عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۸۶۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۲
پای درس اخلاق آیت‌الله مجتهدی؛
گهگاهی خودمان به خودمان خطاب کنیم و بگوییم من تو را بجا نمی‌آورم، تو کی هستی؟
عقیق:ملا محمدعلی مجتهد، معروف به مرحوم آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی از علمای بنام تهران بود که سال 86 بدرود حیات گفت، اما سخنرانی‌ها و پندهای عرفانی و اخلاقی وی به یادگار مانده است و می‌توانیم هر چند به صورت مجازی هم که شده پای درس این استاد اخلاق تلمذ کنیم.
 
آیت‌الله مجتهدی رابطه خوبی با طلاب داشت، طوری که فضای گرم و صمیمی بر حوزه علمیه‌شان حاکم بود. این استاد برجسته اخلاقی، مباحث را چنان رسا ارائه می‌‌داد که بر دل می‌‌نشست؛ به طوری که حتی هم ‌اکنون نیز نشستن پای صحبت و کلاس اخلاق ایشان خالی از لطف نیست.
 
در روایت آمده است که مولای متقیان امیرالمومنان علی(ع) «کان یقول»؛ زیاد این حدیث را تکرار می‌کردند که «نبه بالتفکر قلبک وجافه عن اللیل جنبک و اتق الله ربک»؛ اول قلبت را با تفکر بیدار کن برای اینکه بتوانی نماز شب بخوانی و از پروردگارت بترس.
 
ما وقتی می‌خواهیم کسی را موعظه کنیم همان اول کار به او می‌گوییم نماز شب بخوان، اما امام علی(ع) می‌فرماید: اول قلبت را بیدار کن کمی فکر کن بعد نماز شب بخوان تفکر بسیار مهم است در روایات آمده است که اکثر عباده ابی‌ذر، التفکر»؛ بیشترین عبادت ابوذر تفکر و اندیشیدن بود. ابوذر بیشتر اوقات در گوشه‌ای می‌نشست و با خود فکر میکرد که من کجا بوده‌ام از کجا آمده‌ام به کجا می‌روم کی هستم.
 
دیروز به شما گفتم که گاهی وقت‌ها در گوشه‌ای بنشینید و صد بار با خودتان بگویید من کی هستم، آیا تا به حال از خودتان این سوال را پرسیده‌اید، اما ما خومان را نمی‌شناسیم اصلا نمی‌دانیم کی هستیم مثل غریبه‌ای که به انسان برخورد می‌کند می‌گوید: آقا من شما را به جا نمی‌آورم ما هم خودمان را به جا نمی‌آوریم، پس باید گهگاهی خودمان به خودمان خطاب کنیم و بگوییم من تو را به جا نمی‌آورم تو کی هستی؟
 
اگر بتوانی در اثر فکر کردن خودت را پیدا کنی آن وقت نماز شب خواندن دیگر هیچ کاری ندارد. اگر یک بعد از نصفه شب یا دو بعد از نصفه شب هم بخوابی باز پیش از اذان صبح بلند می‌شوی و نیازی نیست که کسی بیدارت کند؛ چرا چون قلبت بیدار شده به همین خاطر است که علی(ع)  اول می‌فرماید: «نبه بالتفکر قلبک» و بعد می‌فرماید «وجافه عن اللیل جنبک» پهلویت را از بستر خواب دور کن.

منبع:دانشجو
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین