عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۸۲۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶
نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بارزترین، مهمترین و شاخص انحصاری در ارزیابی مراتب ایمان نماز است و تنها دغدغه اولیای الهی قرار گرفتن در جرگه اقامه کنندگان نماز در زمین بود.
عقیق: حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد، نائب رییس مجلس شورای اسلامی در هفتمین گردهمایی تقدیر از فعالان اقامه نماز استان ها و حوزه های ستادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز با اطمینان می توان ادعا کرد که در میان تمامی اعمال صالح در آموزه های دینی به ویژه قرآن، نماز از بالاترین جایگاه و برترین موقعیت و موثرترین نقش برخوردار است. لذا از منظر اهل معرفت اگر انسان موفق به اقامه نماز شود به همه کمالات رسیده و نماز یک شاخص برای رسیدن به بالاترین کمالات انسانی و ایمانی است.
وی افزود: اولیای الهی یک دغدغه بیشتر نداشتند و آن نایل شدن به مقام اقامه کنندگان نماز در زمین بود. امام خمینی(ره) که در عرصه های متنوع اخلاقی، علمی، اجتماعی، سیاسی و عرفانی به موقعیت های استثنایی دست یافتند، تمام این کمالات را در سایه یک دغدغه کسب کردند که آن دغدغه، سعادت اقامه نماز بود و می فرمود نمازی را آرزو می کنم که در آن روح الله و نماز را نبینم و توجه به ذات اقدس حق مرا از هرچه غیر اوست غافل نموده باشد.

طبق آیات قرآن شاخص ایمان در مقام عمل، نماز است 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه و تبیین چگونگی رسیدن به این مقام تصریح کرد: برای رسیدن به این مقام باید در هر حوزه ای وظیفه خود را شناخت و بدان عمل نمود. از آیات قرآن می توان به گوشه ای از جایگاه نماز پی برد. خداوند متعال کلید بهره از وحی و آراسته شدن به مقامات وحیانی را تقوا می داند و در توصیف متقین سه ویژگی را ذکر می کند: « الذین یومنون بالغیب و یقیمون الصلوة و...» بر اساس این آیه شاخص ایمان پس از حوزه اعتقاد و تفکر در مقام عمل، نماز ذکر شده است.
وی خاطرنشان کرد: بارزترین، مهمترین و به عبارت دیگر شاخص انحصاری برای ارزیابی مراتب ایمان نماز است. خداوند متعال برای توفیق انجام سایر وظایف و قرار گرفتن در مقام عبودیت دو توصیه دارد که در آیات قران برآن تاکید شده است. آنجا که می فرماید: اگر می خواهید به قدرت و توان بالاتری برای انجام شایسته وظایف بندگی دست یابید، از دو امر کمک و استعانت بجویید: « استعینوا بالصبر و الصلوة» این آیه کلید عبودیت و بندگی و دریچه ورود به معرفت الله را نماز می داند.
حجت السلام ابوترابی فرد با اشاره به معنا و مصداق صبر در آیه مذکور گفت: اینجا صبر یک مفهوم است نه مصداق، هرچند برخی روزه را بعنوان تبیین این واژه ذکرکرده اند اما بنظر می رسد صبر، معنا و مفهومی بسیار فراتر از این دارد و روزه از آن زاویه که صبر بر گرسنگی و تشنگی است، یکی از مصادیق صبر می باشد. اما صبر یعنی اهل اراده، عزم و تصمیم بودن.

به میزانی که اقامه نماز می کنید از گناه دور خواهید بود

وی افزود: امام بزرگوار از استاد فرزانه خود مرحوم آیت الله شاه آبادی نقل می کنند که می فرمود شاخص ارزیابی شخصیت انسانی به مراتب عزم اوست و امام خود انسان ها را با مراتب عزم آنها ارزیابی می کردند. اما هنگامی که وارد مصداق می شویم قرآن تنها یک مصداق ذکر می کند و آن نماز است. آنچنان که می فرماید اگر می خواهید راستگو باشید، مجاهد فی سبیل الله باشید، اهل انفاق باشید و... نماز را به پا دارید و در کنار این دستور می فرماید اگر می خواهید در مقام ناهی از منکر و آمر به معروف قرار بگیرید و وجود شما آلوده به گناه نشود نماز بخوانید چرا که « ان الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر».
نایب رییس مجلس در ادامه در بیان آثار نماز گفت: پیام این آیه آن است که اگر اهل نماز باشید به میزانی که اقامه نماز می کنید از گناه دور خواهید بود و این اثر تکوینی نماز است. بنابراین دو حوزه صبر و نماز دو حوزه استثنایی هستند که در سایر موارد چنین جایگاه و منزلتی دیده نمی شود و شاید از همین منظر است که حضرت ابراهیم علیه السلام در دعای خود از خدا درخواست می کند که مرا از نمازگزاران قرار ده!

منتشر کردن نور نماز و یاد خدا در جامعه رسالت اجتماعی مومنان

وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال در سوره بقره آیه 83 می فرماید: قولوا للناس حسنا و اقیموا الصلوة.... نماز با این جایگاه و منزلت در کنار سخن نیکو گفتن با مردم قرار گرفته است. بنابراین اگر می خواهیم از اقامه کنندگان نماز باشیم باید به این کلمه طیبه توجه ویژه داشته باشیم. خداوند می فرماید با مردم نیکو سخن بگویید. سخن نیکو، سخنی است که آراسته به همه آداب سخن باشد، از جمله سدید، محکم و مبتنی بر علم و دانش بودن.
حجت الاسلام ابوترابی گفت: از سوی دیگر سخن سدید باید قول لین نیز باشد. حضرت موسی(ع) که فرعون را به توحید فرا می خواند اگر سخنش لین نباشد، سدید نیز نخواهد بود. قرآن می فرماید برای این که اهل اقامه نماز شوید باید قول خود را سدید گردانید.
وی در ادامه با بیان خاطراتی از برادر خود مرحوم حجت الاسلام ابوترابی فرد، سرپرست اسرای ایرانی در دوران دفاع مقدس و نوع برخوردهای ایشان در دعوت اطرافیان به نماز گفت: قرآن در چند آیه از جمله در سوره جمعه به اعمال پس از نماز نیز اشاره کرده و می فرماید: پس از اقامه نماز در جامعه پراکنده شده و نور نماز و ذکر و یاد خدا را در زمین منتشر کنید و مصداق این کلمه طیبه حضرت امام(ره) بود. مقام معظم رهبری نیز پیش از هر سخن مهمی نماز می گذارند و این نور نماز است که در کلام ایشان انعکاس می یابد و دلها را روشن می کند.

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین