عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۹۵۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۱
نمازگزار در حال نماز به یاد مصائب سیدالشهدا بیفتد و یا اگر شخصی ذکر مصیبت بخواند و انسان در حال نماز بر آن بزرگوار گریه کند آیا نماز او صحیح است؟
عقیق: تمام اعمال و رفتار انسانها چه فردی و چه اجتماعی، مشمول حکمی از احکام شرعی می باشد و تمام موضوعاتی که به گونه ای با رفتار آدمی ارتباط پیدا می کند، در فقه اسلامی دارای قانون و مقرراتی است . عزاداری سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و امامان معصوم(ع) نیز همچون سایر اعمال انسان دارای احکامی است که در سرویس قرآن و معارف در مطالبی سلسله وار به صورت مجزا به بیان احاکم عزاداری ابا عبد الله الحسین(ع) می پردازیم.

سوال: گریه برای امام حسین(ع) در حال نماز چه وجهی دارد؟

 جایز است. (آیات عظام فاضل، تبریزی، بهجت)(1)

بنابر احتیاط واجب ترک شود. (حضرت امام و آیات عظام مکارم، نوری)(2)

اگر برگشت به آخرت داشته باشد، جایز است. (آیات عظام خوئی، سیستانی، وحید)(3)
 


پی نوشت ها:
1_(آیت‌ الله فاضل؛ استفتائات؛ ج 3/149/452.

آیا در نماز گریه کردن بر حضرت سید الشهداء یا سایر ائمه اشکال دارد؟ جواب: گریه کردن بر حضرت سید الشهداء و سایر ائمه برای امور دنیا نیست و اشکال ندارد.

آیت‌ الله بهجت استفتائات ج 2/196/2219 و 2220:

اگر نمازگزار در حال نماز به یاد مصائب سیدالشهدا بیفتد و یا اگر شخصی ذکر مصیبت بخواند و انسان در حال نماز بر آن بزرگوار گریه کند آیا نماز او صحیح است؟ جواب: بنا بر اظهر جایز است. چون محبت خدا و حب اولیای او موجب حزن و گریه بر مصائب اولیای خدای متعال می شود.

تبریزی؛ استفتائات 2/63/277:

گریه بر امام حسین علیه السلام در نمازچه حکمی دارد؟ جواب: گریه بر سید الشهدا گریه بر امور دنیوی محسوب نمی شود بنا بر این اشکال ندارد.)


2_(امام؛ تحریر؛ ج1 ص342:

فی جواز البکاء علی سیدالشهدا ارواحنافداه تأمل و اشکال فلا یترک الاحتیاط.

مکارم؛ استفتائات؛ 3/84/244:

آیا درحال نماز می توان عمداً و با اختیار به یاد ائمه معصومین گریه کرد؟ اگر کسی به اختیار در غم آنها گریه کند نمازش چه حکمی دارد؟ جواب: در نماز اشکال دارد.

نوری؛ استفتائات؛ 2/54/162.

اگر کسی در نماز... برای اهل بیت و مظلومیت آنها گریه کند نماز او چطور است؟ اگر در نماز به یاد اهل بیت باشد چطور؟ جواب: بنا بر احتیاط لازم جایز نیست.)


3_( سیستانی منهاج؛ 1/236/6.

اذا کان خوفاً من الله او شوقاً الی رضوانه او تذللاً له تعالی و لو بقضاء حاجه دنیویه فلا بأس به و کذا ما کان منه علی سیدالشهدا اذا کان راجعاً الی الآخره.

خوئی و وحید منهاج 2/214/693/السادس همان عبارت سیستانی+ این عبارت:

کما لابأس به اذا کان سهواً اما اذا کان اضطراراً بان غلبه البکاء فلم یملک نفسه فالظاهر انه مبطل ایضاً.)
منبع:شبستان
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین