عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۳۴۸
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۳
در گفت‌وگو با علی حنیفی بیان شد:
داور بین‌المللی قرآن کریم، «محرم» را تجلی قرآن و ایستادگی در برابر ظلم به حکم خداوند دانست و گفت: واقعه عاشورا برگرفته از آموزه‌های قرآنی است، بنابراین محرم بدون توجه به قرآن معنایی ندارد.
عقیق: «علی اکبر حنیفی» استاد و داور پیشکسوت قرآن کریم گفت: ماه محرم، ماه قیام عاشورا است که در آن امام حسین(ع) و یاران باوفایش برای تقرب الهی در برابر ظالمان به پا خاستند.

پیام‌های نهضت عاشورایی را در زندگی جاری سازیم

وی با بیان اینکه تدبر در سیره امام حسین(ع) و پندگرفتن از آیات الهی انسان را از پلیدی بازمی‌دارد، ادامه داد: قیام امام حسین(ع) دلیل بر توجه ایشان به قرآن و اسلام است، چرا که ایشان با ایستادگی در برابر ناهنجاری‌های دینی راه شهادت را پیش گرفتند، بنابراین ما نیز باید در این برهه از زمان از پیامدهای این قیام تاریخی استفاده کرده و در زندگی خود جاری سازیم تا در دنیا و آخرت به سعادت برسیم.

حنیفی، به آیه 41 سوره مبارکه «توبه» اشاره کرد و افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید: «انْفِرُواْ خِفَافًا وَثِقَالاً وَجَاهِدُواْ بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنفُسِکُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ؛ همگى به سوى میدان جهاد حرکت کنید، خواه سبکبار باشید یا سنگین بار، در راه خدا با اموال و جان‌ها جهاد کنید، این به نفع شماست اگر بدانید»؛ بنابر این آیه از قرآن، راه رسیدن به رضاى خدا و سعادت جاویدان و انواع نعمت‌ها و مواهب الهى در جهاد در راه خدا و فداکارى همه جانبه است که این امر در زندگی ائمه اطهار(ع) و به ویژه امام حسین(ع) متجلی شد به طوری که امام حسین(ع) زندگی خود برای رضایت خداوند فدا کردند.

محرم بدون توجه به قرآن معنایی ندارد

این داور بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه ماه محرم بدون توجه به قرآن غیر قابل تصور است، تصریح کرد: محرم یعنی تجلی قرآن و ایستادگی در برابر ظلم به حکم خداوند، بر همین اساس در این ماه باید بخش‌های احساسی، فرهنگی و مذهبی عزاداری برای سالار شهیدان با هم مورد توجه قرار گیرد.

حنیفی با بیان اینکه در مراسم عزاداری باید به تبیین مبانی قرآنی پرداخته شود، اظهار داشت: در این ماه باید عزاداران را با فرهنگ عاشورایی آشنا کنیم و در این راه مسئولیت و وظایف افراد برای زنده نگه‌داشتن دین اسلام و ترویج آن به جهانیان را شناسایی کنیم تا فرهنگ عاشورایی و اهداف این نهضت جاویدان را نهادینه سازیم.

واقعه عاشورا برگرفته از پیام‌های قرآنی است

وی با اشاره به آثار شرکت در محافل مذهبی و عزاداری امام حسین(ع)، خاطرنشان کرد: حضور در جلسات عزاداری امام حسین(ع) فکر و ذهن افراد را هدایت می‌کند تا آنها با تدبر بیشتر در زندگی ائمه و دلایل واقعه عاشورا، زندگی خود را بر مبنای قرآن بنا کنند که در این راستا نقش سخنران‌های مذهبی غیر قابل انکار است.

این استاد پیشکسوت قرآن با بیان اینکه مسئولان تصمیم‌ساز فرهنگی باید برای توسعه فرهنگ قرآنی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) برنامه‌ریزی کنند، گفت: آموزش‌های قرآنی به مداحان و متولیان مساجد و تکایا می‌تواند آن‌ها در راه ترویج فرهنگ قرآنی در این ایام ثابت قدم کند تا فرهنگ عاشورایی که برگرفته از مبانی الهی است، در جامعه نهادینه شود.

حنیفی با اشاره به لزوم جلوگیری از بدعت‌گذاری در مراسم عزادار ابا عبدالله الحسین(ع) گفت: حضور روحانیان و علما در محافل مختلف عزاداری سیدالشهدا(ع) می‌تواند باعث جلوگیری از بدعت گذاری‌های مختلف در مراسم مذهبی باشد، چرا که هدایت و راهنمایی این بزرگواران مانع از انحرافات دینی خواهد شد.


منبع:فارس




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین