عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۳۶۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۷
عبداللهی خبر داد؛
معاون فرهنگ و آموزش ستاد اقامه نماز از برگزاری نماز ظهر عاشورا در سراسر استان‌های کشور و شهرهای برون‌مرزی خبر داد.
عقیق: سیدمحمد عبداللهی معاون فرهنگ و آموزش ستاد اقامه نماز، از برگزاری نماز ظهر عاشورا در سراسر استان‌های کشور و شهرهای برون‌مرزی خبر داد و گفت: یکی از دغدغه‌هایی که برای همه دلسوزان اباعبدالله(ع) وجود داشته و دارد این بوده است که عزاداران مخلص امام حسین(ع) با همه خلوص و دلدادگی‌هایشان در عزاداری‌های بسیار باشکوه هیأت حضور داشته و شرکت کنند و ضمن آن به یک نکته بسیار اساسی و حساس توجه کنند که این نکته به کرات مورد غفلت ما واقع شده که بحث نماز است. به این جهت دلسوزان بحثی را مطرح کردند که در ظهر عاشورا دسته‌جات حسینی از هر طرف که حرکت می‌کنند و کار عزاداری انجام می‌دهند موقع ظهر به پیروی از حضرت امام حسین(ع) و به هنگام اذان ظهر همانطور که مولا در اثنای جنگ به نماز ایستاد و در عرصه پر تنش شمشیرها فرمودند از نماز غافل نشد، به نماز بایستند.

وی ادامه داد: هشت سال است که هیئات حسینی و مردم عزادار که شور و شعور حسینی را با هم دیگر توامان به همراه دارند از این برنامه استقبال کرده و به فراخور حال خود دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی این برنامه را با مشارکت یکدیگر به انجام رسانده‌‌اند.

معاون فرهنگ و آموزش ستاد اقامه نماز تصریح کرد: نماز ظهر عاشورا مانند دیگر برنامه‌های برگزار شده نمی‌تواند با فراهم سازی بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حاصل شود بلکه باید میان آحاد مردم و در سطح شهر این کار صورت گیرد و ستاد اقامه نماز برای این کار بسترسازی فرهنگی و تبلیغی را صورت داده است. قبل  از آغاز ماه محرم و در اواخر ماه ذی‌القعده  که با اوایل مهر ماه مصادف بود؛ چندین جلسه هماهنگی برگزار شد تا از ظرفیت تبلیغی سازمان‌هایی همچون سازمان تبلیغات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، امور مساجد، سازمان فرهنگ و ارتباطات استفاده شود.

عبداللهی با بیان اینگه تیزری در ارتباط با برگزاری نماز ظهر عاشورا تولید شده است، افزود: این تیزر از هفتم محرم‌ماه از صدا و سیما پخش می‌شود و مردم به صورت عمومی در این نهضت فراخوانده می‌شوند تا هنگام نماز ظهر هرکس در هر نقطه و در هر موقعیتی بود نماز را اقامه کرده و به بهانه اینکه خود را به مسجد یا مکان مسقفی برساند آن را به تعویق نیندازد. ما در این اطلاعیه از نمازگزاران خواسته‌ایم طی حرکت به دنبال هیئات با وضو همراه باشند تا این طهارت برای نماز هم استفاده شود. برداشتن یک مهر سنگینی زیادی ندارد و فرش و زیر انداز ساده‌ای به هنگام اقامه نماز همراه داشته باشند. عاشقان حسین این نکته را توجه دارند که حضرت در نینوا موقع نماز سراغ مهر، سجاده و فرش نرفتند به محض شنیدن وقت نماز الله اکبر گفتند و نماز را آغاز کردند.

وی اظهار داشت: از طریق نمازهای جمعه و خطبای نماز جمعه این نهضت یادآوری و از مردم خواسته شد تا این کار را انجام دهند. بوروشوری تحت عنوان روزنامه دیواری توسط ستاد عالی کانون فرهنگی هنری مساجد در تیراژ بالا تولید و در اختیار هیئات‌ بزرگ داده شد و قرار شد مساجدی که در مسیر هیئات و اجتماعات عزاداری قرار دارند آمادگی کافی را  داشته باشند که اگر عزاداران نیاز به طهارت دارند از مساجد استفاده کنند و حتی‌المقدور ائمه جماعات حضور داشته باشند.

معاون فرهنگ و آموزش ستاد اقامه نماز در این بخش از سخنان خود توضیح داد: همچنین در همایش مداحان این مساله به مداحان تذکر داده شد که در این همایش حجت‌الاسلام قرائتی و برخی مسئولان ستاد حضور یافتند و نکات برگزاری نماز ظهر عاشورا را به سمع و نظر مداحان رسانده شد تا مداحان نیز بحث مداحی را به اتمام برسانند. شهرداری‌های کشور و سازمان بسیج فضاسازی شایسته‌ای را در ارتباط با این نماز انجام می‌دهند. سازمان اوقاف و امور خیریه نیز نماز ظهر عاشورا را در بقاع متبرکه برگزار می‌کند.

عبداللهی ادامه داد: در برخی استان‌ها مانند بوشهر و خراسان رضوی اعلام آمادگی شد؛ تا مسابقه عکس و فیلم کوتاه نماز ظهر عاشورا برگزار شود. درست است که این مسابقه به همت دو استان برگزار می‌شود اما سراسری است و همه می‌توانند در آن شرکت کنند یاوران اقامه نماز نیز در  این میان مکلف شدند در ارتباط با نماز ظهر عاشورا مأموریت خود را تکمیل کنند.

وی در پایان گفت: سه چهار سالی است که نماز ظهر عاشورا و برگزاری سراسری آن از مرزهای داخلی کشور فراتر رفته و حتی در آمریکا، نیویورک و واشنگتن برگزار می‌شود. در این مجالس تاکید می‌شود که حضور پررنگ عزاداران را در کشورها داشته باشیم. سازمان فرهنگ و ارتباطات از طریق رایزنی فرهنگی موظف شده است این کار را به عنوان یک الگو مستندسازی کند که از شبکه‌های خودمان پخش شود و هم فضای لازم را برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر آماده کند.


منبع:تسنیم



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین