عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۸۲۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۲
مشاور وزیر با اشاره به اقامه نماز جماعت در کربلا گفت: حضرت می توانستند با توجه به شرایط جنگ، نماز را در داخل خیمه ها و یا به شکل فردی ادا کنند اما آن را به صحنه کشیدند.
عقیق: حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی، مشاور وزیر و دبیر ستاد اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفتمین گردهمایی تقدیر از فعالان اقامه نماز استانها و حوزه های ستادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت ها و عملکردهای این ستاد در طول یک سال گذشته گفت: سفارش ها و توصیه های قرآن کریم گاه جنبه فردی دارد، گاه جنبه خانواده ای و گاه عرصه اجتماعی را نیز در بر می گیرد. که در رابطه با نماز هر سه جنبه در قرآن را می توان مشاهده کرد. یعنی هم توصیه به برپایی نماز به عنوان یک واجب الهی و در جنبه فردی، هم سفارش نسبت به توصیه اعضای خانواده برای اقامه نماز و هم دعوت به نماز در عرصه اجتماعی. بنابراین ما در هر سه زمینه وظایفی داشته و رسالتی بر عهده داریم .
وی با اشاره به این که گاهی افراد از خانواده خود در امر نماز غفلت می کنند افزود: این غفلت در رابطه با عوامل و کارکنان زیر مجموعه یک مدیر و مسئول نیز دیده می شود درحالی که ما به عنوان مسولان و مدیرانی که در جامعه اسلامی وظایفی را بر عهده داریم، در قیامت درباره نحوه انجام این مسئولیت مورد سوال و مواخذه قرار می گیریم. پس باید اندیشید که آیا در آن روز پاسخی مناسب برای این سوال خواهیم داشت؟
حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در این زمینه تصریح کرد: در قرآن 2 بار تعبیر « من ذریتی» از زبان حضرت ابراهیم(ع) بکار رفته است. یکبار آن هنگام که حضرت درباره مقام و جایگاه امامت و رهبری برای ذریه خود از خدا سوال می کند و دیگر بار آنجا که از خدا می خواهد که خدایا نسل مرا از اقامه کنندگان نماز قرار ده! و باید توجه داشت که شخصیتی مانند حضرت ابراهیم(ع) که قرآن او را به عنوان الگو معرفی می کند چنین درخواستی را مطرح می کند.
دبیر ستاد اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به کابرد تعبیر« قرة العینی» از زبان رسول گرامی اسلام(ص)تصریح کرد: تعبیر «قرة العینی» چند بار در کلام پیامبر خدا(ص) بکار برده شده است. این عبارت یکبار برای امیرالمومنین(ع)، یکبار برای حضرت زهرا(س)، و بار دیگر برای حسنین(ع) استفاده شده است. اما در کنار این موارد حضرت این تعبیر را درباره نماز نیز بکار برده اند.
وی خاطرنشان کرد: کنار هم قرار دادن موارد کاربرد این واژه چنین جمع بندی را به دست می دهد که نماز چه جایگاه رفیع و والایی نزد رسول الله(ص) داشته است. اما موضوع دیگر که باید بدان توجه داشت غنیمت شمردن نماز در اول وقت است. گاه ممکن است اول وقت نماز با جلسات کاری و اداری تداخل یابد اما در چنین مواقعی نیز باید نوع عملکرد اولیای الهی را الگو قرار داد. به عنوان مثال عایشه نقل می کند که رسول خدا(ص) در هنگام اذان رنگ چهره و حالتش دگرگون می شد و گویا نه او ما را می شناخت و نه ما او را.
مشاور وزیر همچنین از اقامه نماز جماعت در معرکه عاشورا و د رمیدان جنگ توسط حضرت اباعبدالله(ع) یاد کرد و گفت: حضرت می توانستند با توجه به شرایط جنگ، نماز را در داخل خیمه ها و یا به شکل فردی ادا کنند اما آن را به صحنه کشیدند. اما آیا ما نیز با خواندن نماز در داخل اتاق در بسته نماز را به صحنه می کشیم؟ برخی مدیران در اتاق خود نماز می خوانند و در دفاع از این عمل مراجعه افراد و اتلاف وقت را بهانه می کنند. اما خوبست توجه داشته باشیم که آیا امیرالمومنین(ع) بیش از ما مشغله و دغدغه نداشتند با این حال نماز را در جمع و به جماعت اقامه می کردند. بنابراین مدیران ما باید توجه داشته باشند که حضور آنها در صفوف اول نماز جماعت، سایر عوامل و کارکنان را نیز به حضور در نماز جماعت تشویق می کند.
شایان ذکر است در پایان این مراسم از برخی از برگزیدگان این عرصه در استان های مختلف با اهدای جوایزی تقدیر شد.

منبع: شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین