عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۸۲۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۱
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، با صدور پیامی به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، جهت بهره‌گیری هر چه بهتر از این مراسم توصیه‌هایی را به هیئات مذهبی و جوانان بیان کرد.
عقیق:متن پیام این مرجع تقلید به شرح زیر است:

«آمادگی‌هایی که هم‌اکنون در هیات‌های مذهبی و مساجد و حسینیه‌ها و تکایا برای استقبال از مراسم عاشورای حسینی مشاهده می‌شود، نشان می‌دهد که امسال این مراسم عظیم بیدارگر و دشمن‌شکن باشکوه‌تر از هر سال انجام خواهد شد.

حادثه عاشورا دارای علل، رویدادها و نتایجی است و خطبا و مداحان تنها بر رویدادها تکیه نکنند، باید عللی که این حادثه عظیم تاریخی را به وجود آورد و نتایج پربار آن را برای حفظ اسلام و قرآن و برای مبارزه با ظلم و ستم در سراسر جهان نیز شرح دهند.

جوانان مفهوم کلام سالار شهیدان «هیهات منا الذلة» را به خوبی بیاموزند و به کار بندند و شعار عاشورایی «الحیاة عقیدة و جهاد» را شعار خویش قرار دهند.

همچنین جوانان باید مبانی اعتقادی خود را تقویت کرده و در راه حفظ آن جهاد کنند تا مفهوم شعار تحقق یابد.

هیئت‌های محترم مذهبی از آمیختن این مراسم باشکوه، به خرافات، جدأ بپرهیزند که بزرگ‌ترین آسیب را به عظمت آن وارد می‌کند و آن را با اقداماتی مانند قمه‌زدن و آسیب رساندن به بدن زیر سؤال نبرند.

افرادی که به سراغ این امور می‌روند به یقین به‌خاطر عشق امام حسین(ع) می‌روند، ولی نفس این عمل، آنها را از اهداف مقدس حسینی دور می‌سازد، زیرا دشمنان از آنها عکس‌برداری کرده و تحت عناوین بسیار زشت در دنیا منعکس می‌کنند در حالی که در زمان ائمه هدی(ع) که مراسم حسینی در محضرشان برپا می‌شد هرگز چنین کارهایی انجام نمی‌گرفت و در هیچ روایتی از روایات عزاداری به آن توصیه نشده است و مرضی امام زمان (ارواحنا فداه) نیست.

مداحان بویژه مداحان جوان از شیوه‌های موهن و سبک که مناسب مجالس آلوده است، بپرهیزند و شیوه‌های زیبا و مؤثر سنتی را احیا کنند تا مراسم آنها منظور نظر ولی عصر (ارواحنا فداه) باشد.

عزاداران وقت نماز را محترم بشمارند و در وقت نماز عزاداری را متوقف کرده به نماز برخیزند، عزاداران پس از اقامه نماز عزاداری را ادامه دهند، زیرا نماز ستون دین است و تا آن قبول نشود هیچ عملی قبول نخواهد شد.

خطبا و مداحان و عزاداران از آمیختن مراسم عزاداری به مسائل جناحی سیاسی بپرهیزند و از اهانت به این و آن خودداری کنند و اعمال خود را «خالصآ لوجه الله» انجام دهند تا از برکات آن بهره‌مند شوند.

اهانت به مقدسات دیگران مخصوصاً در شرایط فعلی سبب برافروختن آتش اختلاف بین مسلمین است، عزاداران عزیز جدأ از آن بپرهیزند و به جای آن تا می‌توانند از فضائل شهیدان کربلا مجالس خود را عطرآگین و نورانی سازند.

دسته‌جات محترم عزاداری هرگز به فکر رقابت یا کشمکش با یکدیگر نباشند، هر گروهی هر چه در توان دارد برای تعظیم و تکریم این مراسم به میدان آورد تا مشمول عنایات حضرت شوند.

ممکن است در گوشه و کنار «افراد نفوذی» باشند و بخواهند از این مراسم باشکوه برای مقاصد شوم خود بهره‌برداری کنند، همه باید مراقب آنها باشند.

خطبا به متون آیات قرآنی و روایات اسلامی برای تقویت مبانی اعتقادی و آشنایی با احکام و اخلاق اسلامی و «تقویت حجاب و عفاف» توجه کنند و مردم را به اتحاد و هوشیاری در برابر دشمنان نظام دعوت نمایند.


منبع:ایسنا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین