عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۶۸۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۵
همنوا با ذاکران و پیرغلامان حسینی
«محمود شالباف» از ذاکران اهل بیت(ع) در خطه خوزستان است که با اینکه به خاطر خواندن مداحی حماسی در قبل از انقلاب به زندان افتاده است، اما مداحی در اکثر مراسم تشییع پیکرهای شهدا در اهواز را بهترین افتخارش می‌داند.
عقیق: ماه محرم با سوگواری و عزا از 1400 سال پیش تاکنون عجین شده است و بعد از واقعه مصیبت عاشورا مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) تلاش خود را به کار بسته‌اند تا پیام ثارالله را نسل به نسل منتقل کنند. برپایی یازدهمین همایش پیرغلامان حسینی در استان گلستان فرصتی را فراهم آورد که از نزدیک پای سخن این ذاکران سینه‌ سوخته بنشینیم و از زبان آن‌ها علت این عشق خروشان به سید و سالار شهیدان را جویا شویم.

‌‌محمود شالباف، یکی دیگر از پیرغلامان حسینی است، 62 تا بهار را پشت سر گذاشته با اینکه از هشت سالگی مداحی می‌کند از دو نقطع عطف مداحی‌اش این گونه می‌گوید: یکی قبل از انقلاب در سال 56 که مداحی حماسی می‌خواندم و دیگر اینکه 90 درصد تشییع پیکر شهدا در اهواز مداح برنامه بودم.


 خودتان را معرفی کنید و بگویید چند سال است که مداحی می‌کنید؟

ـ محمود شالباف از استان خوزستان شهر اهواز هستم، ولی ذاتاً شوشتری‌ام، 55 سال که مداحی می‌کنم.

در این 55 سال چه مسیری را طی کردید؟

ـ الحمدلله از هشت سالگی مداحی را آغاز کردم و افتخار دارم که روز به روز علاقه و عشق من چون در مکتب اباعبدالله(ع) زیاد می‌شود، قبل از انقلاب در سال 56 هیئتی داشتیم که من در آنجا حماسی می‌خواندم از جمله: «حسین منم رهبر آزادگان/ تن به ذلت ندهم در جهان/ می‌دهم سر من در راه قرآن».

با این وجود فعالیت‌های مبارزه‌ای خود را از سال 54 با جوانان که بیشتر دانشجو بودند در شهرستان شوشتر شروع کردم که به همین دلیل مدتی را زندانی بودم و شکنجه شدم و این یکی از افتخاراتم است که در قبل از انقلاب مداح حماسی بودم.

البته بعد از انقلاب و در بحبوحه هشت سال دفاع مقدس در منطقه حضور داشتم و مداحی می‌کردم، به گونه ای که به یقین می‌توانم بگویم 90 درصد تشییع پیکر مطهر شهدا در اهواز من مجری بودم و مداحی کردم، هم اکنون هم مداح حسینیه «صاحب الزمان» اهواز هستم.

به نظر شما مداحی قبل و بعد از انقلاب چه تغییری کرده است؟

ـ زمان قبل از انقلاب مداحی خیلی کم بود، مخصوصاً میان جوانان جایگاهی نداشت، ولی الحمدلله اکنون فرق کرده است، یعنی اصلاً قابل مقایسه نیست و فرق مداحی گذشته با کنون ماند فاصله زمین و آسمان است، زیرا در زمان طاغوت نمی‌گذاشتند این گونه مسائل باشد.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین