عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۷۲۶
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۷
به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما
کتاب «پندهای امام حسین (ع)» به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما به چاپ رسید.
عقیق: کتاب «پندهای امام حسین (ع)» از پنج فصل اصلی تشکیل شده که اخلاق فردی، اخلاق خانوادگی، اخلاق اجتماعی، اخلاق عبادی، پندهای سیاسی و پندهای اقتصادی از جمله مطالب ارائه شده در فصل‌های این کتاب است.

آثار خوف از خدا، پیامد نافرمانی خدا، پرهیز از هوای نفس، شکیبایی در برابر هوای نفس، شرافت در تقوا، پرهیز از دنیاطلبی، نکوهش تمایل به پستی، دوری از کار بیهوده، حقیقت مرگ، شتاب در کسب سعادت، نشانه‌های عقل و جهل، نشانه‌های انسان عاقل، ماهیت راستی و دروغ و ... از دیگر مباحث مطرح شده در این کتاب است.

علی(ع) معیار حق و باطل، توجه به حقوق همسر، برآوردن نیازهای مردم، اجابت دعوت مومن، پذیرفتن هدیه، حفظ آبرو، دسته‌بندی عبادت‌کنندگان، ثواب خواندن و شنیدن قرآن، گریه کردن در مصیبت‌های اهل‌بیت(ع)، مسئولیت‌های عالمان و بزرگان و بدترین اوصاف فرمانروایان از عناوین دیگری است که در این کتاب ذکر شده است.

این کتاب به بررسی قطره‌ای از دریای بیکران سخنان و پندهای سومین اختر تابناک امامت و سالار شهیدان امام حسین(ع) می‌پردازد.

در سخنان امام حسین(ع) جلوه‌های زیبایی از کرامت، آزادگی، عزت، شجاعت، استقامت، عبادت، اخلاق و جوان‌مردی به چشم می‌خورد که در همه جنبه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی آموزنده است.

سخن هیچ انسانی را نمی‌توان با سخن اهل‌بیت(ع) مقایسه کرد و فرمایش‌های آن بزرگواران، تنها کلید درک حقیقت وحی الهی و تنها راه رسیدن به سرچشمه‌های نور و هدایت است. سخنان معصومان(ع)، دریای بیکران دانش و اقیانوس بی‌انتهای حکمت الهی است که بدون بهره‌گیری از آن گمراهی سرنوشت همیشگی مردم خواهد شد.

غفلت از این گنجینه‌های ارزشمند و کوتاهی در فهم سخنان آن بزرگواران و توجه نکردن به ارزش‌های بی‌نهایتی که در ژرفای سخنان آنان نهفته است، عامل اصلی عقب‌ماندگی جوامع اسلامی است.

اندیشمندان و دست‌اندرکاران امور فرهنگی، باید بیش از پیش به تحقیق و تفسیر سخنان اهل‌بیت(ع) بپردازند زیرا بسیاری از مشکلات اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که امروز دامن‌گیر جامعه ما شده بر اثر بی‌توجهی به سخنان آن بزرگواران است.

کتاب «پندهای امام حسین (ع)» توسط حمزه کریم‌خانى تالیف شده که با قیمت هفت هزار تومان به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین