عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۴۲۸
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۵
صدهاهزار سوگوار حسینی از شهرهای سراسر کشور، روز هشتم محرم به شهر زنجان سفر می‌کنند تا در مراسم بزرگ‌ترین اجتماع عزاداری کشور شرکت کنند.
عقیق: اجتماع عزاداران در زنجان که هرساله طبق سنتی دیرینه برگزار می‌شود، از بزرگ‌ترین و مشهورترین اجتماعات شیعیان در شهادت اباعبدالله الحسین(ع) است. هزاران هزار سوگوار حسینی از شهرهای سراسر کشور هشتم ماه محرم خود را وقف عزاداری در این اجتماع کرده و در این روز به شهر زنجان سفر می‌کنند تا سوگواری در بزرگ‌ترین اجتماع عزاداران کشور را از دست ندهند. سیل عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در دسته با شکوه عزاداری حسینیه اعظم زنجان، نمایشی از قدرت دین اسلام و الگویی از اتحاد امت اسلامی به خصوص شیعیان جهان است.

قدمت پرشورترین تجمع آیینی زنجانی‌ها به دوران قاجاریه می‌رسد که نخستین قربانگاه جهان تشیع در زنجان نیز است. طی سال‌های برگزار شده، جمعیت دسته‌های عزاداری حسینیه بزرگ زنجان بین 250 هزار تا نیم میلیون نفر نیز وسعت یافته که به عنوان دهمین میراث معنوی کشور ثبت شده است. بزرگترین جمعیت عزادار حسینی زنجان در جهان قلب عزادارن حسینی را در داخل و خارج از مرزهای کشور تسخیر کرده و هر ساله به سوی خود می‌کشاند.

حسینیه اعظم زنجان از اماکن مذهبی شیعیان است که در جنوب این شهر  واقع شده ‌است. قدمت این مکان به حدود یک قرن پیش می‌رسد.این حسینه توسط دو فرد بنام‌های حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف شد. این حسینه هر سال در روز 8 ماه محرم اقدام به برگزاری دسته عزاداری می‌کندآستان مقدس حسینیه اعظم زنجان که از اماکن متبرک و معنوی استان زنجان است امروزه آوازه و شهرت آن به برکت توجهات خاصه حضرت سیدالشهداء (ع) جهانی شده است.

این مراسم عزاداری امروز پس از نماز ظهر و عصر از داخل مسجد حسینیه اعظم زنجان آغاز می‌شود. مراسم با اجتماع در مقابل حسینیه اعظم زنجان آغاز خواهد شد. سپس سوگواران حسینی به سوی امامزاده سید ابراهیم حرکت خواهند کرد. مراسم حسینیه زنجان با 17 دوربین توسط صدا و سیمای استان پوشش داده می‌شود.

مراسم عزاداری شکوهمند شب تاسوعای حسینیه اعظم زنجان هر ساله از طریق شبکه‌های برون مرزی و رسانه‌های ملی، فضای مجازی به صورت مستقیم پخش شده، خیل عظیمی از ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز بدین گونه نظاره گر این مراسم شکوهمند هستند.

همچنین  11 محرم نیز مردم زنجان با یادآوری صبوری و از خودگذشتگی زینب کبری (س) و حضور عزاداران و سوگواران حسینی، اجتماع حماسی برگزار می‌کنند و خیل عظیم عزاداران که خود را از جای جای ایران برای شرکت در دسته عظیم زینبیه به شهر زنجان رساندند نیز در این مراسم شرکت می کنند. یازدهم محرم محشری در خیابان‌های مرکز شهر حد فاصل مسجد زینبیه و امامزاده سیدابراهیم (ع) برپا می‌شود و فریاد یا حسین، یا حسین و یا زینب، یا زینب همه را به لرزه درمی‌آورد.

شهر زنجان به خاطر برگزاری دو اجتماع بزرگ در راستای عزاداری ماه محرم به پایتخت حسینی شهرت یافته و همه ساله صدها هزار نفر در اجتماع باشکوه حسینی در هشتم محرم و زینبیه در 11 محرم اجتماع بزرگ عاشقان اباعبد‌الله را به نمایش می‌گذارند. زنجان از جمله شهرهایی است که مردم آن به اباعبد‌الله ‌الحسین(ع) عشق و ارادت خاصی دارند و همه ساله در ماه محرم به ویژه در ایام عزاداری اباعبد‌الله به نظر همگان می‌رسد.

مسجد زینبیه اعظم زنجان محل تجمع عاشقان خاندان عصمت و طهارت و مشتاقان حقیقت است، آنانی که همه ساله روز یازدهم محرم در قالب دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان، زیر بیرق‌های رنگی این مسجد گردهم می‌آیند تا بر مصیبت زینب کبری(س)، دخت علی مرتضی بگریند و پیام قیام کربلا را که نسل به نسل و سینه به سینه نقل شده را بر خیابان‌های این شهر فریاد کنند.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین