عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۰۴۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۷
نماز از راههاى بندگى در دین است و رضاى پروردگار عز و جل در آن است
نماز راه بندگی در دین
عقیق:از رسول الله(ص) در باره نماز پرسش شد فرمود: نماز از راههاى بندگى در دین است و رضاى پروردگار عز و جل در آن است و آن راه و رسم انبیاء است و نمازگزار را دوستى فرشتگان و هدایت و ایمان و روشنائى شناسائى حق و برکت در روزى و آسایش تن و ناخوشى شیطان و اسلحه علیه کافر و مستجاب شدن دعا و پذیرش اعمال نصیب مى‏شود و توشه مؤمن در دنیا و آخرت و شفیع میان او و فرشته مرگ و آرام دلش در گور و بستر زیر پهلویش و پاسخ منکر و نکیر نماز است و در روز رستاخیز نماز بنده تاجى است بر سر او و نورى است بر روى او و جامه‏اى است بر تن او و پرده‏اى است میان او و آتش و حجتى است میان او و پروردگار جل جلاله و باعث رهائى تن او است از دوزخ و سبب گذشتن او است از پل صراط و کلید بهشت است و کابین حوریان بهشتى است و بهاى بهشت است بنده بوسیله نماز به بالاترین درجه میرسد زیرا نماز یاد کردن خدا است به پاکى و یگانگى و سپاس و بزرگداشت و آقائى و پاکیزگى و گفتگو با خدا و دعا نمودن است.

حضرت امیرالمؤ منین(ع) به کمیل بن زیاد نخعى درباره خصوصیّات و کیفیّت اقامه نماز مى فرماید:
((اى کمیل ، شاءن و قدر و منزلت در عبادت و اطاعت خدا به این نیست که نماز بگزارى و روزه بدارى و صدقه بدهى ، بلکه شاءن و منزلت در این است که نماز را با قلب پاک بگزارى و سلیم النّفس باشى و عملى خداپسندانه را با خشوعى انجام دهى که سراپاى وجودت را فرا گیرد. بنگر در آن چیزى که در آن و بر آن به نماز ایستاده اى که اگر غصبى و حرام باشد، نماز قبول نیست و فایده اى ندارد.))
آرى ، نمازگزار نمى تواند اموال مردم را خائنانه تصرف کند و مالک آن شود. حتى اگر در نماز از کمترین چیزى استفاده کند که صاحب آن راضى نباشد، نمازش باطل است و باید اعاده شود. بنابراین ، نماز آدمى را از تجاوز به مال و ناموس مردم و حقوق آنها بر حذر مى دارد و آدمى را به یک زندگى صحیح و مرضىّ خداوند بزرگ موفق و پایدار مى گرداند.

امام باقر(ع)فرمود: نماز ستون دین است و مثالش همانند تیرک و ستون خیمه اى مى باشد که چنانچه محکم و استوار باشد میخها و طنابهاى اطراف آن پا بر جا خواهد بود ولى اگر ستون سُست یا کج باشد میخها و طنابهاى اطراف آن نمى تواند پابرجا باشد

امام صادق(ع)فرمود: اوّلین محاسبه انسان در پیشگاه خداوند پیرامون نماز است ، پس اگر نمازش قبول شود بقیه عبادات و اعمالش نیز پذیرفته مى گردد و گرنه مردود خواهد شد.

امام زمان(ع)فرمود: هیچ چیزى و عملى همانند نماز بینى شیطان را به خاک ذلّت نمى مالد و او را ذلیل نمى کند.

رسول خدا (ص)فرمود: ((مَنْ تَرَکَ الصَّلوةَ مُتَعَمِّدا فَقَدْ کَفَرَ))هر که عمدا نماز را ترک کند، کفر ورزیده است

امام علی(ع):وقتى که بنده اى سجده کرد، ابلیس فریاد مى زند: واى بر من ! او اطاعت کرد ولى من معصیت کردم ، او سجده کرد و من از این عمل سرباز زدم.


منبع:قدس آنلاین

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین