدامی از سوی مسئولان صورت گیرد.

بر اساس این گزارش، دفتر فرهنگ معلولین از سال 1390 زیر نظر دفتر آیت‌ا‌لله سیستانی در قم فعالیت خود را آغاز کرده و تا کنون توانسته است منابع، کتب و نسخه‌های دیجیتال در موضوعات علمی، فقهی و مذهبی را برای معلولین داخل و خارج از کشور انتشار دهد.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
صادق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
0
1
باریک الله
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین