عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۴۱۳
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
استاد حوزه علمیه قم کتاب "ارشاد" شیخ مفید را از بهترین منابع واقعه عاشورا دانست و گفت: هر چند که تاریخ طبری تنها منبع در این زمینه است که اسناد اخبار خود را آورده، اما در عین حال ارشاد شیخ مفید ارجحیت دارد.
عقیق: آیت الله "محمدهادی یوسفی غروی"ˈ در دومین جلسه از سلسله نشست های علمی عاشورایی، در باره مقتل ابی مخنف نیز اظهار داشت: آخرین نسخه دست نویس این مقتل به زمان حکومت مشعشعین حاکم در جنوب ایران و عراق تعلق دارد اما به نظر می رسد ابی مخنف این مقتل را در حدود سال 130 هجری یعنی حدود 70 سال پس از حادثه کربلا نوشته است.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد که بنابراین فاصله زمانی این مقتل خیلی به حادثه عاشورا نزدیک نبوده و ابو مخنف از افرادی در این مقتل روایت کرده است که خود در صحنه کربلا حاضر بوده اند اما تعداد این افراد کم بوده است.

یوسفی غروی توضیح داد: همچنین برخی گزارش ها را نیز با یک یا دو واسطه نقل کرده است و در مجموع آنچه از این طریق از مقتل ابی مخنف به دست ما رسیده است شامل 64 گزارش تاریخی است و ممکن است مقتل وی بیشتر از اینها باشد اما آن مقدار که از طریق تاریخ طبری و ارشاد شیخ مفید و تذکره الخواص به دست ما رسیده شامل همین مقدار گزارش است.

این استاد تاریخ اسلام در خصوص یکی از نسخ منسوب به مقتل ابی مخنف که با وجود اینکه دارای تحریفاتی است اما اکنون در بازار نشر وحتی شهر قم نیز موجود است، گفت: این اثر به طور قطع مقتل ابی مخنف نیست و اگر چه برخی از مطالب مقتل ابی مخنف در آن وجود دارد اما دارای مجعولات، مطالب افسانه ای و اشتباهات و غلط های تاریخی زیادی است و به یقین کسی یا کسانی این اثر را بعدها نوشته و به ابی مخنف نسبت داده اند.

مولف کتاب "موسوعه التاریخ الاسلامی" درباره کتاب "لهوف" سید ابن طاووس نیز اظهار داشت: این کتاب را می توان همان کتاب مقتل الحسین خوارزمی دانست چرا که از روی آن نوشته شده و مطلب جدیدی ندارد علاوه بر اینکه خود خوارزمی نیز احمد بن اعصم کوفی نقل کرده که خود منبعی پراشتباه است.

وی از هاشمیان حاضر در واقعه کربلا با عنوان "طالبیان"ˈ نام برد و افزود: در واقع خاندان بنی هاشمی که در واقعه عاشورا حضور داشته و ابا عبدالله الحسین(ع) را یاری کردند همان اولاد حضرت ابوطالب (ع) یا طالبیان بودند.


منبع:ایرنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین