عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۵۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۰
یادداشتی از حجت الاسلام آقا تهرانی؛
برای این که انسان مقاوم باشد، عواملی دست به دست یکدیگر می دهند که به دو عامل درونی و برونی تقسیم می شوند.
عقیق: حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی در یادداشتی بر عوامل درونی و برونی استقامت انسان در مسیر حق تاکید کرده است؛ متن یادداشت آقا تهرانی به شرح ذیل می باشد:

برای این که انسان مقاوم باشد، عواملی دست به دست یکدیگر می دهند که به دو عامل درونی و برونی تقسیم می شوند.


تلاش بیرونی شامل رحم مادر، دامن او، خانه پدر، وجود پدر و مادر، برادر، خواهر، هم بازی ها، هم مدرسه ای، هم کلاسی، هم درسی، معلم، مدیر، محله، مسجد، اردو، دبیرستان، دانشگاه، هم کار، هم کیش، مجالس جمعی، هم نشین ها، دوستان، دشمنان، همراهان، شاگرد، هم راز، هم سفر، همسایه و ... است.

اگر اين ها خود اهل استقامت و پايداري بر اهداف خود باشند، ما نيز از آن ها الگو گرفته و آشناي به اين گونه مقاومت ها خواهيم بود اما اگر آن ها كم حوصله و ناپايدار در امورات زندگي خود بوده باشند بعيد نيست كه از آن ها تأثير گرفته و به ضعف پايداري مبتلا گشته باشيم.

1. نماز: در کلام الله مجید است که: «وَ استَعیِنوُا بِالصَبرِ وَ الصَّلَوهِ»[1] و از صبر و نماز طلب کمک کنید!

2. نماز شب: «اِنَّ لَکَ فی النَّهَارِ سَبحا طَویِلا»[2] چون در روز سخت درگیر و شناوری پس «إنَّ نَاشِئَهَ الَّلیلِ هِیَ اَشَدُّ وَطئا وَ اَقوَمُ قیِلا»[3] البته شب زنده داری خود گام هایش محکم تر و گفتاری مصمم تر است.

3. روزه گرفتن: در کلام الله مجید است که: «وَ استَعیِنوُا بِالصَبرِ وَ الصَّلَوهِ»[4] و از صبر (که تفسیر به روزه شده) و نماز طلب کمک کنید!

4. مطالعه زندگی علماء: پس از این که خداوند متعال داستان انبیاء و پیامبران گرامی را بر رسول اکرم صلوات الله علیه و آله نقل فرمود این گونه آورده است: «وَ کُلا نَقُصُّ عَلَیکَ مِن اَنبَاءِ الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَکَ.»[5] و ما در جمع براي شما خبر هاي بني اسرائيل را به شكل قصه بيان داشتيم تا كه بدان واسطه دل شما را خود تثبيت كنيم.

5. ورزش: ورزش صبح گاهی منظم می تواند مقاومت را در شخص درونی کند.

6. تمرین و تکرار: بر اثر تمرین و تکرار خود انسان می تواند مقاومت را در خود جاسازی کند. وقتی انسان احساس موفقیت در انجام کاری کرد به دنبال آن در روان خود احساس تشویق کرده و همین تشویق شوق آور است تا که بهتر به آن کار روی آورد و آن کار در او پایدارتر ماند.

7. فرهنگ سازی: اگر محیط اطراف خود را با دقت به سمت و سوی ساختار محیطی مناسب جهت دهیم به راحتی دیگران پذیرش از محیط خارج خواهند داشت.

8. خوردن برخي غذاها: برخی از غذاها چون عسل، عدس، انگور، شیر، خرما (برای شخص باردار عامل تحمل و صبر است)، گوشت پرندگان (منّ و سلوی)، سبزیجات.

9. مرابطه: همان مشارطه، مراقبه، و محاسبه است. مرابطه اراده را قوت بخشد و اراده مقاوم ساز است.

10. تقويت روحيه تكليف مداري: اگر انسان خود را مأمور به وضايف بيند و به نتايج نينديشد، او تا پايان كار مقاوم و پايدار بوده است. او همين انجام وظيفه را تكليف خود مي ببيند، و در هر حال با انجام وظيفه اش پيروز است.

11. رعايت توان و ظرفيت: اگر ظرفيت و توان شخص در كار به درستي در نظر گرفته شده باشد تداوم و پايداري در آن امري سهل و آسان خواهد بود.

 

پی نوشت:

[1]. سوره بقره، آیه 45.
[2]. سوره مزمل، آیات 5 و 6.
[3]. سوره مزمل، آیات 5 و 6.
[4]. سوره بقره، آیه 45.
[5].  سوره هود، آيه 120.


منبع: پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام آقاتهرانی
کدخبرنگار:211002


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین